Gedeeltelijk geparkeerd op mindervalideparkeerplaats

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

Gedeeltelijk geparkeerd op mindervalideparkeerplaats

#1 , 26 apr 2018 11:53

Heb een parkeerplaats al enkele jaren voor mindervaliden aangevraagd en gekregen.
Nu is de vraag feitelijk mag ik nu wel of niet over de witte lijn parkeren als dit verhindert wordt door een foutparkeerder waar in feite de Politie niks aan doet-wilt doen.

Effe huidige situatie-verleden schetsen hieronder!

Maar geregeld zijn het steeds de zelfden die gedeeltelijk over de witte lijnen parkeren zonder kaart weliswaar.
Is begonnen met een stukje en altijd maar meer, nu is het dagelijks 1 meter, soms aan beide kanten, geraak er dan nog amper uit.
De personen erover aanspreken doe ik niet meer wordt telkens uitgemaakt voor profiteur enz.....

Maar als er dan iemand een meter over de witte lijn staat mag ik volgens de Politie er niet tegen parkeren en een afstand te houden van 1 meter, maar dan moet ik zelf aan de andere kant over de witte lijn gaan staan wat ook niet mag.

Dacht vanmorgen na al een hele week telkens aan de voor en achterkant 3 verschillende wagens ruim 1 meter over de witte lijn te parkeren, zal eens naar de Politie bellen.

Blauwe lijn doen daar niks aan, het was kunde weg meneer, ja dus niks aan de hand.
Moest bellen naar plaatselijk Politie kantoor en de Wijkagent erover in te lichten.

Bel plaatselijk Politiekantoor en wordt door verbonden met jawel de Blauwe lijn, ho juist meneer ze zijn daar maar open vanaf 9:15uur............................................

Dus terug gebeld om 9:15uur en daar zeiden ze leuk, nee meneer daarvoor moet ge naar de Blauwe lijn bellen.

Ok bel terug naar de Blauwe lijn en die zeggen, nee meneer dat is voor de Wijkagent, bel maar terug en zeg dat ze daarover een dossier moeten open.

Terug gebeld naar Plaatselijk Politiekantoor en na lang zagen gingen ze dit toch doorgeven aan de wijkagent.
Want weer, maar meneer die auto staat maar gedeeltelijk een meter over de witte lijn!?
Ge kunt toch parkeren!

Ben eens benieuwd dat het iets gaat uithalen, de bewuste auto staat er nog doodleuk.

Heb ook al enkele malen gehad dat er volledig iemand stond op geparkeerd zonder kaart weliswaar, Politie gebeld en na een uurke of langer komen er dan een uurke de wacht houden en zijn dan weg, maar wegslepen niet, versta dat niet, ik mag soms 500 meter verder mijne wagen parkeren, want volgens de Politie was er parkeerplaats en hoeven ze dus de fout parkeerder niet weg te slepen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 26 apr 2018 12:55

De grootste politiezone van het land heeft haar klantvriendelijkheid laten zien..
Dat ter zijde,

Elke wagen die ook maar 1 cm over de witte lijn staat is in overtreding. Let op: de wegmarkering is ter ondersteuning van het verkeersbord en heeft op zich geen waarde. Bij ons in de buurt staat er ergens zo een bord halverwege het vak ;) Enkel het bord telt.

Mag u korter dan 1 meter achter of voor een fout geparkeerde wagen gaan staan? Neen, de fout van een ander geeft jou geen extra rechten.

Mag u zelf over de witte lijn staan? ja, indien het vak zich niet in een woonerf bevindt (bord F12a)

Is langdurige verkeers- en buurtproblematiek iets voor een wijkagent? Ja en nee, De wijkagent kan bemiddelen, maar een verkeersteam kan evengoed hardleerse mannen aanmanen tot een verandering in hun gedrag (cfr de boel platschrijven).

Een foutparkeerder takelen? Dat kan, maar wordt in de praktijk niet gedaan tenzij er sprake is van gevaar. De foutparkeerder kan wel rekenen op een boete van 116 euro.

Persoonlijk vind ik dat parkeerplaatsen voor personen met een handicap overal een prioriteit moeten zijn.

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#3 , 26 apr 2018 13:34

Er staat een parkeerbord E9b.
Trouwens in de straat staan veel wildvreemde camionettes, die mogen aan de linkerkant parkeren bord E9 met tekst "Max 3.5t"
Komen die daar plaatsen en rijden dan met hun wagen weg, wonen er dus niet.
Nemen uiteraard parkeerplaats voor bewoners in, soms staat er al eens enkele weken een ladderlift, zo een lange = 2 plaatsen voor auto's.

Maar of het volgend jaar beter gaat worden als betalend parkeren gaat ingevoegd worden betwijfel ik, een dagticket gaat iets meer dan 2€ kosten?
Dit gezegd zijnde.





Maar ja volgens Politie aan de telefoon moet ik zelf binnen de witte lijnen van de Invaliden parkeerplaats blijven.

En ondertussen is denk ik de Wijkagent langsgeweest want de bewuste auto staat ineens netjes vlak tegen de witte lijn.
Benieuwd of dit misschien toeval is, zal zien de komende dagen.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 08 mei 2018 00:05

Heb een parkeerplaats al enkele jaren voor mindervaliden aangevraagd en gekregen.
Nu is de vraag feitelijk mag ik nu wel of niet over de witte lijn parkeren als dit verhindert wordt door een foutparkeerder waar in feite de Politie niks aan doet-wilt doen.
De "parkeervakjes" hebben enkel waarde in een parkeerzone volgens Art 75.2 (er is nl. geen enkela andere bepaling wat dergelijke parkeerzone is)

Dat is de "brede" wegmarkering
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /262-art75

Breder dan de gebruikelijke 10cm voor een parkeervak (dat overigens niet eens voorzien is in de wegcode !) en dus niets verbiedt noch toelaat

(behalve in erven, waar het om verder onbepaalde "witte wegmarkeringen" gaat)


De parkeertoelating mits gehandicaptenkaart, wordt dus geregeld dmv de borden, ofver de daarop voorzien afstand, of tot volgende parkeerreglementering dan wel kruispunt.

Een rechthebbende mag deels op de voorbehouden parkeerplaats staan - tenzij die afgebakend is in een parkeerzone, dan moet men IN het vak staan.

Wie niet gerechtigd is op voorbehouden parkeerplaatsen te parkeren, mag er ook niet deels op staan.
Deze voertuigen mogen àltijd getakeld worden.
Ongeacht wat politie beweert, ze mogen dat perfect.

Politie is bevoegd om élk foutief geparkeerd voertuig te laten takelen. Punt.

Ze mogen zelfs élk correct geparkeerd voertuig laten takelen - op kosten van de verzoeker dan wel.


Maar als er dan iemand een meter over de witte lijn staat mag ik volgens de Politie er niet tegen parkeren en een afstand te houden van 1 meter, maar dan moet ik zelf aan de andere kant over de witte lijn gaan staan wat ook niet mag.
Zet je er gewoon vlak achter.
Mag officieel niet, maar valt nadien niet te bewijzen
En wie het kan bewijzen, bewijst ineens fout geparkeerd te hebben op een voorbehouden parkeerplaats ...

Blauwe lijn doen daar niks aan, het was kunde weg meneer, ja dus niks aan de hand.
Het niet-optreden van politie is een probleem op zich ...
En leidde tot de huidige situatie van straffeloosheid

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#5 , 12 mei 2018 20:14

Situatie is nog zelfde bijna dagelijks tot tegen mijne wagen geparkeerd.

Dus politie heeft me afgewimpeld.
Of de foutparkeerders vegen er hun voeten aan?

Zal me daar maar bij neerleggen peins ik.

Mvg,

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 12 mei 2018 22:25

Ik dacht zelfs dat er een omzendbrief was van parket Antwerpen die stelt dat er streng moet opgetreden worden bij parkeren op plaatsen voor gehandicapten. Was volgens mij onder bewind van PdK Van Lysebeth.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”