Auto van vader op zoon zijn naam zetten

Gerard123
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Auto van vader op zoon zijn naam zetten

#1 , 06 mei 2018 18:00

Ik ben verhuisd naar Nederland en heb in december 2017 een jonge 2e hands auto gekocht. Nu dien ik die in te voeren en om en bij de € 2500 BPM op invoer betalen. Daar ik financieel niet sterk sta was mijn gedacht om dan de auto maar op mijn zoon over te schrijven. Kan dit verzekering technisch en dient het voertuig opnieuw ter keuring worden aangeboden en een nieuwe nummerplaat aan vragen?
Deze eventuele kosten die aan keuring enz zijn verbonden zijn niet zo hoog dan de BPM kosten.
Mocht mijn zoon (veronderstelling) ooit in financiële problemen geraken, zijn er dan gevolgen dat de auto dan aangeslagen kan worden?
Wat dien ik te ondernemen? Ik zou voor 1 juli 2018 in orde moeten zijn met deze zaak, anders zal de belastingdienst van Nederland vast wel komen aankloppen.

Graag een antwoord.
Vriendelijke groeten
Gerard

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 07 mei 2018 19:24

Een Nederlander die in België woont moet een belgische nummerplaat nemen (en (de lagere) belgische verkeersbelasting betalen).

Ik veronderstel - zonder het te weten - dat je als in Nederland wonende - op nederlandse platen zal moeten rondrijden en de bijhorende (dure) nederlandse verkeersbelasting betalen.

Om je auto aan je zoon te geven (wat kan - zie hoger) moet de wagen heringeschreven worden. De verzekering zal dus ws eisen dat je zoon hoofdbestuurder wordt met mogelijks een torenhore premieverhoging.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 07 mei 2018 20:01

Als het de bedoeling is dat u pet de wagen in NL blijft rijden ..ik denk niet dat die vlieger zal opgaan. Omgekeerd ook niet in BE.
Politie kan tegenwoordig - kon dat vroeger ook al - in nummerplaatregistratie NL en kon snel zien of wagen nog in NL 'reed'.
Bij door parket aangeduide takelbedrijven staan hier tientallen NL voertuigen. Enkele weken geleden hier nog eentje van het woonerf afgesleept.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 07 mei 2018 22:33

Je mag ook in NL niet met een buitenlands voertuig rijden (uitzonderingen bestaan voor gehuurde voertuigen of bedrijfsvoertuigen)

Je had die tweedehands wat eerder moeten kopen vrees ik

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”