Moet men bewijzen dat men handenvrij kan bellen?

skabalie
Topic Starter
Berichten: 178

Moet men bewijzen dat men handenvrij kan bellen?

#1 , 22 apr 2018 16:56

Hi,
Enige tijd in discussie gezeten over handenvrij bellen.
We kwamen er niet uit, of je bij een politie controle moet bewijzen dat je handenvrij kan bellen?
Of kan je gewoon je gsm afschakelen en zeggen tegen de (verkeers)politie: kijk mijn gsm staat uit terwijl ik rijd?
Ik bel liever niet tijdens dat ik eens sporadisch moet rijden voor iemand. Maar bij een auto zonder bt functie in de radio of gps, heb ik altijd een bt oortje aan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 22 apr 2018 17:03

Nee, politie moet je de gsm zien gebruiken.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 22 apr 2018 19:53

Nee, politie moet je de gsm zien gebruiken.
terwijl je die in de hand houdt ...

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 22 apr 2018 21:17

Gebruiken hoeft zelfs niet: in de hand houden is voldoende (bv om een gesprek via bluetooth-oortje aan te nemen...)
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Issued
Berichten: 1227

#5 , 22 apr 2018 22:18

KB 01.12.75 art 8.4 Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.
Je GSM aantikken die aan je raam bevestigd is mag wel

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 23 apr 2018 08:43


Je GSM aantikken die aan je raam bevestigd is mag wel
Klopt als een zwerende vinger.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 apr 2018 08:46

KB 01.12.75 art 8.4 Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.
Je GSM aantikken die aan je raam bevestigd is mag wel
Hoe is ‘stilstaan’ gedefinieerd?
Wat bv. met voor een rood licht staan?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

lohabra
Berichten: 1015

#8 , 23 apr 2018 09:44

Hoe is ‘stilstaan’ gedefinieerd?
https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... e/100-art2

2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
Wat bv. met voor een rood licht staan?
Daar stapt er niemand in/uit, en ben je evenmin bezig goederen te laden/te lossen ......

Dus terwijl je gestopt bent voor het rode verkeerslicht, is het eveneens verboden om gebruik te maken van je draagbare telefoon die je in de hand houdt. (zie artikel 8.4, zoals hierboven geciteerd).
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 23 apr 2018 21:37

KB 01.12.75 art 8.4 Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.
Je GSM aantikken die aan je raam bevestigd is mag wel
Hoe is ‘stilstaan’ gedefinieerd?
Wat bv. met voor een rood licht staan?
Toen ik indertijd een cursus autorijden kreeg (toen de overheid dat nog cadeau deed aan de 18 jarigen), gaf men hier een specifieke term voor.
Je hebt parkeren en stilstaan, beide duidelijk gedefinieerd in de wegcode, en voor dit hadden ze de term "gestopt", om duidelijk het verschil te maken.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”