Fietsen na intrekking rijbewijs

kiezel
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Fietsen na intrekking rijbewijs

#1 , 13 mar 2018 12:22

Mag ik voor mijn woon/werkverkeer een al dan niet elektrische fiets gebruiken tijdens een rijverbod?
Het rijverbod komt er na een ongeval met alcoholintoxicatie.

Ik heb hier reeds een topic over gelezen op dit forum, maar daar is echter niet veel duidelijkheid. viewtopic.php?t=670

Alvast hartelijk dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 13 mar 2018 14:21

Mag ik voor mijn woon/werkverkeer een al dan niet elektrische fiets gebruiken tijdens een rijverbod?
Het rijverbod komt er na een ongeval met alcoholintoxicatie.
Enkel eentje die trapondersteuning biedt tot max 25 km/u .

Als er een "garage"voorziening of "STAPondersteuning" (bergop duwen bvb) op staat die de fiets zonder trappen laat rijden aan lage snelheid: laat die uit zetten door de fietsverkoper én vraag er (aparte) een factuur van met nadrukkelijke vermelding dat deze functie uitgeschakeld werd.

Wettelijk is dat nl niet geregeld, en niet toegestaan (Kris Peeters zou "er mee bezig" zijn ...)

Lijkt een detail
Maar dat detail leidt er toe dat u officieel met een "motorvoertuig" rijdt - en dat wil je niet tijdens de periode dat je "vervallen" bent om daar mee te rijden ...


Snellere "speed-pedelecs" zijn bromfietsen, voor de wegcode een motorvoertuig dus, en off-limits :!:


Gezien de wettelijke onduidelijkheid, met verschillende definities in verschillende verkeersgerelateerde wetgeving, rij je best ook NIET met gemotoriseerde voortbewegingstoestellen.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”