Pasagier, voorlopig rijbewijs

jozef21
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Pasagier, voorlopig rijbewijs

#1 , 27 apr 2018 13:14

Hallo mensen, ik ben vandaag betrapt met pasagiers bij me in de auto terwijl ik enkel in het bezit ben van een voorlopig rijbewijs 18maanden, mijn broertje van 15jaar oud en een neef van 23jaar oud zaten bij me in de auto, de politie hield me tegen er is een pv opgesteld en ik moet voor de rechtbank verschijnen binnekort, nu vraag ik me aff wat de gevolgen kunnen zijn,? Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 27 apr 2018 13:21

€ 400 tot € 4 000.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 27 apr 2018 13:29

+ 200 euro slachtofferfonds

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 27 apr 2018 14:11

+ gerechtskosten
"sowieso" schrijf je zo.

jozef21
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 apr 2018 14:55

+ gerechtskosten
En weet jee ook of ze mijn voorlopig rijbewijs afnemen? Dankjewel

jozef21
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 apr 2018 14:56

+ 200 euro slachtofferfonds
En gaan ze dan ook mijn voorlopig invorderen? Dankjewel

Issued
Berichten: 1227

#7 , 27 apr 2018 15:03

normaal gezien wel:
https://www.wegcode.be/actueel/1251-beg ... estuurders

De rechter kan zelfs uitspreken dat je nog even mag wachten met je rijbewijs te gaan halen.

jozef21
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 apr 2018 15:16

normaal gezien wel:
https://www.wegcode.be/actueel/1251-beg ... estuurders

De rechter kan zelfs uitspreken dat je nog even mag wachten met je rijbewijs te gaan halen.
Valt mijn overtreding wel onder een van die overtredingen?, want ergens las ik sat er geen wet bestaat die het mogelijk maakt een voorlopig rijbewijs af te pakken, maarja ik heb het ook maar ergens gelezen ik zelf weet daar niets van.

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 27 apr 2018 15:35

Invorderen rijbewijs is voor het overtreden van de scholingsvoorwaarden inderdaad niet voorzien.

Strengere bestraffing van beginnende bestuurders geldt niet voor houders van een voorlopig rijbewijs.
"sowieso" schrijf je zo.

jozef21
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 apr 2018 15:47

Invorderen rijbewijs is voor het overtreden van de scholingsvoorwaarden inderdaad niet voorzien.

Strengere bestraffing van beginnende bestuurders geldt niet voor houders van een voorlopig rijbewijs.
Duidelijk antwoord,hartelijk bedankt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 apr 2018 18:04

Waarom toch 18 maanden wachten eer je u examen gaat doen, dit is voor niks nodig enkel dat je het u zelf moeilijker gaat maken bij het examen, normaal doe je examen zo kort mogelijk na je voorlopig rijbewijs !

Maar kom gedane zaken nemen geen keer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jozef21
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 apr 2018 18:17

Waarom toch 18 maanden wachten eer je u examen gaat doen, dit is voor niks nodig enkel dat je het u zelf moeilijker gaat maken bij het examen, normaal doe je examen zo kort mogelijk na je voorlopig rijbewijs !

Maar kom gedane zaken nemen geen keer.
Ik zou ook graag mijn exame zo snel mogelijk willen doen, maaarje de nieuwe wet verplicht je om 9maanden te wachten voor je kunt beginnen aan het examen, belachelijk lang

P-Stone
Berichten: 280

#13 , 27 apr 2018 18:32

In de link van Issued lees ik :
1.7. Overtredingen inzake het rijbewijs
een motorvoertuig besturen zonder houder te zijn van het rijbewijs vereist voor het besturen van dit voertuig, of van het als zodanig geldend bewijs;
...
4. Wat houdt de strengere bestraffing in ?
De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen.
Aangezien T/S reed met een voorlopig rijbewijs EN met passagiers voldoet hij aan 1.7. : Hij heeft immers geen geldig rijbewijs om een wagen met passagiers te besturen.
De rechter kan bijgevolg in toepassing van 4. een verval van het recht tot sturen uitspreken. Nog voor T/S zijn rijbewijs behaald heeft kan hij het dus voor een bepaalde periode kwijt zijn.

Didymus
Berichten: 2061

#14 , 27 apr 2018 20:40

Nee, dat gaat over bestuurders zonder (geldig) rijbewijs. TS heeft een geldig rijbewijs, maar heeft de scholingsvoorwaarden niet gerespecteerd. Dat is volgens de wet een heel andere overtreding.
"sowieso" schrijf je zo.

P-Stone
Berichten: 280

#15 , 27 apr 2018 22:04

Nee, dat gaat over bestuurders zonder (geldig) rijbewijs. TS heeft een geldig rijbewijs, maar heeft de scholingsvoorwaarden niet gerespecteerd. Dat is volgens de wet een heel andere overtreding.
Ik ben het niet met je eens. Hij heeft een geldig rijbewijs om al dan niet vergezeld van een begeleider (die aan bepaalde voorwaarden moet voldoen) met een wagen te rijden. Hij heeft geen geldig rijbewijs om met passagiers te rijden.
Maar bon, uw mening, mijn mening, de toekomst zal het hopelijk uitwijzen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”