Knipperlicht / Signalisatie op motor

kwantakosta
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Knipperlicht / Signalisatie op motor

#1 , 09 mar 2018 08:44

Hey allemaal,

Graag had ik een beetje info verzameld i.v.m. een knippelicht / signalisatielicht of hoe je het ook wil noemen om te plaatsen op een motorfiets.

Ik start binnenkort met mijn opleiding voor het motor rijbewijs en wil aansluitend ook graag overgaan tot de aanschaf van een motor.

Ik wil die voor allerlei doeleinden gebruiken maar ook graag voor woon-werk verkeer. Hiervoor dien ik mij telkens te verplaatsen vanuit Oost-Vlaanderen richting Brussel. Ik denk dat ik er geen tekening bij moet maken dat dit dus ook betekend dat er dagelijks files zijn. Ik zie ook dagelijks motors rijden tussen de files door wat tegenwoordig ook wettelijk mag en mooi meegenomen is. Ik vind zelf men persoonlijke veiligheid heel belangrijk en wil alles aan doen om mezelf zo goed mogelijk te beschermen alsook voldoende kenbaar maken naar andere weg gebruikers om een potentieel ongeval te vermijden.

Ik heb al even rond gezocht maar buiten de wetgeving (die nogal omslachtig is voor iets in terug te vinden) vind ik een aantal posts op allerlei fora die vooral out dates zijn (2009 etc . ) alsook niet voor België van toepassing.

Ik zou graag weten of ik de optie heb (wettelijk gezien) om mij meer kenbaar te maken (bij het inhalen van wagens tijdens de file) door gebruik te maken van bijvoorbeeld oranje of witte knipperlichten (genre de knipperlichten op een fiets / fietshelm).

Ik vraag hierbij niet specifiek of deze gemonteerd mogen worden of de sterkte van de knipperlichten ...

Ik vraag hierbij vooral is er de mogelijkheid om dat te kunnen doen door de wet (al dan niet grijze zone) toe te passen, bijvoorbeeld.

- ja het mag als die niet vast hangen aan de motor (denk aan de wetgeving rond tuinhuizen mogen niet zonder bouwverhunning maar een 24 voet container wel want die is niet verankerd )
- ja het mag op de kleren of helm maar enkel als ....


kortom wat kan ik doen om mezelf zo goed mogelijk voor te bereiden, zo veilig mogelijk te zijn, zo goed mogelijk op te vallen in het verkeer zonder dat ik de wet "overtreed"

En uiteraard is het meest veilige antwoord rijd niet met de motor maar dat is niet het antwoord dat ik zoek.
Ikzelf beschik ondertussen wel over veilige kledij met fluor stukken en reflectie stukken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 mar 2018 09:13

Je hebt toch 4 knipperlichten op een motor. Gebruik die dan.
Een licht zoals de politie gebruikt, maar dan geel of wit, mag volgens mijn niet. Ze behoren immers niet tot de standaarduitrusting van uw motor

kwantakosta
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mar 2018 09:33

Je hebt toch 4 knipperlichten op een motor. Gebruik die dan.motor
Uiteraard ben ik van plan die te gebruiken, ik zie echter dagelijks mensen die toch gebruik maken van een wit knipperlicht. Dit kan uiteraard verboden zijn (vandaar ook mijn vraag tot wat kan en mag). Maar als ik de wetgeving correct begrijp wil dit bijvoorbeeld zeggen dat ik geen aanpassingen mag doen aan de motor, het voertuig dat ik wil aanschaffen beschikt uiteraard over 4 pinkers maar dit zijn nog de "gewone" gloeilampen. als deze zouden mogen vervangen worden (wettelijk) door mezelf met LED varianten vergroot dit de zichtbaarheid enorm. Ik stel voor mezelf alleen vast dat wanneer ik een motor in men spiegel zie aankomen met de LED varianten van pinkers en / of die witte knipperlichten dat deze van ver op voorhand zichtbaar zijn waardoor die "veiliger" zijn voor andere weg gebruikers. De motors met "standaard" gloeilamp pinkers zie je ook maar veel minder opvallend.

Een optie is dus in mijn ogen (indien dit mag wettelijk) dat ik mijn standaard pinkers zou vervangen met LED varianten.
Maar ik stel hier vooral dus een open vraag tot wat mijn opties zijn om nog veiliger te zijn en zichtbaarder dan de standaard uitrusting. :)

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 mar 2018 10:11

ik zie echter dagelijks mensen die toch gebruik maken van een wit knipperlicht.
Echt? Ik ben ook dagelijks op de baan, en heb volgens mij nog nooit een motorijder gezien met een extra knipperlicht.
als deze zouden mogen vervangen worden (wettelijk) door mezelf met LED varianten vergroot dit de zichtbaarheid enorm.
Ik denk dat alles afhangt van de "gelijkvormigheid" van je moto. Als je gelijkvormigheidsattest van uw moto nog geldig is na de aanpassing van de lampjes in de richtingaanwijzers, zal er geen probleem zijn. Extra verlichting toevoegen maakt uw gelijkvormigheidsattest volgens mij ongeldig. Geen idee wat het gevolg is bij het vervangen van gloeilapjes door ledlampjes.

Maar ik denk dat aangepaste kledij (fluo vestje, rood-oranje helm, etc...) even veel, zelfs meer impact heeft op de zichtbaarheid dan aanpassingen aan de richtingaanwijzers. En wat veiligheid betreft: hoewel moto's inderdaad tussen auto's mogen doorrijden bij files, is het goed om te weten dat er héél veel autobestuurders daar totaal geen rekening mee houden en je dus zomaar de pas kunnen afsnijden. Typisch wagens die uiterst rechts rijden op de linker rijstrook tijdens files, zijn chauffeurs die er niet aan denken dat er wel eens motards zouden kunnen passeren tussen de linker rijstrook en die ernaast. Die kijken ook niet in hun achteruitkijkspiegel, dus led-lampjes of niet, die rijden je zo van uw sokken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Milo72
Berichten: 1016

#5 , 09 mar 2018 10:31

Hou ook (in tegenstelling tot een behoorlijk aantal van uw collega's) rekening met wat wettelijk mag:
16.2bis. Motorfietsers die tussen de rijstroken rijden.

Voor de motorfietsers, het sneller rijden tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die stoppen of traag rijden in die rijstroken of files, wordt niet als inhalen beschouwd, behalve voor de toepassing van artikel 17.2, 5°.

In dat geval mag de motorfietser evenwel niet sneller rijden dan 50 km per uur en mag het snelheidsverschil tussen de motorfietser en de voertuigen die zich in die rijstroken of files bevinden niet meer dan 20 km per uur bedragen.

Op autosnelwegen en autowegen moet hij daarenboven tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden.
Dat betekent concreet dat zodra de auto's sneller dan 30km/u rijden, u NIET mag voorbijsteken tussen de rijstroken, en dat als de auto's stilstaan u die niet mag voorbijrijden met een snelheid groter dan 20km/u.

Deze wegcode volgen zal uw veiligheid zeker ten goede komen ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

kwantakosta
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 mar 2018 13:04

Hou ook (in tegenstelling tot een behoorlijk aantal van uw collega's) rekening met wat wettelijk mag:

Dat betekent concreet dat zodra de auto's sneller dan 30km/u rijden, u NIET mag voorbijsteken tussen de rijstroken, en dat als de auto's stilstaan u die niet mag voorbijrijden met een snelheid groter dan 20km/u.

Deze wegcode volgen zal uw veiligheid zeker ten goede komen ...
Ik ken de wetgeving ivm het al dan niet mogen inhalen en dit stel ik ook niet in vraag. Ik ben zoals ik aangeef en vraag via deze post op zoek naar de meest veilige manier wanneer ik deze actie al dan niet uitvoer. Mijn voorkeur zal in vele gevallen uitgaan naar het niet inhalen gezien ik men eigen veiligheid nog altijd belangrijker vind dan de tijdswinst, maar occasioneel kan het wel zijn dat het "veilig" genoeg is om doen en dan wil ik net de wagens die mij "moeilijk" opmerken er alert op maken dat ik aanwezig ben en een inhaalbeweging maakt. Hiermee bedoel ik voor de volledigheid niet dat ik hen ga aansporen om aan de kant te gaan, die keuze ligt nog steeds bij de "soms koppige" bestuurder die niet wil toegeven aan de wetgeving die deze actie toelaat.

Verder heb ik ondertussen reeds kledij helm etc waarbij ik ook die afweging genomen heb om voor een eerder veilige dan estische look te gaan. in mijn keuze had ik gelukkig beiden maar bedankt voor de tip

ps: dit is geen sarcastiche of aanvallende opmerking :)

Milo72
Berichten: 1016

#7 , 09 mar 2018 14:41

Ik lees je reactie graag ! Het was ook geenszins mijn bedoeling te insinueren dat je de wegcode niet kent of niet zou volgen.

Ik rij veel in omgeving Gent op spitsuren, en daar is het zelden stilstaand, maar frequent (sterk) vertraagd verkeer, en ik word quasi dagelijks geconfronteerd met collega-motorrijders die deze wetgeving al dan niet onvoldoende kennen, maar ze alleszins flagrant aan hun motorbotten vegen. Als je ziet hoe sommige motorrijders er tussendoor vlammen, sommigen flagrant arrogant overtuigd van hun (niet bestaand) recht om dat te doen, begrijp je ook wel dat ik stel dat, hoewel interessante bijkomende veiligheid, in dergelijk gevallen een lampje meer of min het verschil niet zouden maken :-)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 09 mar 2018 15:09

Ik lees nergens in technisch reglement motorfietsen dat er vier richtingaanwijzers mogen gebruikt worden.
https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /561-art14
Wel reflectoren.
4 richtingaanwijzers zijn er om een gevaar aan te duiden maar dus niet een gevaar dat men zelf veroorzaakt.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 11 mar 2018 18:54

Je hebt toch 4 knipperlichten op een motor. Gebruik die dan.motor
Uiteraard ben ik van plan die te gebruiken,
Hoe dacht u die te gebruiken ?

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 2-art32bis

Artikel 32bis. Gelijktijdig gebruik van al de richtingsaanwijzers

De inrichting die toelaat al de richtingsaanwijzers van een voertuig gelijktijdig te laten werken, mag slechts gebruikt worden in de gevallen voorzien in artikelen 39bis.2 en 51 of om de andere weggebruikers te wijzen op een dreigend gevaar voor ongeval.


(d i bij uitstappen schoolkinderen uit bus, en bij ongeval)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 11 mar 2018 19:01

Mijn voorkeur zal in vele gevallen uitgaan naar het niet inhalen gezien ik men eigen veiligheid nog altijd belangrijker vind dan de tijdswinst)
Als ex-motorrijder met enige kennis van de wegcode, kan ik u vertellen dat u doorgaans niet sneller kan dan de auto's zonder voortdurend de wegcode te overtreden.

Het gevaar zit niet zo zeer in een PV (hoewel het vaak om derdegraads inbreuken gaat) wegens het grotendeels ontbreken van verkeershandhaving buiten flitsen.
Wel in het feit dat u, als het mis gaat, zowat steevast juridisch aan het kortste eind trekt bij alle truukjes waardoor je sneller door het verkeer gaat dan auto's ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 11 mar 2018 19:23

Ik zou graag weten of ik de optie heb (wettelijk gezien) om mij meer kenbaar te maken (bij het inhalen van wagens tijdens de file) door gebruik te maken van bijvoorbeeld oranje of witte knipperlichten (genre de knipperlichten op een fiets / fietshelm).
Simpel: neen.

Witte knipperlichten zijn niet toegelaten
Oranje zijn gereglementeerd, kunnen dus enkel mits toelating, en die gaat u niet krijgen.
kortom wat kan ik doen om mezelf zo goed mogelijk voor te bereiden, zo veilig mogelijk te zijn, zo goed mogelijk op te vallen in het verkeer zonder dat ik de wet "overtreed"
Er is denk ik genoeg opvallende / reflecterende motorkledij en helmen ?

Wat héél erg opvalt, zijn witte motorfietsen met kuip en een oranje fluo helm .
Resulteert in een "Mozes" effect ...
Wat perfect toegelaten is, ook al lees je hier en daar wat onzin die oorspronkelijk verspreid werd door politiemensen, als zou die fluo helm een exclusief stuk van "hun uniform" zijn.
Zever in pakjes, je mag en kan die helmen gewoon kopen.


Wat ook helpt en wettelijk mag, is géél licht vooraan.
Levert minder lichtopbrengst op, dus om zelf te zien moet je ze niet steken.
Maar je valt wel eindeloos beter op met dat éne gele licht in een zee witte lichtjes.
Zichtbaar op ongeveer 1km ACHTER me , in de spiegels dus, op een drukke Antwerpse Ring, in de regen ...


Méér of straffere witte lichtjes gaan je overigens niet echt helpen
Die verdwijnen gewoon in de zee steeds fellere auto-lichten ...


Wat je geregeld ziet, 2 breed-geplaatste extra lichten, gooit het lichtbeeld voor andere bestuurders overhoop.
Wat is het nu , motor, breed voertuig, en op welke afstand ????


Toeval wil dat ik gisterenavond nog geen voorrang verleend heb aan een mobilhome in de rijstrook links van me.
Niet meteen iets dat me vaak gebeurt ...
De extra lichten die daarop stonden, leverden in de spiegel een beeld op dat leek op 2 voertuigen naast elkaar, en op veel grotere afstand dan die mobilhome eigenlijk was (vlakbij) ...

kwantakosta
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 mar 2018 09:20

Bedankt allen voor de geleverde info, Ik was ook zelf in de overtuiging dat er geen reglementering is die extra zaken toelaat zoals knipperlichten. Echter zoals ik aangaf zit ik hierop niet te wachten om mijn motor uit te rusten als een kerstboom :) . Het enige dat mij dus dreef tot de vraagstelling was mijn persoonlijke veiligheid indien ik zo een inhaal maneuver zou maken. De meest veilige optie is om het uiteraard niet te doen maar dit stond niet ter discussie :) in die lijn kan je al beter gewoon niet rijden met een motor (voor de doemdenkers). Het enige dat ik wel een beetje verbazend vind is dat ik reeds gehoord had enige tijd geleden door een of andere minister (of iemand anders bij de overheid) is dat wanneer het voertuig uitgerust was met de optie om 4 pinkers te gebruiken je die dient te gebruiken in dat geval. daarrond vind ik ook info terug (al zie ik die idd niet in de wegcode) zoals bijvoorbeeld hier (https://emag.touring-verzekeringen.be/m ... ijden.html#!/). Ik let altijd op met info op internet alsook info die ik hier lees maar voor mij blijven er dus tegenstrijdigheden.

Ik denk dat ik dus voorlopig ga voor de "veilige" optie:
- zo weinig mogelijk inhalen
- navraag doen om gewone "gloeilamp" pinkers kunnen en mogen vervangen worden door de LED versies

Ik lees graag nog extra bijkomende reacties hierover en bedank nogmaals iedereen voor de opmerkingen en suggesties :) ik neem ze mee om zo een veiligere bestuurder te zijn voor mezelf en voor anderen

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 13 mar 2018 15:01

- navraag doen om gewone "gloeilamp" pinkers kunnen en mogen vervangen worden door de LED versies
In principe mag dat, en is dat een vervanging door functioneel gelijk vervangonderdeel .
Mits die LEDs goedgekeurd zijn als vervangonderdeel voor motorvoertuigen.

Een aantal jaren geleden was dat doorgaans niet het geval en was het zoeken naar goedgekeurde LEDs.
Misschien al gebeterd intussen ?


Mijn dagrijlichten (auto) zijn vervangen door (goedgekeurde) LEDs.
Keuring heeft het niet eens gemerkt denk ik.
Maar in Duitsland kijken ze daar dus wél naar ... en moet de motor ook naar de keuring itt hier.
(web)shops daar gaven indertijd aan of LEDs goedgekeurd zijn voor straatgebruik of niet

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”