Misbruik van mindervalidekaart aangeven

berenod
Berichten: 942

Re: Misbruik van mindervalidekaart aangeven

#16 , 03 apr 2018 05:05

Alles kan . Ken al 10 jaar iemand die met parkeerkaart rondrijd van zijn DODE vrouw die vroeger invalide was .
Kan, maar controle kan je duur komen te staan.

https://www.hln.be/regio/antwerpen/600- ... ~a8a133df/

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#17 , 03 apr 2018 09:22

Dit waren personen die de laatste 15 jaar overleden waren . Rond 25 pr komt maar terug .

De politie hield van juni tot december een actie om vervallen parkeerkaarten te recupereren. Op basis van lijsten die de politie kreeg van de overheid zijn de nabestaanden aangeschreven met de vraag de parkeerkaart van hun familielid te bezorgen. “In totaal hebben we 2.028 brieven verstuurd binnen onze zone”, zegt de politiewoordvoerder. “Er zijn ons 537 vervallen kaarten terugbezorgd. Dat is dus meer dan één kaart op vier. Aangezien we ons hebben gebaseerd op een lijst van personen die de jongste vijftien jaar overleden zijn, is dit een mooi resultaat.”

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#18 , 03 apr 2018 11:40

Een verre nicht van mij haar moeder had ook een dergelijke kaart. De moeder is echter al bijna 20 jaar overleden, maar de nicht gebruikt de kaart nog steeds :evil: Ze wil de kaart niet afgeven want ze vindt het gemakkelijk. Heb haar er al verschillende malen over aangesproken, zonder resultaat.

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#19 , 03 apr 2018 12:14

Het treft mij dat regelmatige posters op dit forum (Drone, Sirkii) totaal niet op de hoogte zijn van de wetgeving hierrond.
De parkeerkaart mag enkel gebruikt worden voor het laten in- of uitstappen van de kaarthouder. Nooit om parkeergelegenheid te verschaffen aan de chauffeur!

Het ergste van al is dat er op die manier vaak geen gehandicaptenparkeerplaatsen vrij zijn voor diegenen die ze echt nodig hebben, want ze worden teveel ingenomen door misbruikers.

Milo72
Berichten: 1016

#20 , 03 apr 2018 13:55

De parkeerkaart mag enkel gebruikt worden voor het laten in- of uitstappen van de kaarthouder. Nooit om parkeergelegenheid te verschaffen aan de chauffeur!
De wegcode zegt:
Artikel 27bis. Parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap
De parkeerplaatsen gesignaleerd zoals voorzien in artikel 70.2.1.3°c) zijn voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door de personen met een handicap die houder zijn van de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3. of van het door artikel 27.4.1. hiermee gelijkgestelde document.

Die kaart of dit document moet aangebracht worden op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het op die plaatsen geparkeerde voertuig.
"gebruikt worden door" is misschien voer voor discussie, vooral als de chauffeur van het voertuig niet gehandicapt is, maar het gaat in alle geval over parkeren ...

iemand laten in- of uitstappen is geen parkeren maar stilstaan. En voor zover ik weet is er geen verbod op stilstaan op een parkeerplaats voor gehandicapten. Dat betekent dat - voor zover ik weet, correct me if i'm wrong - om het even wie mag stoppen op zo'n parkeerplaats om iemand, gehandicapt of niet, te laten in- of uitstappen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#21 , 06 apr 2018 12:27

Ofwel moet de gehandicapte mee zijn ofwel moet je het een verplaatsing betreffen voor de gehandicapte (bv boodschap doen).
"Boodschappen doen voor" de rechthebbende, is géén toegelaten gebruik volgens de wegcode.
De rechthebbende moet wel degelijk zelf gebruik maken van het voertuig - als passagier of bestuurder

Artikel 27bis. Parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap

De parkeerplaatsen gesignaleerd zoals voorzien in artikel 70.2.1.3°c) zijn voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door de personen met een handicap die houder zijn van de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3. of van het door artikel 27.4.1. hiermee gelijkgestelde document.


1 vd stukken wegcode die herschreven moeten worden om duidelijker te maken wat de bedoeling is :

de vrijstelling geldt wanneer de rechthebbende zélf gebruik maakt van het voertuig (als bestuurder of passagier)

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#22 , 06 apr 2018 12:32

De parkeerkaart mag enkel gebruikt worden voor het laten in- of uitstappen van de kaarthouder. Nooit om parkeergelegenheid te verschaffen aan de chauffeur!
De parkeerkaart mag gebruikt worden voor elk voertuig waar de rechthebbende gebruik van maakt - als bestuurder of passagier.

Ik mag als valide chauffeur dus parkeren op een voorbehouden parkeerplaats, als ik een gehandicapte persoon vervoer en zijn kaart achter de voorruit legt

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”