plaatsing E1 verkeersborden op trottoir

oeroboros
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

plaatsing E1 verkeersborden op trottoir

#1 , 21 mar 2018 22:06

Ik wens uit te vissen of E1 verkeersborden die geplaatst worden door de gemeente voor bv. verhuis van inwoners of kuisen van de straat op het trottoir mogen geplaatst worden wanneer zij de volledige doorgang voor voetgangers belemmeren (smal voetpad) en deze daardoor op de rijweg dwingen.
Mijn inziens zijn deze borden er om het parkeren van auto's te voorkomen en zouden deze dus logischerwijs op de rijweg moeten geplaatst worden en voetgangers nooit mogen belemmeren het trottoir te gebruiken.
Ik vind hier echter geen regelgeving over.

Met dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 21 mar 2018 22:23

Ziet u andere verkeersborden op de rijbaan staan?
Ik zie wel dat er soms zulke worden die zover op de rijbaan plaats (foutief) dat men perfect op die plaats kan parkeren... naast het bord dat dan links van de wagen staat en dus niet van toepassing.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 25 mar 2018 13:46

https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 6/852-art1

1.3. De verkeerslichten en de verkeersborden moeten zodanig worden geplaatst dat zij de weggebruikers zo weinig mogelijk hinderen.

Zo weinig mogelijk ... hinderen màg dus wel.

Probleem is uiteraard dat u gaat klagen tegen de overtreder ...




Eris nog een Vlaams decreet over voetgangersinrichtingen- 1,5m vrije ruimte ed- maar dat is volledig dode letter

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 26 mar 2018 18:17

Klopt uiteraard
Maar ik had het in eerste instantie over die borden die door particulieren gezet worden.
Gemeente zet ook barelen op de rijbaan om aan te geve dat het een speelstraat of een markt is bv.
Politie gebruikt zelfs gewoon rood/wit of blauw/wit lint om af te spannen... maar dat is in noodsituaties.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”