aanrijding niet zichtbare fietser(snachs)

haroldvv
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

aanrijding niet zichtbare fietser(snachs)

#1 , 22 mar 2018 21:17

Hallo, ik zit met een vraag over fietsers die niet zichtbaar zijn als het pikke donker is.

In mijn straat is er een persoon die zonder enige vorm van licht of reflectoren rond rijd op de fiets nu heb ik al een paar keer gehad dat ik bijna tegen deze idioot ben gereden (ow en een paar buren ook nog) tijdens het parkeren of vertrekken je ziet hem amper of niet aankomen en de eerste keer dat dit gebeurde verschoot ik me bijna een hardaanvall en heeft hij geroepen omdat hij net kon ontwijken ik parkeerde namelijk en daarvoor moet ik over de fietssugestie strook gaan na een draai te maken (verticaal parkeren voorbij het voetpad maar een draai maken op de weg).

nu heb ik zelf 2 dashcams en heb ik toen des tijden deze beelden van die cameras laten zien en af gegeven aan de politie en toen onstand er een discusi tussen de 2 agenten bijna hadden een andere mening over wie er nu in fout zouw zijn aangezien de fietser tot het moment dat hij voor mijn bumber doorrijd en zo zichtbaar word gemaakt door mijn lichten en daarna terug verdwijnt waren ze het niet eens over wie er in fout zouw zijn en wat de gevolgen waren voor bijna partijen.

nu stap ik altijd wel uit om te kijken of ik niemand zie rijden zonder licht maar nog heb ik regelmatig voor dat ik hem bijna raak want je ziet hem echt niet aankomen dus is mijn vraag wat gebeurd er nu als ik deze persoon zouw raken?

de politie rijd nu ook regelmatig op de tijdstippen die wij doorgegeven hebben dat hij gezien is maar ze hebben hem nog niet gepakt helaas, vind dat ze zulke mensen een boete moeten geven van 5000 euro leren denken aan de veiligheid van iedereen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 22 mar 2018 23:49

een officele melding van maken met de politie, dan staat het al op papier mocht er later toch een ongeval voordoen en laat de wijkagent eens met hem praten

dashcam beelden zouden in u geval kunnen helpen, maar ik denk niet dat iedere buur deze heeft, dus hoe rapper er iets word aangedaan hoe beter

beter voorkomen dan genezen

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2018 09:10

Zelfs al is de fietser in fout, zijn lichamelijke schade zal steeds door uw verzekering gedekt worden (zwakke weggebruiker). De schade aan zijn fiets en uw wagen, daar zal dan discussie over kunnen zijn. Kans is groot dat de verantwoordelijkheid gedeeld wordt en ieder voor zijn eigen schade opdraait. Fietser had lichten moeten hebben, auto had mogelijk beter moeten uitkijken. Als je kan bewijzen dat je zelfs met héél erg goed uitkijken de fietser niet had kunnen zien (bijvoorbeeld omdat er geen enkele straatverlichting what-so-ever was, maar dit kan ik me moeilijk voorstellen op een plaats waar een fietssuggestiestrook is), zou het kunnen dat enkel de fietser in fout gesteld wordt, maar 'k zou er niet te veel op rekenen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 25 mar 2018 13:59

Als je kan aantonen dat de fietser niet zichtbaar was, kan je hem ook geen voorrang verlenen bij parkeren ed, en is een ongeval de schuld van de fietser.

Lichamelijke schade bij fietser blijft voor je verzekering.

Schade aan jouw voertuig (en de fiets) zal dan op rekening van de fietser zijn .

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 mar 2018 11:21

Als je kan aantonen dat de fietser niet zichtbaar was, kan je hem ook geen voorrang verlenen bij parkeren ed, en is een ongeval de schuld van de fietser.
Tja, probleem is om dat te bewijzen... Het is vrij makkelijk voor de fietser om bijvoorbeeld te zeggen: "Ik had lichten, maar door de aanrijding zijn die nu uiteraard kapot." Je moet al over een onafhankelijke getuige kunnen beschikken om aan te tonen dat de fietser echt onmogelijk te voorzien was (of een dashcam).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 27 mar 2018 22:19

Breek de gloeidraad ...

Is te zien aan breukvlak of die warm of koud was ;-)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 mar 2018 09:51

Tenzij er doden vallen, gaat men echt geen expertise op een gloeilampje doen ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”