beroerte

sleper
Topic Starter
Berichten: 391

beroerte

#1 , 20 mar 2018 18:36

ben herstellende van beroerte .Dokter zei me dat ik een periode van 6 maand geen auto mag besturen . ik ga me daar dan ook aan houden . Wordt dit verbod ergens geregistreerd of opgetekend?
Zelfs na herstel van zeg maar 4 maand dan nog blijven die 6 maand de maatstaf .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katwezel
Berichten: 375

#2 , 20 mar 2018 18:47

Medisch geheim , enkel in jou medisch dossier

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 20 mar 2018 19:01

Beste

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=9547

Wettelijk gezien mag je na een beroerte gedurende zes maanden niet met de auto rijden. Na die zes maanden moet je je rijgeschiktheid laten evalueren bij het CARA, het Centrum voor Rijgeschiktheid en Voertuigaanpassingen van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. Jaarlijks doen zo’n 160 mensen dat. Terwijl er naar schatting elk jaar enkele duizenden mensen na een beroerte terug met de auto beginnen te rijden.
Bij de grote meerderheid is het rijbewijs dus niet aangepast aan de werkelijke medische toestand.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#4 , 20 mar 2018 19:23

als ge voor die 6 maand toch terug achter het stuur kruipt en u heeft een ongeval dat zelfs niet met de beroerte te maken loopt u kans voor het ongeval verantwoordelijk te worden gehouden.

dan hebben we het nog niet over het strafrechtelijk gedeelte . . .

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 20 mar 2018 23:06

Beste

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=9547

Na die zes maanden moet je je rijgeschiktheid laten evalueren bij het CARA, het Centrum voor Rijgeschiktheid en Voertuigaanpassingen van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid.
Niet noodzakelijk. Na mijn hersenbloeding was de wachttijd bij het CARA meer dan zes maanden, en mijn hersenbloeding was toen zes maanden daarvoor gebeurd. Na wat aandringen zijn de artsen ermee akkoord gegaan te verklaren dat er medisch gezien geen reden meer was om het rijverbod te handhaven. Ik had wel verklaard dat ik geen bezwaar had om mijn rijbewijs voor alle types vrachtwagens in te ruilen voor een BE. Met die verklaring heb ik, negen maanden na mijn hersenbloeding, een nieuw rijbewijs gekregen. Toegegeven, een beetje overredingskracht was wel nodig : ze konden me niet rijvaardig verklaren want ze zijn geen examinatoren, en het medisch geheim werkt ook niet mee. Maar het kan dus wel : de overheid aanvaardt dat.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 25 mar 2018 13:41

Wordt dit verbod ergens geregistreerd of opgetekend?
Je had je rijbewijs al moeten inleveren
Is NIET meer geldig ...

artemis
Berichten: 3293

#7 , 25 mar 2018 13:55

Wordt dit verbod ergens geregistreerd of opgetekend?
Je had je rijbewijs al moeten inleveren
Is NIET meer geldig ...
Moet dat rijbewijs dan effectief ingeleverd worden?
Dat heeft nog niemand uit de medische en/of invaliditeitssector ons tot nu toe verteld.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 25 mar 2018 15:36

Wordt dit verbod ergens geregistreerd of opgetekend?
Je had je rijbewijs al moeten inleveren
Is NIET meer geldig ...
Moet dat rijbewijs dan effectief ingeleverd worden?
Dat heeft nog niemand uit de medische en/of invaliditeitssector ons tot nu toe verteld.
Hoewel het de plicht is van de arts dat wel te doen, doen ze het -op een uitzondering na- niet :!:


Artikel 24

De houder van een Belgisch rijbewijs moet dit inleveren bij het overheidsorgaan dat het heeft afgegeven, hetzij voor kanttekening, hetzij voor intrekking, indien:

1° hij lijdt aan een van de lichaamsgebreken of kwalen door de Koning bepaald overeenkomstig artikel 23, § 1, 3°, of indien hij niet voldoet aan het geneeskundig onderzoek door Hem ingericht in de gevallen die Hij bepaalt;

Die formaliteit moet vervuld worden binnen vier dagen na de dag waarop de houder kennis krijgt van het lichaamsgebrek of van de kwaal, of binnen vier dagen na de intrekking van het getuigschrift van geneeskundige schifting; zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen zijn in deze termijn niet inbegrepen.

Het rijbewijs, ingeleverd met toepassing van 1°, wordt teruggegeven aan de houder die, in de gevallen door de Koning bepaald, met goed gevolg een door hem in te richten onderzoek heeft ondergaan.


https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... s2#art23p1



https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 2-bijlage6

I . 4. Bij de vaststelling van een behandeling of het voorschrijven van geneesmiddelen gaat de geneesheer na wat de invloed van de behandeling, van elk geneesmiddel afzonderlijk of van de combinatie met andere geneesmiddelen of alcohol op het rijgedrag is. De geneesheer licht zijn patiënt in over de mogelijke gevolgen voor zijn rijgedrag en wijst hem op zijn eventuele verplichtingen betreffende het gebruik van zijn rijbewijs.


Als het aan mij ligt, wordt melding aan de lokale politie een wettelijke verplichting na diagnose (zoals een ziektebriefje voor het werk meldt dat u niet kan werken tot ...), met inlevering binnen 24u na diagnose ...

sleper
Topic Starter
Berichten: 391

#9 , 27 mar 2018 08:45

Je had je rijbewijs al moeten inleveren
Is NIET meer geldig ...
Moet dat rijbewijs dan effectief ingeleverd worden?
Dat heeft nog niemand uit de medische en/of invaliditeitssector ons tot nu toe verteld.
Hoewel het de plicht is van de arts dat wel te doen, doen ze het -op een uitzondering na- niet :!:


Artikel 24

De houder van een Belgisch rijbewijs moet dit inleveren bij het overheidsorgaan dat het heeft afgegeven, hetzij voor kanttekening, hetzij voor intrekking, indien:

1° hij lijdt aan een van de lichaamsgebreken of kwalen door de Koning bepaald overeenkomstig artikel 23, § 1, 3°, of indien hij niet voldoet aan het geneeskundig onderzoek door Hem ingericht in de gevallen die Hij bepaalt;

Die formaliteit moet vervuld worden binnen vier dagen na de dag waarop de houder kennis krijgt van het lichaamsgebrek of van de kwaal, of binnen vier dagen na de intrekking van het getuigschrift van geneeskundige schifting; zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen zijn in deze termijn niet inbegrepen.

Het rijbewijs, ingeleverd met toepassing van 1°, wordt teruggegeven aan de houder die, in de gevallen door de Koning bepaald, met goed gevolg een door hem in te richten onderzoek heeft ondergaan.


https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... s2#art23p1



https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 2-bijlage6

I . 4. Bij de vaststelling van een behandeling of het voorschrijven van geneesmiddelen gaat de geneesheer na wat de invloed van de behandeling, van elk geneesmiddel afzonderlijk of van de combinatie met andere geneesmiddelen of alcohol op het rijgedrag is. De geneesheer licht zijn patiënt in over de mogelijke gevolgen voor zijn rijgedrag en wijst hem op zijn eventuele verplichtingen betreffende het gebruik van zijn rijbewijs.


Als het aan mij ligt, wordt melding aan de lokale politie een wettelijke verplichting na diagnose (zoals een ziektebriefje voor het werk meldt dat u niet kan werken tot ...), met inlevering binnen 24u na diagnose ...
correct wat hier aangehaald wordt . Volgens dokter is het echter moeilijker uw rijbewijs terug te krijgen na het ingeleverd te hebben . De opgelegde proeven van Cara zijn blijkbaar niet zo simpel .
ik zal steeds toestemming van behandelende dokter moeten hebben vooraleer naar Cara te kunnen stappen . Blijkbaar zijn er daar ook nog eens lange wachttijden. Hoewel sommigen beweren dat het
slechts een formaliteit is bij Cara passeren . Ik ben er nu 67 dus ik vrees dat het niet zo simpel is .....
Auto moet gekeurd voor eind april , schoonzoon doet dit , dus als ik alles bij elkaar optel is het best mogelijk dat die 6 maand uitlopen tot een jaar .Misschien al beter wagen van de hand doen?
Dank voor reacties !

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 27 mar 2018 22:17

Als er geen medisch probleem resteert, zijn de tests bij CARA ook niet "moeilijk"

Ze worden "moeilijk" door de gevolgen van die medische problemen ...
Afgaand op de laatste persoon die ik ken die moest gaan, zijn ze eerder nog te schappelijk ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”