Halvelings parkeren in woonerf

Dimi299
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Halvelings parkeren in woonerf

#1 , 23 mar 2018 17:57

Beste,

Ik wou graag weten als bij het halvelings parkeren op het voetpad in een woonerf ook rekening gehouden moet worden met de minimum vrije doorgang op het voetpad? Ik woon in een nieuwe verkaveling waar de straten niet al te breed zijn. De stad Oostende gedoogd nu al 3 jaar dat iedereen parkeert hoe en waar hij wilt en heeft middels een enquête bekomen dat de wijk een woonerf wordt met halvelings parkeren. Het probleem is dat er tussen veel huizen in de verkaveling lantaarnpalen staan en ''paddestoelen'' van telenet waardoor er zelfs geen meter doorgang is en daar willen ze nog halvelings parkeren toestaan. Het voetpad zelf is 1,5m. De afstand van de lantaarnpaal tot rand voetpad is maar 90cm en staat dus waarschijnlijk ook niet reglementair of is dit niet van tel? Ik had ook graag geweten als dit niet mag en ze het toch doen wat ik daartegen kan doen? Ik heb de stad er al op aangesproken maar ze antwoorden niet... Alvast bedankt voor de reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 23 mar 2018 18:02

In een woonerf zijn er geen voetpaden of trottoirs of rijbaan.
Men mag daar enkel parkeren op plaatsen aangegeven met een witte letter P - tussen witte lijnen of wanneer en een verkeersbord staat dat u op die plaats mag parkeren P
PS ik woon in een woonerf ... elke dag staat de politie hier minstens een maal om alle foutparkeerders op te schrijven of zelfs te laten wegtakelen. Max aantal auto's dat er lag staan is zes ... mx dat ik ooit heb geteld was 35. Toen heeft de politie heel veel werk gehad.
tekst woonerf
1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]
Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
Artikel 22bis. Verkeer in woonerven en in de erven

Binnen de woonerven en de erven:
F12a F12b
1° mogen de voetgangers de ganse breedte van de openbare weg gebruiken : spelen zijn er eveneens toegelaten;
2° mogen de bestuurders de voetgangers niet in gevaar brengen en ze niet hinderen; zo nodig moeten zij stoppen. Zij moeten bovendien dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen. De voetgangers mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren;
3° is de snelheid beperkt tot 20 km per uur;
4° a) is het parkeren verboden, behalve :
op de plaatsen die afgebakend zijn door wegmarkeringen of door een wegbedekking in een andere kleur en waar de letter P aangebracht is;
op plaatsen waar een verkeersbord het toelaat.
b) mogen de stilstaande of geparkeerde voertuigen rechts of links ten opzichte van hun rijrichting opgesteld worden.

Dimi299
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2018 19:42

Bedankt voor de reactie!

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 25 mar 2018 14:37

In een woonerf mag u parkeren op de aangeduide plaatsen - zie bericht Fransiscus hierboven.

Alleen is dat woonerf niet conform de wetgeving, als er onderscheidbare trottoirs en rijbaan zijn.
Gokje: enkel borden gezet , en niets aangepast aan de straat zelf ?

In Wallonie en BXL is de omzendbrief uit 1978 opgeheven, zoals de link naar de geconsolideerde wetgeving aangeeft, ... in de links naar de wijzigingen is dat niet terug te vinden, maar (woon)erven hebben er intussen wel degelijk een andere wettelijke basis.

Wallonië had voordien nog een trukje om die te omzeilen: omzendbrief geldt volgens hen niet voor een "erf" (dus geen "woonerf") omdat dat pas later in 2003 is ingevoerd ... dubieuze manier van werken.
Intussen zijn bepalingen daar aangepast.


Voor Vlaanderen weet ik van geen aanpassing
Dan geldt die omzendbrief nog steeds.

http://webshop.bivv.be/frontend/files/p ... _zr_nl.pdf

staat ook nog steeds op website van AWV
http://www.mobielvlaanderen.be/docs/con ... en1978.pdf

Dimi299
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 mar 2018 19:06

Bedankt Inazuma voor uw uitleg en bijlages! Ze moeten de markeringen en borden nog plaatsen.

artemis
Berichten: 3294

#6 , 27 mar 2018 19:24

Wellicht wordt uw straat eerst heraangelegd zodat er geen stoep meer is?

Een woonerf betekent ook volledig gemengd gebruik van het volledige wegdek door auto's, fietsers en voetgangers. Parkeren, zie hoger.
In mijn woonerf moet ik vooral opletten met fietsers die soms langs de gevellijn voorbij scheren wat risico's geeft bij het uitstappen/ -rijden van de woning.
Omdat er geen stoep is durven wildparkeerders ook veel te dicht voor je voordeur parkeren.
Verder ben ik zeer tevreden om in een woonerf te wonen.
Ook nog... Zone 20 wat iedereen vergeet!

Wat bedoel je eigenlijk met halvelings parkeren?

Dimi299
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 mar 2018 20:20

Ik bedoel daarmee dat er een stuk op het voetpad zal mogen geparkeerd worden. Er gaat niks aangepast worden uitgezonderd markeringen en borden. Het is een volledig nieuwe wijk met 350 huizen die nog niet volledig af is. Maar ze hebben de banen niet breed genoeg gemaakt om reglementair te kunnen parkeren. Maar zoals Inazuma gezegd heeft mogen ze hier dus wettelijk geen woonerf van maken. Ik heb zeker geen probleem met een woonerf graag zelfs maar zij willen daarmee bekomen dat er hier op al de voetpaden geparkeerd mag worden. Wat op niks trekt en volgens mij ook niet veilig is en volgens die omzendbrief niet wettelijk. Hun voorstel om nergens te mogen parkeren uitgezonderd in de hoofdstraat heeft bijna iedereen afgeschoten. Iedereen heeft meerdere wagens en de garage wordt niet gebruikt om de auto binnen te zetten en de andere wagen eventueel op de oprit. Dus kan ik de stad Oostende die omzendbrief sturen en zeggen dat ze geen woonerf mogen maken. Op het voetpad kan er ook niet geparkeerd worden omdat er anders geen minimale doorgang is.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 27 mar 2018 22:14

Parkeren deels op trottoir kan enkel toegelaten worden als er 1,5m overblijft voor voetgangers

Anders mogen de borden die het toelaten niet eens geplaatst worden ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”