Foutparkeerders op oprit

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

Foutparkeerders op oprit

#1 , 10 mei 2018 10:17

Gisteren voor de zoveelste keer weer een of andere onverlaat die zich te goed voelt om een legale parkeerplek te zoeken en zich dan maar op onze oprit voor onze garage parkeert. (prive grond, geen openbare weg)

Al dikwijls politie voor gecontacteerd, deze komen hier echter niet voor.
Is geen prioriteit.
Ik zou ze wel kunnen laten wegslepen, maar dan wel op eigen kosten.
Dit omdat ik enkel op mijn plaats wil geraken. Als ik niet zou weggeraken, zou dit anders zijn.

Gisteren na een lange werkdag was ik het zo beu, dat ik mij er heel kort had achter gezet, zodat zij niet meer wegkonden.
Groot was mijn verbazing dat ik hiervoor aangesproken werd door de wijkagent.
Ik ben nu in fout omdat ik die arme mens blokkeer.

Een oplossing zou zijn een ketting spannen telkens ik vertrek zodat er niemand anders op kan.
Maar hier heb ik echt geen zin in.
Ziet er niet uit en telkens open -en losmaken.

Heeft het enige wettelijke waarde als ik een duidelijk bordje hang waarop staat dat:
diegene die hier onrechtmatig parkeert akkoord gaat met wegsleepkosten.

Ik weet het niet meer.
Diegenen die zich hier altijd zetten weten even goed dat de politie er niets aan doet.


Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 10 mei 2018 10:19

Nee dat heeft geen wettelijke waarde, u gaat steeds zelf moeten betalen om het daarna terug te vorderen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mei 2018 11:07

Bij de volgende keer plaatst je u terug kort achter zodat men niet weg kan, en als ze komen met de politie doe je niet open je bent niet thuis, of je zegt mijn man is met mijn sleutels weg en die komt maar deze nacht naar huis !!!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#4 , 10 mei 2018 11:52

als er iemand op uw privé-terrein (oprit) staat, laat u een briefje achter met de te betalen parkeervergoeding per uur en je rekeningnummer. Met de melding dat bij niet betaling de som per gerechtelijke weg gevorderd zal worden mét interestbereking. En practische tip: installeer op je voortuin een cameraatje dat (enkel en alleen) je oprit filmt. Installeer ketting en slot: maar sluit het als de sluikparkeerder op je oprit staat, zodat hij niet meer weg kan. Hij heeft zijn goed vrijwillig achtergelaten op jouw eigendom en mag op jouw eigendom het slot niet verbreken, enkel wachten tot je terugkomt om je te vragen je privépoort te openen.

Siegfried
Berichten: 94

#5 , 10 mei 2018 13:20

Een beugel is mooier en praktischer dan een ketting. Wel duurder natuurlijk.

http://www.miwian.nl/images/beugel.jpg

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 10 mei 2018 13:40

http://www.juridischforum.be/forum/view ... em#p246475.
U moet wel een algemeen geldend reglement hangen met de voorwaarden en de kosten.
Ook het verkeersbord met de verwijzing naar veldwetboek hoort er bij.

Uw wijkinspecteur heeft uiteraard gelijk u mag niemand hinderen.
Maar zolang u niet op vb het trottoir staat maar gewoon geparkeerd op uw eigen terrein of voor uw garage / oprit op de openbare weg...
Eigenaar wagen kan altijd iemand van de vrienden of een kennis zijn van iemand van de familie die net niet thuis is.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 11 mei 2018 23:41

Al dikwijls politie voor gecontacteerd, deze komen hier echter niet voor.
Is geen prioriteit.
Politie is daarvoor niet bevoegd op privé-terrein ...
Ik zou ze wel kunnen laten wegslepen, maar dan wel op eigen kosten.
Dat is je enige optie.
Dit omdat ik enkel op mijn plaats wil geraken. Als ik niet zou weggeraken, zou dit anders zijn.
Neen, dan is het net hetzelfde: politie kan niet optreden om een voertuig op uw oprit (ttz, buiten de openbare weg) te laten takelen.

Dat u toekomt of weg moet, doet niet ter zake.


We gaan geen namen noemen, maar iemand die ik ken heeft ooit de nummerplaat van zo'n geregelde "klant" van de auto gevezen, en binnengebracht voor schrapping bij DIV-antenne ... :twisted:
Die auto heeft er nooit meer gestaan ... :D

Gisteren na een lange werkdag was ik het zo beu, dat ik mij er heel kort had achter gezet, zodat zij niet meer wegkonden.
Groot was mijn verbazing dat ik hiervoor aangesproken werd door de wijkagent.
Ik ben nu in fout omdat ik die arme mens blokkeer.
Waarom ?
Je mag voor je eigen oprit parkeren (als je tenminste je nummerplaat aangebracht hebt op de inrit)


Heeft het enige wettelijke waarde als ik een duidelijk bordje hang waarop staat dat:
diegene die hier onrechtmatig parkeert akkoord gaat met wegsleepkosten.
Neen
dat is aan de rechter

De procedure via de vrederechter is vrij eenvoudig, geen advocaat nodig

Kan eventueel zelfs in verzoeningsprocedure, met schikking voor takel en gerechtskosten ...

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 mei 2018 10:06

Ik begrijp ook niet goed waarom je er niet achter zou mogen staan? Tenzij die plek natuurlijk niet bedoeld is om te parkeren (voetpad of zo?)

lohabra
Berichten: 1015

#9 , 16 mei 2018 15:08

Ik begrijp ook niet goed waarom je er niet achter zou mogen staan? Tenzij die plek natuurlijk niet bedoeld is om te parkeren (voetpad of zo?)
https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /190-art25
Artikel 25. Parkeerverbod

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

1° op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig en op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen;
Zodra u zélf op de openbare weg zodanig parkeert, dat de tegenpartij niet meer kan instappen in zijn eigen auto (of ermee wegrijden), staat u in overtreding. Voor zover ik kan zien, wordt er daarbij geen uitzondering gemaakt voor een tegenpartij die zonder uw toestemming op uw eigendom geparkeerd staat.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

eylis
Berichten: 8837

#10 , 16 mei 2018 15:40

Maar strikt genomen zou je je dus wel op je eigen oprit voor de sluikparkeerder op je oprit mogen parkeren, zodat hij niet meer van je oprit afkan toch?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 16 mei 2018 17:24

Artikel 25. Parkeerverbod

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

1° op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig en op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen;
Zodra u zélf op de openbare weg zodanig parkeert, dat de tegenpartij niet meer kan instappen in zijn eigen auto (of ermee wegrijden), staat u in overtreding. Voor zover ik kan zien, wordt er daarbij geen uitzondering gemaakt voor een tegenpartij die zonder uw toestemming op uw eigendom geparkeerd staat.
Dat levert dan eenzelfde probleem op voor wie 1 auto op zijn oprit plaatst, en een andere op straat voor zijn eigen oprit parkeert of laat parkeren ...

lohabra
Berichten: 1015

#12 , 16 mei 2018 17:41

Maar strikt genomen zou je je dus wel op je eigen oprit voor de sluikparkeerder op je oprit mogen parkeren, zodat hij niet meer van je oprit afkan toch?
Klopt, het verkeersreglement is van toepassing op de openbare weg .....

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... de/98-art1
Artikel 1. Toepassingsgebied

Dit reglement geldt voor het verkeer op de openbare weg en het gebruik ervan, door voetgangers, voertuigen, trek-, last- of rijdieren en vee.

Spoorvoertuigen die van de openbare weg gebruik maken, vallen niet onder de toepassing van dit reglement.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

lohabra
Berichten: 1015

#13 , 16 mei 2018 17:43

Dat levert dan eenzelfde probleem op voor wie 1 auto op zijn oprit plaatst, en een andere op straat voor zijn eigen oprit parkeert of laat parkeren ...
Ik zie inderdaad voor géén van beide gevallen die je aanhaalt, een uitzondering op voormelde verkeersregel.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Jabbe
Berichten: 586

#14 , 17 mei 2018 17:06

Maar strikt genomen zou je je dus wel op je eigen oprit voor de sluikparkeerder op je oprit mogen parkeren, zodat hij niet meer van je oprit afkan toch?
Correct. Op uw privégrond parkeert u wat u wil waar u wil.
(wel opletten dat u dan volledig op uw privé staat en niet half eruit op het openbare gedeelte)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”