Bellen achter het stuur

Alineg
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bellen achter het stuur

#1 , 27 mar 2018 15:41

Op 13/03 ben ik tegengehouden door de politie in Beveren-Waas omdat ik aan het bellen was achter het stuur. 10 minuten ervoor had ik vanop mijn werk naar de materniteit gebeld om te zeggen dat ik weeën heb en wat ik het best zou doen. Ze vroegen welke last ik had en zeiden dat ik beter zou binnengaan. In de auto was ik op dat moment aan het bellen naar mijn mama om alles klaar te leggen dat ik zo snel mogelijk naar het ziekenhuis in Ronse kon gaan. Toen hebben ze mij tegengehouden, ik heb dit ook gemeld, mijn gsm getoond om het te bewijzen en ze zeiden dat ik al dan niet binnen de twee weken een proces verbaal ging krijgen. Deze heb ik inderdaad vandaag gekregen. Mijn dochtertje is diezelfde dag nog geboren. Nu vroeg ik me af als ik een betwisting invul, als ik al dan niet een minnelijke schikking zou krijgen. Ik zou er het geboortebewijs bijsteken en de factuur waarop de gebelde nummers staan. In hun verklaring staat dat ze een nummer hebben zien staan maar deze niet als contactnummer van de materniteit was opgeslagen, terwijl dit wel het geval was.

Ik durf de betwisting niet zo goed versturen omdat ik schrik heb dat ik niet in mijn recht ga zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 mar 2018 16:05

Ik durf de betwisting niet zo goed versturen omdat ik schrik heb dat ik niet in mijn recht ga zijn.
Laat ons wel wezen: u WAS niet in uw recht. U hebt gebeld achter het stuur. Indien u hoog zwanger bent en vermoed mogelijk te moeten bellen in de wagen, zou u hier op moeten voorzien zijn, zodat u handenvrij kan bellen.

Je kan uiteraard de betwisting versturen met als verzachtende omstandigheid de uitleg die u hier gedaan hebt. Als u dan niet ingaat op de onmiddellijke betaling (en de daaropvolgende minnelijke schikking), zal het politierechtbank worden en dan hangt het af van de politierechter die u voor u heeft. Met veel geluk heeft hij begrip voor de situatie en komt u er met een lichte of voorwaardelijke straf vanaf, maar voor hetzelfde geld toont hij geeen begrip en ben je meer geld kwijt.

Als u er geen energie wenst in te steken (wat ik me kan voorstellen met een baby in huis), betaal dan gewoon de onmiddellijke inning en laat het achter je.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mar 2018 16:09

U spreekt uzelf tegen. U was aan het bellen naar uw moeder. Dit lijkt me dan inderdaad niet het contactnummer van de materniteit.

Op welk recht denkt u zich te beroepen als u zich afvraagt of u al dan niet in uw recht bent? De enige uitzondering die de wegcode (8.4) voorziet om achter het stuur te bellen is als u stilstaat of geparkeerd bent.

Een noodsituatie lijkt het me ook niet als u nog de tijd hebt om een hele provincie te doorkruisen.

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 27 mar 2018 19:54

Dus bellen met weeën op de weg? U bracht uzelf, uw ongeboren kind en anderen in gevaar.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 mar 2018 09:55

Dus bellen met weeën op de weg? U bracht uzelf, uw ongeboren kind en anderen in gevaar.
Nu niet te fel overdrijven, hé. Als de topic starter er verder haar aandacht genoeg bij hield, hoefde ze niet meteen een gevaar te zijn. OK, niet bellen is uiteraard nog beter, en de topic starter was overduidelijk in fout, maar het heeft weinig nut haar een schuldgevoel aan te praten. Er zijn wegpiraten genoeg op de baan die niet bellen, maar 50 keer meer gevaar opleveren voor iedereen op de baan.

Dus laat ons besluiten dat de TS in fout was en best gewoon de onmiddellijke inning betaalt, er verder niet meer aan denkt en verder geniet van haar kindje.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

P-Stone
Berichten: 280

#6 , 28 mar 2018 13:36

Dus bellen met weeën op de weg? U bracht uzelf, uw ongeboren kind en anderen in gevaar.
Nu niet te fel overdrijven, hé. Als de topic starter er verder haar aandacht genoeg bij hield, hoefde ze niet meteen een gevaar te zijn. OK, niet bellen is uiteraard nog beter, en de topic starter was overduidelijk in fout, maar het heeft weinig nut haar een schuldgevoel aan te praten...
Het is zeker niet de bedoeling TS schuldgevoelens aan te praten. Maar ik vind dat Artemis wel gelijk heeft. Het verbod om te bellen achter het stuur is niet uitgevonden om de staatskas te spijzen (in tegenstelling tot wat velen denken), maar is ingesteld omdat men het bewezen acht dat bellen achter het stuur gevaarlijk is.
Mevrouw stond dus op punt om te bevallen, dan vind ik het persoonlijk al onverantwoord om nog zelf te rijden. Ik denk dat op dat moment de aandacht naar andere dingen gaat dan naar het verkeer. En daarbij dan ook nog bellen... Ik vind het niet erg verstandig.
Maar gelukkig, behalve een boete is er niets ernstig gebeurd. Dus proficiat met de baby en de boete zal snel weer vergeten zijn...

eylis
Berichten: 8840

#7 , 28 mar 2018 13:42

even off-topic een kanttekening, maar als je weeën hebt, sta je nog niet op het punt om te bevallen hoor. En zoals ik het inschat was haar water zelfs nog niet gebroken. Als dat het geval was geweest had poster een ambulance gebeld :-)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 mar 2018 14:13

even off-topic een kanttekening, maar als je weeën hebt, sta je nog niet op het punt om te bevallen hoor.
Inderdaad. Toen mijn vriendin de eerste weeën kreeg, lagen die nog zover uit elkaar en waren deze nog zo licht, dat we nog enkele uurtjes thuis vertoefd hebben, voor we op het gemakje naar de materniteit gereden zijn. Mijn vriendin had gerust zelf kunnen rijden toen, maar logischerwijs heb ik dat gedaan.

Wat het spijzen van de staatskas betreft ivm bellen achter het stuur: akkoord dat bellen achter het stuur moet beboet worden, maar ik zie dagdagelijks massa's overtredingen waar politie zo goed als niet tegen optreedt. Voorbeeldje: vrachtwagens die voorbijsteken bij gietende regen! Véél gevaarlijker dan bellen achter het stuur, maar wordt zo goed als niet aangepakt door de politie... Voor mij mogen die vrachtwagens hogere prioriteit zijn dan het bellen achter het stuur. Maar bon, we wijken af. Feit blijft dat de TS effectief in overtreding was. Daar is iedereen het wel over eens, denk ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Milo72
Berichten: 1016

#9 , 28 mar 2018 14:29

Misschien had mijn echtgenote andere weeën dan andere vrouwen, dat weet ik niet. Ik weet wel dat mijn vrouw in't begin weeën had die inderdaad ver uit elkaar lagen, maar nu en dan onverwachts van dermate intensiteit waren dat het gevaarlijk zou geweest zijn moest ze op dat moment een stuur in haar handen gehad hebben.
Wij zijn ook nog enkele uren thuisgebleven, maar nu en dan bij zo'n wee moest mijn eega niet denken iets anders te doen tot de wee voorbij was. Geen haar op mijn (of haar) hoofd zou er aan denken om met weeën achter het stuur te kruipen.

wegcode:
8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.
Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.
die "steeds" en "voortdurend" gaan mijns inziens niet op, zelfs niet als er veel tijd tussen de weeën zit.

Ik vraag me eigenlijk af hoe een rechter zou reageren moest TS haar zaak gaan bepleiten ... :-)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 mar 2018 14:46

wegcode:
8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.
Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.
die "steeds" en "voortdurend" gaan mijns inziens niet op, zelfs niet als er veel tijd tussen de weeën zit.
Weeën verschillen inderdaad. In veel gevallen neemt zowel frequentie als intensiteit toe. Bij jullie was de intensiteit blijkbaar al van in het begin vrij hevig. Anyway, mijn vriendin heeft nog staan strijken met weeën. Autorijden had dus ook wel gekund... Ze zou beter gereden hebben dan mijn grootvader van 84 nu rijdt, om maar iets te zeggen... :wink:
Ik vraag me eigenlijk af hoe een rechter zou reageren moest TS haar zaak gaan bepleiten ... :-)
Ik vrees dat ze bij de meesten toch bot zou vangen. Bellen achter het stuur is bellen achter het stuur. Er was niet echt een noodgeval. Zoals eerder opgemerkt heeft de topic starter nog een volledige provincie doorgereden, dus echt haast was er niet bij. En véél kans dat ze inderdaad ook een opmerking zou krijgen over het rijden met weeën.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#11 , 28 mar 2018 20:06

Ik zie dagelijks veel mensen bellen in hun wagen/bestelwagen. Zelfs indien de wagen niet uitgerust is met een handsfree systeem kan je nochtans voor 15 tot 20 € een bluetooth oortje aanschaffen waarmee je handsfree kan bellen.... Een kleine investering voor meer veiligheid.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 mar 2018 16:49

Eerlijk gezegd bel ik (hoewel héél zelden) ook achter het stuur, om de simpele reden dat mijn oude Nokia geen bluetooth heeft. Ik KAN dus gewoon niet handenvrij bellen. Ik probeer het uiteraard te vermijden, maar héél af en toe gebeurt het dus toch (gesprekken duren niet langer dan een halve minuut). Als ik daar dan ooit eens een boete voor krijg, zal ik die dan ook zonder morren betalen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#13 , 30 mar 2018 13:54

Tom

Dat moet dan wel een hele oude Nokia zijn :-)
Cadeautip voor de verjaardag!
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Milo72
Berichten: 1016

#14 , 30 mar 2018 14:20

Er bestaan ook heel simpele systemen (met een mini-jack "hoofdtelefoon" aansluiting) die ook op heel oude nokia's werken :-)
zoals dit: https://www.amazon.co.uk/GENUINE-Handsf ... B004C5XHFE

handsfree hoeft niet draadloos te zijn he ... zolang je de telefoon maar niet in de hand hebt.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Oude Belg
Berichten: 3192

#15 , 31 mar 2018 14:45

Parkeren of stilstaan lukt mij ook zonder bluetooth.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”