Parkeren van een aangekoppelde aanhangwagen

WatEenLeukeNaam
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Parkeren van een aangekoppelde aanhangwagen

#1 , 20 apr 2018 14:36

Hey,

Ik kan niet echt terugvinden of een aangekoppelde aanhangwagen langer dan 24u mag parkeren.
Bij de politie geven ze altijd een ander antwoord.

Op de website van de stad Gent (https://stad.gent/mobiliteit-openbare-w ... nhangwagen) staat dat een losstaande aanhangwagen maar 24u mag parkeren.

De wegcode is er niet zo duidelijk over: 27.5.1. Het is verboden op de openbare weg motorvoertuigen die niet meer kunnen rijden en aanhangwagens langer dan vierentwintig uur na elkaar te laten parkeren.

Ik zou ook nog graag weten, stel dat ik er ergens mee heen rijd en hem op dezelfde plaats terugzet. Stel dat de politie dit niet gezien heeft en denkt dat hij er langer dan 24u staat. Gaat mijn woord dan voldoende zijn?

Groetjes,
Me

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 20 apr 2018 16:22

Indien de aanhangwagen gekoppeld is maakt hij deel uit van het trekkend voertuig. Dan mag hij langer dan 24 u staan.

Politie zal niet verbaliseren als ze denken. Enkel als ze zeker zijn door bv wit kruitstreepje te zetten of stand van ventiel te noteren.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 20 apr 2018 16:31

Klopt. Een aanhangwagen van een sportclub waarvan ik bestuurder ben is daar ooit voor geverbaliseerd. Verbalisant had een steentje onder het wiel gelegd en was 24u later teruggekeerd om te kijken of hij al dan niet verplaatst was.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 20 apr 2018 22:22

De wegcode is er niet zo duidelijk over: 27.5.1. Het is verboden op de openbare weg motorvoertuigen die niet meer kunnen rijden en aanhangwagens langer dan vierentwintig uur na elkaar te laten parkeren.
Dat gaat over de aanhangwagen apart.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 21 apr 2018 17:04

Wel oppassen bij parkeervakken ; het hele voertuig moet in een parkeervak staan. Dus niet de auto in een vak, en de aanhanger in het volgende vak.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

lohabra
Berichten: 1015

#6 , 23 apr 2018 10:01

Hey,

Ik kan niet echt terugvinden of een aangekoppelde aanhangwagen langer dan 24u mag parkeren.
Bij de politie geven ze altijd een ander antwoord.

Op de website van de stad Gent (https://stad.gent/mobiliteit-openbare-w ... nhangwagen) staat dat een losstaande aanhangwagen maar 24u mag parkeren.
Indien afgekoppeld (dus enkel de aanhangwagen) : maximaal 24 uur.
Deze bepaling geldt niet indien de aanhangwagen aangekoppeld is. Dan vormt hij samen met het trekkend voertuig een sleep.

Enige mogelijke beperkingen in tijd zijn dan :

* een aanhangwagen (of sleep) met een MTM van > 7.500 kg langer dan 8 opeenvolgende uren in de bebouwde kom
* indien uw aanhangwagen een reclamevoertuig betreft : maximaal 3 uur op de openbare weg

Ik zou ook nog graag weten, stel dat ik er ergens mee heen rijd en hem op dezelfde plaats terugzet. Stel dat de politie dit niet gezien heeft en denkt dat hij er langer dan 24u staat. Gaat mijn woord dan voldoende zijn?

Groetjes,
Me
Vergeet niet, dat vaststellingen verricht door een bevoegd persoon omgekeerde bewijswaarde hebben.

Verder zal het dus afhangen van WAT er precies bij de vaststellingen beschreven staat. Heeft de bevoegd person louter vermeld dat de desbetreffende aanhangwagen op een bepaald tijdstip op een bepaalde plaats geparkeerd staat, en er +24 u later vastgesteld werd dat diezelfde aanhangwagen op diezelfde plaats geparkeerd staat, zonder meer. Dan kan daaruit niet noodzakelijk geconcludeerd worden dat het voertuig daar al die tijd onafgebroken geparkeerd geweest is, zonder intussen voor kortere of langere tijd verplaatst te zijn geweest. Het is immers weinig aannemelijk dat de bevoegd persoon uw aanhangwagen 24u onafgebroken geobserveerd zou hebben.

Als daar evenwel bijkomend vaststellingen beschreven staan zoals het fameuze krijtje, of steen voor het wiel van de aanhangwagen, wordt verweer al euh .... lastiger ......
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”