Psychologische en medische testen

steven_vg
Topic Starter
Berichten: 53

Psychologische en medische testen

#1 , 15 mar 2018 07:35

Beste leden,

Ik heb gisteren psychologisch en medische testen moeten ondergaan. Ik was voor alles geslaagd, behalve dat ik een recidivist was een heikel punt bij de psycholoog. Ik ben nog 30 en heb al 8 veroordelingen bij de politierechtbank. De psycholoog zei me dat er 2 mogelijkheden waren. Ofwel krijg ik definitief mijn rijbewijs terug, ofwel onder voorwaarde dat ik binne 3 jaar nog eens die testen moet doen en aantonen dat er in die 3 jaar niets meer is voorgevallen.. ruikt dit niet een beetje naar geldklopperij? Indien ik iets voorheb kom ik toch terug voor de rechter en heb ik vanzelfsprekend dat herstelexaam binnen de drie jaar. Het zal me alvast zeker niet overkomen dat ik iets voor zal hebben.. en heb mijn les geleerd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katwezel
Berichten: 375

#2 , 15 mar 2018 07:59

Neen , dat is een gunst anders had de rechter een definitief verbod gegeven

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 15 mar 2018 09:01

. Het zal me alvast zeker niet overkomen dat ik iets voor zal hebben.. en heb mijn les geleerd.
sorry dat ik hier even mee moest lachen. U had u les al moeten leren na uw eerste veroordeling, niet na uw 8e.

besef inderdaad dat dit een gunst is. er zijn genoeg recidivisten die hun rijbewijs voor hele lange tijd kwijt zijn. En terecht in mijn ogen.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 15 mar 2018 15:48

behalve dat ik een recidivist was een heikel punt bij de psycholoog. Ik ben nog 30 en heb al 8 veroordelingen bij de politierechtbank.
Dat is héél, héél véél ....

Vrij waarschijnlijk komen daar ook nog wat PVkes bij die nooit voor de rechtbank kwamen.


De meeste mensen zijn nooit veroordeeld hé
En da's dan tot ze stoppen met autorijden, làng na hun 30 ...

ofwel onder voorwaarde dat ik binne 3 jaar nog eens die testen moet doen en aantonen dat er in die 3 jaar niets meer is voorgevallen.. ruikt dit niet een beetje naar geldklopperij?
Je kan nooit aantonen dat er niets is voorgevallen ... en je moet dat wettelijk ook niet vertellen als er wel iets voorgevallen is dat de psycholoog al niet weet via de rechtbank.

En in het andere geval stuurt de rechtbank je wel terug.


Vrij zinloos dus om je terug te laten komen.
Tenzij als "stok achter de deur", maar dan nog ...

Indien ik iets voorheb kom ik toch terug voor de rechter
Had een goed punt geweest om tegen de shrink te zeggen :lol:

Het zal me alvast zeker niet overkomen dat ik iets voor zal hebben.. en heb mijn les geleerd.
We helpen het hopen ...

steven_vg
Topic Starter
Berichten: 53

#5 , 18 mar 2018 00:43

Ik heb nog een vraag, ik moet mijn praktisch exaam opnieuw doen, mag ik dan tijdens mijn rijverbod op oefenterrein mijn manoevres oefenen ?

katwezel
Berichten: 375

#6 , 18 mar 2018 04:12

Enkel op een niet publiek toegankelijk prive terein en je moet best afdoende verzekerd te zijn , dus eerst effe met een eigenaar van een prive terein bellen en schriftelijk toelating vragen en ook een extra verzekering nemen want je huidige telt niet meer , ps parkings van warenhuizen geven nooit toelating en moest de politie je tegenhouden zal je moeten bewijzen dat je niet op de openbare weg bent geweest of zult komen

steven_vg
Topic Starter
Berichten: 53

#7 , 18 mar 2018 10:46

Thx voor info, en geldt de regel per 2 examens niet geslaagd = 6 uur rijles volgen bij herstelexamens ?

lohabra
Berichten: 1015

#8 , 19 mar 2018 10:22

Enkel op een niet publiek toegankelijk prive terein en je moet best afdoende verzekerd te zijn , dus eerst effe met een eigenaar van een prive terein bellen en schriftelijk toelating vragen en ook een extra verzekering nemen want je huidige telt niet meer , ps parkings van warenhuizen geven nooit toelating en moest de politie je tegenhouden zal je moeten bewijzen dat je niet op de openbare weg bent geweest of zult komen
Opgelet daarmee. In de rechtspraak wordt een parking van een supermarkt steeds vaker aanzien als openbare weg. Ik geef hieronder alvast enkele relevante voorbeeldjes mee.

De term "openbare weg" is eigenlijk nérgens nader gespecifieerd in de wegcode.


Relevante rechtsspraak :


Nummer : RC92BK2-1 Datum : 1992-11-20
Juridictie : HOF VAN CASSATIE, NEDERLANDSE AFDELING, 1E KAMER
Zetel : BAETE-SWINNEN
Verslaggever : WAUTERS
Openb. Min. : DE SWAEF
Rolnummer : 7822

WEGVERKEER. - Wegverkeersreglement. - Reglementsbepalingen. - Art. 1. - Openbare weg. - Begrip.

Een openbare weg, in de zin van art. 1 Wegverkeersreglement, is een weg die openstaat voor alle weggebruikers.


Relevante rechtsspraak aangaande de definitie van de term "openbare weg" :


Nummer : RC80355-1 Datum : 1980-03-05
Juridictie : HOF VAN CASSATIE, FRANSTALIGE AFDELING, 2E KAMER
Zetel : LEGROS
Verslaggever : SCREVENS
Openb. Min. : DECLERCQ

WEGVERKEER - Wegverkeerswet, art. 21- Openbare - weg - Begrip.

Een openbare weg in de zin van art. 21 Wegverkeerswet is elke weg die openstaat voor het openbaar verkeer te lande; wanneer de rechter vaststelt dat een parkeerplaats bestaat uit wegen die voor alle weggebruikers toegankelijk zijn en dat zij voor een ieder toegankelijk is en met name om er een wagen te parkeren, verantwoordt hij wettig zijn beslissing dat die parking een openbare weg is.


Wat aanziet men dan als openbare weg ? Enkele relevante voorbeeldjes :

Voorbeeld 1 :

"Een op privé-terrein gelegen parking van een warenhuis, die in principe aan de klanten voorbehouden is en waar geen enkele vorm van controle wordt uitgeoefend, is een openbare weg."
( Pol. Brussel, 10/2/1956, R.G.A.R, 1956, nr 7492; Cass. 1/10/73, Pas. 1974,I,93, Cass. 5/3/1980, Pas, 1980, I, 828 - de wegen van een parking zijn openbare wegen wanneer zij toegankelijk zijn voor alle weggebruikers)


Voorbeeld 2 :

"Een parking van een grootwarenhuis dat een reeks diensten aanbiedt waar iedereen terecht kan o.m. een pompstation, zelfbedieningsrestaurant, maakt deel uit van de openbare weg"
(Brussel, 29/6/1989, verkeersrecht, 90/68)


Voorbeeld 3 :

"Een parking van een grootwarenhuis dat zich uitstrekt over een enorme ruimte, vrij toegankelijk is voor het publiek en gebruikt kan worden door klanten van zowel het warenhuis, het benzinestation als het restaurant, is een openbare weg"
(Corr. Brussel, 5/3/1992, verkeersrecht, 93/90; Pol. Leuven, 18/01/1996, verkeersrecht, 96/109)


Voorbeeld 4:

"De parking van het Shoppingcentrum Wijnegem is een openbare weg". (Pol. Antwerpen, 19/01/200, niet gepubliceerd)



Er is zelfs een arrest bij het Hof van Cassatie, dat stelt dat een parkeergebouw openbare weg is, waar de wegcode geldt :


Cass. 12/01/2010, T.Pol 2010, 58, met noot

Een parkeergebouw toegankelijk voor alle weggebruikers zonder onderscheid is een openbare weg

Thx voor info, en geldt de regel per 2 examens niet geslaagd = 6 uur rijles volgen bij herstelexamens ?
Ja, volgens mij wel.

Tarief : 39 euro
(Dit is te betalen aan het loket van het examencentrum, bij inschrijving, dus vóór aanvang van het examen. Dit kan met bancontact.)
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

steven_vg
Topic Starter
Berichten: 53

#9 , 23 mar 2018 19:44

Voor de geinteresseerde, ik ben geslaagd voor de testen. Dus volledig geschikt !!!

katwezel
Berichten: 375

#10 , 23 mar 2018 21:00

Proficiat

steven_vg
Topic Starter
Berichten: 53

#11 , 23 mar 2018 23:31

Bedankt !

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 25 mar 2018 14:51

Ik heb nog een vraag, ik moet mijn praktisch exaam opnieuw doen, mag ik dan tijdens mijn rijverbod op oefenterrein mijn manoevres oefenen ?
Neen
Je mocht enkel een rijschool voertuig besturen met een rijschool instructeur erbij

Je verval gold volgens mij overal in België, ongeacht de plaats.
De verkeerswet is niet beperkt tot de openbare weg ...

lohabra
Berichten: 1015

#13 , 25 mar 2018 16:34

Ik heb nog een vraag, ik moet mijn praktisch exaam opnieuw doen, mag ik dan tijdens mijn rijverbod op oefenterrein mijn manoevres oefenen ?
Neen
Je mocht enkel een rijschool voertuig besturen met een rijschool instructeur erbij

Je verval gold volgens mij overal in België, ongeacht de plaats.
De verkeerswet is niet beperkt tot de openbare weg ...
Wat hij daarentegen wél mocht doen, is rijden om zich naar het praktijkexamen te begeven (of ervan terug te keren) :

https://www.wegcode.be/download/Rijbewijs%20B.pdf

Art. 4. Zijn ontslagen van de verplichting houder te zijn van een rijbewijs en het bij zich te hebben:

1° de bestuurders die overeenkomstig de bepalingen van dit besluit of van het besluit van 10 juli 2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B het praktische examen afleggen of met het oog daarop een scholing volgen.

Deze vrijstelling geldt eveneens wanneer zij zich naar het examencentrum begeven om het examen af te leggen en ervan terugkeren voor:

a) de bestuurders die vervallenverklaard zijn van het recht tot sturen en die het praktische examen moeten afleggen voorgeschreven in artikel 38 van de wet;
b) de houders van een buitenlands rijbewijs bedoeld in artikel 5, § 2, 2°;


In zo'n geval, best wel een bewijs van de afspraak voor het praktijkexamen meenemen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 27 mar 2018 22:22

Wat hij daarentegen wél mocht doen, is rijden om zich naar het praktijkexamen te begeven (of ervan terug te keren) :
Die had ik gemist :-)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”