Alcohol drinken achter het stuur

jens.t
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Alcohol drinken achter het stuur

#1 , 09 mei 2018 10:30

Hallo,

Ik moet voor mijn job op regelmatige basis met een collega rondrijden voor onze job kunnen uit te voeren.

Maar deze persoon drinkt telkens s'avonds 2x 33cl bier, dit is terwijl mijn collega zelf rijd.

Ik heb mijn werkgever hier over ingelicht maar doet er niets aan.
Hij wist me wel te vertellen dat ik altijd onder verzekering val als er iets mocht gebeuren.

Mijn vraag is nu: als er een alcoholcontrole is of er gebeurt er een ongeval, kan ik dan mede aansprakelijk gesteld worden?

Alvast bedankt,

Jens

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 mei 2018 10:32

Sorry voor het antwoord naast de kwestie, maar ik zou me eerder zorgen maken over mijn eigen veiligheid dan over mijn aansprakelijkheid.

Issued
Berichten: 1227

#3 , 09 mei 2018 13:09

2 blikjes .... Hangt ervan af hoe fors je collega gebouwd is en hoelang hij wacht voor het rijden. Een uur doet ook al veel. Het is een randgeval, kan erop of eronder zijn.

Men zal zeker niet kunnen spreken van dronken voeren. Hij zal eventueel alarm blazen.

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 09 mei 2018 14:04

Voor zover ik weet is in Belgie (in tegenstelling tot bvb in de USA) drinken tijdens het rijden niet verboden, zolang je maar niet positief blaast (in meeste gevallen meer dan 0.5 promille), en zolang je maar je voertuig voldoende onder controle hebt tijdens het rijden.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

eylis
Berichten: 8840

#5 , 09 mei 2018 15:03

Je werkgever kan wel degelijk iets doen. Als werkgever heeft hij de plicht te waken over de persoonlijke veiligheid van zijn personeel. Zowel over die van de drinker en de jouwe. De meeste bedrijven hebben zelfs een reglement waarin zeer duidelijk vermeld staat onder welke omstandigheden alcohol tijdens de werkuren en op de werkvloer kan genuttigd worden. Meestal moet een leidinggevende daar zelfs toezicht op houden. Dus twee drankjes tijdens een afscheiidreceptie tijdens de uren is daarvan een voorbeeld. Maar in functie RIJDEN en alcohol drinken zou een leidinggevende zelfs moeten verbieden; Persoonlijk zou ik nog weigeren bij deze mens in de wagen in te stappen om mijn job uit te oefenen ofwel vragen om met een andere persoon deze taak te mogen uitvoeren. Ofwel dat hij zijn pintjes nà de dienstritten nuttigt.....

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 mei 2018 16:39

Mijn vraag is nu: als er een alcoholcontrole is of er gebeurt er een ongeval, kan ik dan mede aansprakelijk gesteld worden?
Hangt er vanaf wat er gebeurt. Bij een alcoholcontrole zal jij geen boete of rijverbod krijgen omdat de chauffeur te veel op heeft. Maar stel dat uw collega op een groep schoolkinderen inrijdt met dodelijke gevolgen, en hij blijkt onder invloed te zijn, en men kan bewijzen dat jij op de hoogte was dat hij gedronken had (als hij drinkt tijdens het rijden, kan men vrij makkelijk bewijzen dat jij op de hoogte was), zou men wel eens kunnen proberen om je schuldig verzuim in je schoenen te schuiven. En terecht in mijn ogen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 mei 2018 16:51

Ik heb toch al meerdere alcohol controles gehad, en ja ik heb er altijd wel meer dan 2 x 33cl binnen, nog nooit in overtreding geweest wel bij zeggen weeg juist 100kg, heb altijd blaaspijpjes bij me, als ik ga eten, 1 aperitief (ricard), 1/2 l wijn, en meestal een klein cognacje, en dit 2 uren ben je nooit in overtreding ! en doe nog steeds als gepensioneerde mijn 40.000km per jaar.

Natuurlijk ieder doet wat hij wil, en niet drinken is 100% wel beter
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8840

#8 , 09 mei 2018 17:35

We zien écht iets belangrijk over het hoofd: in dit geval mag de chauffeur maar 0,2 promille blazen...Alcohol drinken (al zijn dat maar 2 pintjes) terwijl je je professionele functie uitoefent: nl personen vervoeren met een wagen mag echt niet. Dan is maar 0,2 promille toegelaten. Deze regel geldt voor chauffeurs die in het kader van hun functie/job met een (vracht)wagen/taxi/bestelwagen/bus rijden. Dus ja, er kan je helemaal schuldig verzuim aangerekend worden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 mei 2018 19:16

Als je op het werkt drinkt dit is er over, zeker nu de laatste 20 jaar, op het werk moet er een nul tolerantie zijn, maar na de werktijd een pintje of 2 drinken vind ik echt geen zonde !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lohabra
Berichten: 1015

#10 , 09 mei 2018 19:58

We zien écht iets belangrijk over het hoofd: in dit geval mag de chauffeur maar 0,2 promille blazen...Alcohol drinken (al zijn dat maar 2 pintjes) terwijl je je professionele functie uitoefent: nl personen vervoeren met een wagen mag echt niet. Dan is maar 0,2 promille toegelaten. Deze regel geldt voor chauffeurs die in het kader van hun functie/job met een (vracht)wagen/taxi/bestelwagen/bus rijden. Dus ja, er kan je helemaal schuldig verzuim aangerekend worden.
Men blaast géén promilles ....

't Gaat om 0,09 mg alcohol per uitgeademde liter alveolaire lucht (= het equivalent van 0,2 promille).

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /460-t4hs5

En die lagere waarde, geldt wanneer het gaat om vervoer waarvoor de bestuurder ook moet voldoen aan dezelfde medische voorwaarden die van toepassing zijn op bestuurders van een voertuig van de categorie C1, C, C1+E, C+E, D1, D, D1+E of D+E .
Artikel 34

§ 1. Met geldboete van 25 euro tot 500 euro wordt gestraft hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt, of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,22 milligram en minder dan 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,5 gram en minder dan 0,8 gram per liter bloed aangeeft.

Bij herhaling binnen drie jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis met toepassing van het eerste lid of van artikel 35 of 37bis, § 1, dat in kracht van gewijsde is gegaan worden deze straffen verdubbeld.

(...)

§ 3. De in de eerste paragraaf bedoelde gehalten van alcoholconcentratie per liter uitgeademde alveolaire lucht zijn respectievelijk ten minste 0,09 milligram en minder dan 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht en, voor wat betreft de alcoholconcentratie per liter bloed, ten minste 0,2 gram en minder dan 0,8 gram per liter bloed, wanneer de bestuurder :

a) een voertuig bestuurt waarvoor een rijbewijs, of een als zodanig geldend bewijs van de categorie C1, C, C1+E, C+E, D1, D, D1+E of D+E vereist is;

b) personen vervoert met een voertuig van een andere rijbewijscategorie waarvoor dezelfde medische voorschriften gelden als voor de bestuurders bedoeld in a).
En daarnaast, zou ik je aanraden om de term schuldig verzuim even op te zoeken.

Zie >>> artikel 422 van het Strafwetboek .... (klik)
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 09 mei 2018 20:07

Eten en of drinken achter het stuur mag ook niet.
Dus is daar zo wie zo in overtreding.

lohabra
Berichten: 1015

#12 , 09 mei 2018 20:16

Ik heb mijn werkgever hier over ingelicht maar doet er niets aan.
Hij wist me wel te vertellen dat ik altijd onder verzekering val als er iets mocht gebeuren.

Mijn vraag is nu: als er een alcoholcontrole is of er gebeurt er een ongeval, kan ik dan mede aansprakelijk gesteld worden?

Alvast bedankt,

Jens
De werkgever, eigenaar van het voertuig, kan mogelijks wél mee strafbaar gesteld worden :
Artikel 37

Met een geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft:

1° hij die een persoon, die duidelijke tekens van strafbare alcoholopname vertoont of die zich blijkbaar bevindt in de toestand bedoeld in artikel 35, aanzet of uitdaagt tot het besturen van een voertuig of een rijdier of tot het begeleiden met het oog op de scholing;

2° hij die aan een persoon, die duidelijke tekens van strafbare alcoholopname vertoont of die zich blijkbaar bevindt in de toestand bedoeld in artikel 35, een voertuig toevertrouwt om te besturen of om te begeleiden met het oog op de scholing of een rijdier toevertrouwt.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#13 , 09 mei 2018 22:18

Persoon is geen beroepsvervoerder. 66 cl bier bij man 80 kg waarbij eerste pint 1 uur geleden is betekent gemiddeld 0,46 pro mille. Doorgaans dus niet in overtreding.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

eylis
Berichten: 8840

#14 , 09 mei 2018 22:50

Ik zal deze case op een andere manier vertellen: Wat beslis je als je vriendelijke buurman aanbiedt je zoontje ook af te halen van de voetbaltraining en hij intussen al rijdend een pintje drink achter het stuur en er blijkbaar nog een leeg pintje naast hem ligt? Geef je je kind mee? Precies.

jens.t
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#15 , 11 mei 2018 01:28

Sorry voor dit late antwoord, even druk gehad met mijn job.

De 2 pintjes dat ik bedoel zijn op een 15-20min genomen.
En de persoon weegt naar schatting een 80kg.
Ik zou verwachten bij een controle, omdat er nog maar net gedronken is geweest, is de kans groot om positief te blazen.

Bedankt voor de reacties,
(Vooral lohabra) ik weet ondertussen wel wat meer,
En kan ik nogmaals met mijn werkgever een goed gesprek houden.
Dit is echt niet toelaatbaar in mijn ogen.

Mvg, jens

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”