Verkeersovertreding - C1 bord

lukito
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Verkeersovertreding - C1 bord

#1 , 12 apr 2018 14:01

Hallo iedereen,

Ik zit met enkele vraagjes omtrent een verkeersovertreding.
Heel stom van me, maar ik had even niet goed opgelet en had een straat ingereden waar een C1 bord stond. Toen ik me echter wou omkeren, zag ik dat de politie al onderweg naar me was. Heb mijn rijbewijs (net geen 2 jaar, nog een anderhalve maand..) en boorddocumenten moeten tonen. Ik weet niet of het uitmaakt, maar dit is mijn eerste boete. Het is nu echter zo dat ik dat moment als koerier voor een medisch labo aan het werken was, het was dus niet mijn auto maar die van mijn werk.
Mijn vraag is nu wat er me te wachten staat, de agent zei dat ik een boete van 170 euro kon verwachten. Sturen ze de boete trouwens naar mijn privé adres op of naar mijn werk?

Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 12 apr 2018 14:41

Is een overtreding van de derde graad, onmiddellijk inning van 174 EUR of minnelijke schikking van 235 EUR.

Als het parket echter opmerkt dat u een jonge bestuurder bent, dan zal u waarschijnlijk worden gedagvaard en is de rechter wettelijk verplicht een verval recht op sturen en herstelexamens op te leggen.

Ze hebben u als bestuurder geïdentificeerd, dus u zal alles naar uw thuisadres worden opgestuurd.
"sowieso" schrijf je zo.

lukito
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 apr 2018 15:00

Bedankt voor het antwoord! Bestaat er een kans dat ik enkel een onmiddelijke inning krijg of mag ik dat best vergeten?

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 12 apr 2018 15:25

Volgens de wet mag er u geen onmiddellijke inning worden voorgesteld, maar de kans bestaat dat dit toch gebeurt. Indien u toch een ontvangt, betaal die dan zo snel mogelijk.

Heeft de politie eigenlijk opgemerkt dat u een beginnende bestuurder bent?
"sowieso" schrijf je zo.

lukito
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 apr 2018 15:34

ik vroeg wat ik me kon verwachten en de agent zei: “Ik zou dit op het bureau moeten bekijken, maar dat zal waarschijnlijk een boete van 174€ euro zijn” Verder heeft hij niks vermeld over hoelang ik mijn rijbewijs al heb.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 12 apr 2018 15:43

Afwachten dus en vooral geen slapende honden wakker maken door er zelf op te wijzen.
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 12 apr 2018 16:17

Pas 90 dagen na betaling van een eventuele onmiddellijke inning zit je safe ...
Maar waarschijnlijk wordt het politierechtbank
Rijverval met verplichte herstelonderzoeken - minimaal theorie of praktijk herdoen

lukito
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 apr 2018 16:32

Indien ik mijn praktijk examen opnieuw moet doen, moet ik hiervoor opnieuw een begeleider meenemen naar het examen?

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 12 apr 2018 16:53

Pas 90 dagen na betaling van een eventuele onmiddellijke inning zit je safe ...
Waar kan je dat terugvinden? Ik was de periode aan het zoeken, maar kwam niet verder dan "de strafvordering vervalt na betaling OI".
Indien ik mijn praktijk examen opnieuw moet doen, moet ik hiervoor opnieuw een begeleider meenemen naar het examen?
Begeleiders zijn voor kandidaten met een voorlopig rijbewijs. Je mag gewoon alleen naar het examencentrum rijden zonder rijbewijs.
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 13 apr 2018 13:28

Pas 90 dagen na betaling van een eventuele onmiddellijke inning zit je safe ...
Maar waarschijnlijk wordt het politierechtbank
Rijverval met verplichte herstelonderzoeken - minimaal theorie of praktijk herdoen
Het is een maand, geen 90 dagen :

Dus als je een OI krijgt,direct betalen :wink:

§ 2. Door betaling of na het volgen van de opleiding vervalt de strafvordering, tenzij het openbaar ministerie binnen een maand, te rekenen van de dag van de betaling of de dag waarop de opleiding werd beëindigd, de betrokkene kennis geeft van zijn voornemen die vordering in te stellen. De kennisgeving geschiedt bij een ter post aangetekende brief; zij wordt geacht te zijn gedaan de eerste werkdag na de dag van afgifte ter post.

lohabra
Berichten: 1015

#11 , 14 apr 2018 00:33

Volgens de wet mag er u geen onmiddellijke inning worden voorgesteld, maar de kans bestaat dat dit toch gebeurt. Indien u toch een ontvangt, betaal die dan zo snel mogelijk.
Volgens wélke wet dan wel ?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Didymus
Berichten: 2061

#12 , 14 apr 2018 00:47

Is al dat rood nodig?

Wet van 21 april 2007 en de richtlijnen omschreven in omzendbrief COL 11/2017
"sowieso" schrijf je zo.

lohabra
Berichten: 1015

#13 , 14 apr 2018 09:32

Is al dat rood nodig?
Is gewoon om te verduidelijken waarover mijn vraag gaat.

Meer moet u daar niet achter zoeken.
Wet van 21 april 2007
Deze wet ?

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1
en de richtlijnen omschreven in omzendbrief COL 11/2017
Deze ?

http://www.om-mp.be/sites/default/files ... 2017_0.zip


Kan u de concrete tekst 's citeren aub ? Ik lees er kennelijk telkenmale over.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails


lohabra
Berichten: 1015

#15 , 14 apr 2018 11:23

Daar kan u lezen :
4. Wat houdt de strengere bestraffing in ?

De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen.
En ZO staat het ook in de relevante wettekst :

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... -t4hs6afd1

Artikel 38

§ 5.
De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.


Hier staat dus nérgens de verplichting om een beginnende bestuurder te dagvaarden.
Een verbod om een beginnend bestuurder een onmiddellijke inning / minnelijke schikking aan te bieden, al evenmin.

Hogerstaande vloeit dus niet uit een wettekst, doch blijkbaar wél uit een omzendbrief die jullie hier aanhalen (waarvoor overigens dank, Didymus en Issued, weer wat bijgeleerd) :
Dank Didymus en Issued, dit is wat ik zocht.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”