Retentierecht takeldienst buitenlands nummerplaat

Franciscus
Berichten: 38583

Re: Retentierecht takeldienst buitenlands nummerplaat

#16 , 09 mei 2018 21:23

Parkeren is een en daar zijn richtlijnen in elke gemeente /politiezone o.a. door parketten. Uitleg hierboven.
Op dit soort takelingen is er geen retentierecht.
Takelbedrijf bezorgd factuur en deze moet betaald worden.
Achterhouden van de wagen - politie kan niet tussenkomen maar kan wel meerdere PV opstellen.
1)Het takelbedrijf heeft hiervoor een contract met ofwel gemeente ofwel parket. De kosten van het takelen dienen dus door de andere contractuele partij betaald te worden en aangerekend te worden aan de 'overtreder'.
Dat is de standaardprocedure.
2) het takelbedrijf begaat hier een strafbaar feit nl. afpersing. en zal daar ook voor vervolgd worden.
De burgerlijke procedure zal vermoedelijk tot gevolg hebben dat het takelbedrijf de kosten van een huurauto zal mogen ophoesten zolang deze niet vrijgegeven wordt.
Maar uiteraard moet de factuur betaald worden.

In het verleden zijn hier meerdere rechtzaken gevoerd inzake retentierecht van takelbedrijven ..bij mijn weten hebben de takelbedrijven en geen gewonnen. Toch geen enkel waarvan ik over de dossiers kon beschikken.

Al die zaken en ook nog de nodige corruptie erbij heeft dan uiteindelijk geleid tot de reeds hoger vermelde regeling.
Dat een takelbedrijf dat nu nog niet doorheeft of dat de politie blijkbaar de onderrichtingen niet kent en naleeft is niet goed te praten.
Parket en gemeente kunnen het takelbedrijf per onmiddellijk op non actief zetten zodat het geen enkele opdracht van overheidswege meer krijgt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#17 , 10 mei 2018 08:42

Deze case is misschien toch wel een topic om aan te kaarten op het consumentenprogramma. Doe een belletje/mailtje naar de redactie en zij zoeken de zaak tot op het bot uit en nodigen het bedrijf of winkel uit hun stanpunt/handeling toe te lichten (op de nationale radiozender). Daar zijn al behoorlijk wat malafide apen uit de mouw gekomen :-) https://radio2.be/programmas/de-inspecteur

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#18 , 10 mei 2018 08:59

Dat er geen Retentierecht is staat buiten discussie, maar ik begrijp deze takelaar ook 100%, ga maar je geld in het buitenland gaan halen als men je niet betaald, zijn tijd die hij dan er moet in steken zal zeker niet min zijn, en deze worden nooit vergoed.

Ik heb zeker 30 jaar kruiden gekocht in Nederland en eerst moest er een proforma factuur betaald worden eer ze de goederen leverden, dit waren leveringen van 2500€ a 3000€, en in die tijd waren overschrijvingen naar het buitenland duur, we gingen altijd juist over de grens in een postkantoor de overschrijvingen doen, twee dagen na de betaling stond de bestelling bij ons.

Voor de klant moet het toch om het even zijn als hij deze de takelaar nu betaald of over 3 dagen.

Ik zie geen probleem in deze zaak, betaal en er is geen zever.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#19 , 10 mei 2018 09:41

@Lowie je vergelijking gaat niet op en dat weet je. Iets bestellen en moeten betalen voordat je het krijgt is een ander verhaal. Dat je dan maar wel cash zou betalen in dit geval is jouw persoonlijke keuze. In juridische zin houdt de garagist wederrechtelijk het bezit van een ander persoon in. Dat màg niet.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#20 , 10 mei 2018 10:06

@eylis In juridische zin houdt de garagist wederrechtelijk het bezit van een ander persoon in. Dat màg niet.

Dat het niet mag OK, maar mocht men de tegoeden zien van veel takelaars men zou ook verschieten, hoeveel wielklemmen zie je niet in de steden, dit is ook omdat men iets niet betaald heeft.

Normaal zou de opdracht gever dus de stad of de politie de takelaar moeten betalen, hij die iets besteld betaald !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38583

#21 , 10 mei 2018 13:55

De takelaar heeft een contract met de gemeente / politiezone en met het parket ... kosten dient hij daar te verhalen.
Het is raar want bij niet betaling wat mogelijk kan zijn - politie geeft het voertuig vrij na identificatie en eventueel verhoor van de bestuurder en dat is voor het takelbedrijf voldoende om voertuig vrij te geven.
Zijn duidelijke instructies in de omzendbrieven van het parket ook college procureurs - generaal heeft daarover al jaren geleden een omzendbrief over geschreven.
Politie laat aan parket weten dat takelbedrijf niet werd betaald en dat worden de takelkosten gerechtskosten.
Politiezone / parket is opdrachtgever voor het takelen en die hebben een contractuele verantwoordelijk voor de betaling.
De rest is bij niet betalen voor de rechtbank.

Keta
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#22 , 11 mei 2018 15:39

Parkeren is een en daar zijn richtlijnen in elke gemeente /politiezone o.a. door parketten. Uitleg hierboven.
Op dit soort takelingen is er geen retentierecht.
Takelbedrijf bezorgd factuur en deze moet betaald worden.
Achterhouden van de wagen - politie kan niet tussenkomen maar kan wel meerdere PV opstellen.
1)Het takelbedrijf heeft hiervoor een contract met ofwel gemeente ofwel parket. De kosten van het takelen dienen dus door de andere contractuele partij betaald te worden en aangerekend te worden aan de 'overtreder'.
Dat is de standaardprocedure.
2) het takelbedrijf begaat hier een strafbaar feit nl. afpersing. en zal daar ook voor vervolgd worden.
De burgerlijke procedure zal vermoedelijk tot gevolg hebben dat het takelbedrijf de kosten van een huurauto zal mogen ophoesten zolang deze niet vrijgegeven wordt.
Maar uiteraard moet de factuur betaald worden.

In het verleden zijn hier meerdere rechtzaken gevoerd inzake retentierecht van takelbedrijven ..bij mijn weten hebben de takelbedrijven en geen gewonnen. Toch geen enkel waarvan ik over de dossiers kon beschikken.

Al die zaken en ook nog de nodige corruptie erbij heeft dan uiteindelijk geleid tot de reeds hoger vermelde regeling.
Dat een takelbedrijf dat nu nog niet doorheeft of dat de politie blijkbaar de onderrichtingen niet kent en naleeft is niet goed te praten.
Parket en gemeente kunnen het takelbedrijf per onmiddellijk op non actief zetten zodat het geen enkele opdracht van overheidswege meer krijgt.
Dank voor is reactie!


Ik heb maar betaald en het nodige bijgeleend om mijn auto uiteindelijk terug te krijgen. Het ironische en rare van allemaal is dat ook de politie zaventem helemaal niet behulpzaamis was en zei dat ik gewoon moest betalen wat absoluut belachelijk was. Toen ik heb over retentierecht vertelde waren ze heel lax en zeiden dat ik hem mocht ophalen. Eenmaan aangekomen belde ik ze dat de takelaae hem nog steeds niet wil vrij
geven. Zoals afgesproken met politie zaventem bij problemen moest ik de politie bellen. Dat dus heel netjes gedaan, raar genoeg konden er geen agenenten komen ik moest helemaal naar het hoofdbureau 5km verderop lopen om geen ennemi geldige reden.



Eenmaal aangekomen op het bureau Vilvorde/mechelen heb ik de situatie uitgelegd qua retentie recht en het bron laten zien van algemene politie. De mevrouw was niet coorperatief en hield vol dat ik gewoon moest betalen. Uiteindelijk hield ze haar chef erbij en die zei heel erg geiriteerd dat ik mocht aangeven dat retentierecht ook gold voor mensen met een buitenlands kenteken. Ik was erg verbijsterd en wist niet wat ik moest doen. Ik kon niet geloven dat zelfs de politie geen begrip kon tonen.


Daarna wou ik aangifte doen op het zelfde bureau van diefstal en afpersing en zijn weigerden mijn aangifte serieus te nemen. Terwijl deze uitspraak heel relevant is voor Mijn situatie

Ik heb de volgende stappen ondernomen:

1. Betaald bewijs bewaard dat Mijn auto 2dagen gegijzeld was.

2. Contact opgenomen met een prodeo advocaat en heb volgende week een afspraak.

3. Klacht ingediend bij commite P, ik zal mijn pv van lichte mishandling meesturen
Ook heb ik politie zaventem vermeld en Vilvorde/machelen en uiteraard de takel dienst.

4. Ik heb ook video materiaal voor enkele bewijzen.

Ik hoor graag van u!

Groet,

jef007
Berichten: 1679

#23 , 11 mei 2018 16:41

hou ons op de hoogte!

LeenW
Berichten: 12818

#24 , 11 mei 2018 18:11

Politie is niet bevoegd in zo'n zaken, ik begrijp dus wel dat ze moeilijk meewerken. Burgerlijk geschil dus m.i. moet de vaststelling door een deurwaarder gebeuren.

Franciscus
Berichten: 38583

#25 , 11 mei 2018 23:39

Retentierecht is Burgerlijk recht dus niet direct de bevoegdheid van politie zoals LeenW en ikzelf ook al hebben geschreven.

PS Comité P heeft meerdere jaren geleden al eens een groot onderzoek gedaan naar de fraude en fouten bij takelen.
Wordt blijkbaar terug tijd. Alhoewel er nu een duidelijke omzendbrief is.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#26 , 11 mei 2018 23:59

Zoals gezegd is er géén retentierecht
ER is wel een verbod op het ongelijk behandelen van buitenlanders ...

Klachten ivm iets dat met de politie van één politiezone te maken heeft, regelt u best door een klacht in een àndere politiezone.


De banden tussen takelbedrijven en politie zijn vaak nét iets te dik.
In Lier is er net een geval geweest dat een lid van de lokale politie iemand is gaan intimideren omdat die publiek gereklameerd had dat het takelbedrijf dat de Lierse polite inschakelt, zélf voortdurend foutparkeert !

http://vlaamsbelanglier.org/takeldienst ... ertreding/


In Boom zat op een gegeven moment 10% van het politiekorps of in de cel wegens drugs, of was veroordeeld wegens corruptie door hand en spandiensten aan een takelbedrijf ...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#27 , 12 mei 2018 09:36

In Boom zat op een gegeven moment 10% van het politiekorps of in de cel wegens drugs, of was veroordeeld wegens corruptie door hand en spandiensten aan een takelbedrijf ...

???? dit zullen ook maar mensen van vlees en bloed zijn zeker? :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Keta
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#28 , 14 mei 2018 09:29

Hartstikke bedankt Allen voor het reageren.

Het doet me goed om te zien dat er nog altijd wel mensen zijn die empathie hebben.

Ik zal jullie zeker op de hoogte houden.

Vriendelijke groeten

BloodNight
Berichten: 621

#29 , 14 mei 2018 10:57

Spijtig genoeg ben ik het niet eens met de eerdere antwoorden.

In burgerlijke zaken kan er geen retentie recht worden uitgeoefend. Echter gaat het hier over verkeersovertredingen(!)... en dan kan dat zeker. Dan zit men in een volledig andere procedure.
Politie kan overgaan tot een onmiddellijke inning of consignatie procedure.
De overtreder dient de (gerechts) kosten, hetgeen de takelkosten zijn, te betalen alsook de boete zelf. Wil de overtreder dit niet doen binnen de 96 uur dan zal het voertuig in beslag genomen worden en mogelijks zal er een verbeurdverklaring volgen. De politie plaatst meestal een wielklem op het voertuig in kwestie. In dit geval zal de politie/parket hoogstwaarschijnlijk een afspraak hebben met de takeldienst dat deze fungeert als "wielklem".
Dit is de vaste procedure voor "buitenlanders" (niet inwoners van België)... Als u als student bent ingeschreven in België en dus een vast adres heeft, is er geen probleem en dient de politie/takeldienst het voertuig terug te geven en zal u de boete en kosten thuis opgestuurd krijgen.
Indien u niet ingeschreven bent dan dient u alles te betalen voor het verkrijgen van de auto.

Als de verkeersovertreding vervat zit in een GAS boete dient u enkel de takelkosten te betalen, de GAS boete zelf kan niet direct worden geïnd. Op een later tijdstip eventueel wel.

Dit is een vaste procedure dat overal zou moeten toegepast worden.
U kan zoveel klachten indienen bij intern toezicht, comité P of welke dienst dan ook...deze kunnen hier niets aan veranderen. Ik durf zelf te stellen dat deze hierin geen bevoegdheid hebben aangezien bij verkeersovertredingen het parket is om te oordelen over de procedure van innen.


Ter info, politie heeft geen bevoegdheid voor burgerlijke zaken maar kan hiervoor wel vaststellingen verrichten.

Btw, als u student bent in België en ook hier ingeschreven bent mag u niet zomaar met een voertuig met buitenlandse kentekenplaat rijden. Als u een inschrijvingsbewijs van een onderwijsinstelling bij heeft, mag het wel. (er zijn nog uitzonderingen, op het einde van het jaar gaat deze regelgeving waarschijnlijk vervallen)

Franciscus
Berichten: 38583

#30 , 14 mei 2018 11:09

Klopt in alle antwoorden ben ik vergeten te vragen of betrokkene zijn boetebedrag betaald had en of hij ingeschreven was in BE.
Dus hierboven het totaal correcte antwoord als hij niet ingeschreven was.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”