Retentierecht takeldienst buitenlands nummerplaat

WP002
Berichten: 1479

Re: Retentierecht takeldienst buitenlands nummerplaat

#31 , 14 mei 2018 17:15

Ik heb de volgende stappen ondernomen:

3. Klacht ingediend bij commite P, ik zal mijn pv van lichte mishandling meesturen
Ook heb ik politie zaventem vermeld en Vilvorde/machelen en uiteraard de takel dienst.
Dat u vroeg of laat zal moeten de rekening van de takelaar betalen, daar kan u niet buiten, maar dat de politie u ronduit onwettelijke informatie geeft én de slagen en verwondingen van de takelaar onder de mat veegt, daar zou ik eerder een zaak van maken. Inderdaad klacht indienen bij Comité P., het is goed dat u zo veel bewijsmateriaal bij elkaar hebt. En laat ons zeker weten hoe het afloopt. Succes!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#32 , 15 mei 2018 20:18

Echter gaat het hier over verkeersovertredingen(!)... en dan kan dat zeker. Dan zit men in een volledig andere procedure.
Er is geen retentierecht
Betrokkene kan takelkosten bvb ook met overschrijving betalen als men niet meteen zoveel geld bij de hand heeft

Dit is de vaste procedure voor "buitenlanders" (niet inwoners van België)
Ik lees graag de wetgeving terzake over retentierecht en takelkosten voor buitenlanders ...

Als de verkeersovertreding vervat zit in een GAS boete dient u enkel de takelkosten te betalen, de GAS boete zelf kan niet direct worden geïnd. Op een later tijdstip eventueel wel.
Dan worden de takelkosten geïnd door de GASsende stad.

Er is dan nog steeds geen retentierecht.
PV en overschrijvingsformulier worden achteraf nagestuurd.

Lier takelt bvb naar een openbare parking in de buurt, je kan desgewenst gewoon je auto gaan zoeken.
Politie vertelt je ook gewoon waar die staat .

BloodNight
Berichten: 621

#33 , 16 mei 2018 07:50

Echter gaat het hier over verkeersovertredingen(!)... en dan kan dat zeker. Dan zit men in een volledig andere procedure.
Er is geen retentierecht
Betrokkene kan takelkosten bvb ook met overschrijving betalen als men niet meteen zoveel geld bij de hand heeft

Dit is de vaste procedure voor "buitenlanders" (niet inwoners van België)
Ik lees graag de wetgeving terzake over retentierecht en takelkosten voor buitenlanders ...

Als de verkeersovertreding vervat zit in een GAS boete dient u enkel de takelkosten te betalen, de GAS boete zelf kan niet direct worden geïnd. Op een later tijdstip eventueel wel.
Dan worden de takelkosten geïnd door de GASsende stad.

Er is dan nog steeds geen retentierecht.
PV en overschrijvingsformulier worden achteraf nagestuurd.

Lier takelt bvb naar een openbare parking in de buurt, je kan desgewenst gewoon je auto gaan zoeken.
Politie vertelt je ook gewoon waar die staat .


- Vandaar dat ik dan ook spreek van het inhouden of in beslag nemen van het voertuig bij niet betaling.
Alvast enkele bronnen:

https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkee ... e_inningen

https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkee ... e_inningen

https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-190414

(vlug opgezocht aangezien ik op mijn werk zit)

Bij overtredingen dient de (buitenlandse) overtreder te betalen of hij is zijn auto (tijdelijk) kwijt.(Om het eenvoudig te zeggen)
Het voertuig zal voor een periode van 96 uur worden ingehouden, is er dan nog geen betaling zal het voertuig in beslag genomen worden.
Zal er een eventuele verkoop van het voertuig zijn om de kosten te dekken.
Standaard procedure in België en voorzien in de wet.
Vandaar dat er ook geen sprake is van retentie recht want men is bezig met overtredingen.


Dat er van zone tot zone verschil is verbaast mij niet.
In sommige zone zal men een niet verzekerd voertuig in beslag nemen en takelen, in sommige zal met een wielklem plaatsen en in andere zones plaatst men gewoon een sticker op de ruit...

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#34 , 16 mei 2018 08:01

Ik citeer je bron letterlijk:

Algemene toelichting
Opgelet! Deze informatie heeft enkel betrekking op het systeem van onmiddellijke inning dat van toepassing is op het vervoer van goederen en personen over de weg. Bijgevolg betreft het enkel boetes geïnd door de FOD Mobiliteit en Vervoer.


Gaat over de onmiddellijke inningen, niet over takelen

BloodNight
Berichten: 621

#35 , 16 mei 2018 08:35

Eerst en vooral heb ik enkele algemene bronnen gegeven maar goed.
Als ik mij niet vergis is politie bevoegd voor vervoer van goederen en personen over de weg. Ik zal straks eens kijken of ik hier een artikel van kan terugvinden.

En het inhouden dient te gebeuren op de wijze dat het parket voorschrijft. Takelen valt hier onder andere onder.
Takelen is dan een gerechtskost.



"Het door de overtreder bestuurde voertuig wordt op zijn kosten en risico ingehouden tot deze som betaald is en het bewijs geleverd wordt dat de eventuele bewaringskosten van het voertuig betaald zijn of, indien dit niet gebeurt, gedurende zesennegentig uren te rekenen vanaf de vaststelling van de overtreding of vanaf de vaststelling van niet-betaling van de som bedoeld in het tweede lid. Bij het verstrijken van deze termijn mag de inbeslagneming van het voertuig bevolen worden door het openbaar ministerie."




"1° dan wordt de geheven of in consignatie gegeven som toegerekend op de aan de Staat verschuldigde gerechtskosten en op de uitgesproken geldboete; het eventueel overschot wordt terugbetaald;

2° dan wordt, indien het voertuig in beslag genomen werd bij het vonnis bevolen dat de Administratie van de Domeinen het voertuig moet verkopen indien de geldboete en de gerechtskosten niet binnen een termijn van veertig dagen vanaf de uitspraak van het vonnis betaald werd; deze beslissing is uitvoerbaar niettegenstaande elk rechtsmiddel.

De opbrengst van de verkoop wordt toegerekend op de aan de Staat verschuldigde gerechtskosten, op de uitgesproken geldboete en op de eventuele bewaringskosten van het voertuig; het eventueel overschot wordt terugbetaald."



Maw: buitenlander dient de takelkosten en boete te betalen. Kan hij dit niet dient hij de som in consignatie te geven maar aangezien hij dit niet kan want er is geen geld, zal het voertuig worden ingehouden voor de duur van 96 uur. Gedurende die tijd kan de overtreder de boete en kosten komen betalen. Na de 96 uur zal het voertuig worden in beslag genomen worden en eventueel verkocht worden om de kosten te recupereren. Het bedrag zal er dan nog overblijft zal worden overgeschreven naar de eigenaar.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”