Monowiel in beslag genomen

Monowiel
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Monowiel in beslag genomen

#1 , 23 apr 2018 23:45

Help!

Ik reed even aan de verkeerde kant van het fietspad met mijn monowiel om een veilige oversteekplaats te zoeken aan een drukke gewestweg met afgescheiden en breed fietspad. Ach ja, vast een rode lap op een zwaan, maar als ik daar een boete voor krijg, soit.

Ik ben in het bezit van een speciale extra verzekering voor mijn persoonlijk voortbewegingstoestel, maar kon de polis niet ter plaatse produceren. De wetsdiender sprak dat ik een homologatieattest zou moeten hebben omdat het sneller zou rijden dan 18km/uur. Dat bestaat helemaal niet voor die toestellen! Jawel, ze rijden tot 23km, als je 'm op zijn staart trapt en gek doet. In normale bedrijfssnelheid rijdt 'ie 18 en als je bergaf gaat of sneller wil, licht 'ie z'n pedalen wat op, zodat je weet dat je moet afremmen. Zie ik 'n fiets nog niet zo gauw doen, bergaf... En toch maar doorhameren dat dat niet zomaar kon, zo'n brommer. Nou ja. Wie bromt er...

De agent in kwestie heeft daarop mijn monowiel in beslag genomen. Kan mijn toestel zomaar door de politie ingehouden worden? Kan het niet produceren van een onbestaand homologatieattest resulteren in het niet vrijkrijgen van mijn toestel? :shock:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 24 apr 2018 09:37

Hoe heeft de verbalisant de snelheid gemeten? Welke inbreuken zijn weerhouden?
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 24 apr 2018 11:21

Ik reed even aan de verkeerde kant van het fietspad met mijn monowiel om een veilige oversteekplaats te zoeken aan een drukke gewestweg met afgescheiden en breed fietspad.
In tegenstelling met wat een paar dwaze verkeers"deskundigen" beweren, is dat niet toegelaten.

De kans dat u er mee weg komt, zeker icm de andere inbreuk, eerder klein.
De wetsdiender sprak dat ik een homologatieattest zou moeten hebben omdat het sneller zou rijden dan 18km/uur. Dat bestaat helemaal niet voor die toestellen!
Nochtans moet dat er Europees wel zijn, tot 25 km/u dan
Als er niets van goedkeuring is, heb je echt een probleem ...
Jawel, ze rijden tot 23km, als je 'm op zijn staart trapt en gek doet.
En is dan geen voortbewegingstoestel meer naar Belgische wetgeving.
Het is -voorlopig toch- een motorvoertuig dat nergens onder valt.

1 voordeel: tegen dat je moet voorkomen, is de wetgeving waarschijnlijk (of hopelijk voor jou) aangepast en mogen ze tot 25 km/u na harmonisatie met EU richtlijn.
Dan wordt het een rechtszaak daarvoor zonder gevolg, de feiten zijn immers niet meer strafbaar dan.
Als je papieren hebt ...

De agent in kwestie heeft daarop mijn monowiel in beslag genomen. Kan mijn toestel zomaar door de politie ingehouden worden?
Zeker.
Het is een niet-toegelaten voertuig zonder goedkeuring , indien het sneller dan 18 km/u kan ...

Het is echter ook geen bromfiets, die heeft per definitie minstens 2 wielen ...

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 apr 2018 13:30

Interessante discussie. Dus die dingen mogen in principe niet op de openbare weg (ik zie er nochtans regelmatig rijden op fietspaden)? Wat met hoverboards (geen idee welke snelheden die dingen halen)?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Issued
Berichten: 1227

#5 , 24 apr 2018 16:02

Interessante discussie. Dus die dingen mogen in principe niet op de openbare weg (ik zie er nochtans regelmatig rijden op fietspaden)? Wat met hoverboards (geen idee welke snelheden die dingen halen)?
Alles hangt af van de max snelheid. Boven de 18 km/u is niet legaal. Dan zou zo een hoverboard in principe ingeschreven moeten worden. Van die electrische Steppen mogen ook niet op de baan. Er zijn bij ons in de buurt al ettelijke van die dingen in beslag genomen.

Als je met zo een voertuig een ongeval hebt, gaan de poppen aan het dansen. In fout of in je recht, doet er niet toe. Je reed met een illegaal voertuig. Veel makelaars verklaren dat zoiets onder de familiale valt. Maar een verzekering die zich ergens uit kan wurmen zal het proberen

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 24 apr 2018 23:23

Dus die dingen mogen in principe niet op de openbare weg (ik zie er nochtans regelmatig rijden op fietspaden)?
Er wordt ook regelmatig geparkeerd op voet- of fietspaden
betekent daarom nog niet dat het mag ...

Wat met hoverboards (geen idee welke snelheden die dingen halen)?
kunnen voortbewegingstoestellen zijn
zolang ze maar onder de 18 km/u blijven

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 apr 2018 12:17

betekent daarom nog niet dat het mag ...
Ik zeg niet dat het mag omdat ik er zie. Ik zeg enkel dat ik er héél wat zie. En als ik die zie, moet de politie die toch ook zien? Of is er dan een soort "gedoogbeleid"? (Zoals voorbijstekende vrachtwagens bij regenweer: mag niet, maar gebeurd héééééééél erg veel, zonder dat er echt ingegrepen wordt).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Issued
Berichten: 1227

#8 , 25 apr 2018 13:38

Er is een soort gedoogbeleid omdat de wetgever enkele jaren achterop hinkt. Het probleem zal zich stellen bij een ongeval zoals ik al zei.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 08 mei 2018 00:27

Ik zeg enkel dat ik er héél wat zie. En als ik die zie, moet de politie die toch ook zien? Of is er dan een soort "gedoogbeleid"?
Hoverboards hebben toch 2 wielen ?
Die kunnen dus perfect gemotoriseerde voortbewegingstoestellen zijn naar Belgisch recht.
Mits 18 km/u max en goedkeuring.
Maar daar gaat niet naar gevraagd worden als er niks anders mis loopt ...


Een monowiel kan echter nooit een reglementair voortbewegingstoestel zijn, tot de wetgeving wijzigt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 mei 2018 10:45

Ik zeg enkel dat ik er héél wat zie. En als ik die zie, moet de politie die toch ook zien? Of is er dan een soort "gedoogbeleid"?
Hoverboards hebben toch 2 wielen ?
Ik had het over de monowheels die ik héél regelmatig op fietspaden zie rijden. Eigenlijk meer dan dat ik hoverboards zie als "vervoermiddel". De kinderen in de wijk spelen wel met hoverboards, maar ik heb de indruk dat de monowheels meer gebruikt worden als echt vervoermiddel.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 08 mei 2018 12:55

Een monowiel kan echter nooit een reglementair voortbewegingstoestel zijn, tot de wetgeving wijzigt.
Wat er moest staan:

Een monowiel dat 25km/u rijdt kan echter nooit een reglementair voortbewegingstoestel zijn, tot de wetgeving wijzigt

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”