Belgie - Nederland 125cc

thomas-dc
Topic Starter
Berichten: 6

Belgie - Nederland 125cc

#1 , 07 mar 2018 16:53

Ik heb de volgende casus waar ik graag jullie advies over inwin:

We zijn sinds kort verhuisd naar Nederland (ik woon op de grens). Ik heb een scooter 125cc (die op naam van mijn schoonpa staat), hiermee kan ik met mijn B rijbewijs in België rijden. In Nederland kan dit niet, hiervoor heb ik een A1 rijbewijs nodig en moet de scooter ingevoerd worden.

Nu is mijn vraag: Kan ik gewoon in België blijven rijden zoals voorheen? Ik hoef niet op de Nederlandse openbare weg te komen om in België te raken (ik woon op de grens).

Op termijn zal ik alles inorde maken maar voor de invoer moeten er meer dan 7000km op staan anders betaal ik (nog eens) btw.

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tybo
Berichten: 145

#2 , 07 mar 2018 17:03

Wanneer heb je je rijbewijs cat B exact behaald ?

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 07 mar 2018 17:04

U gaat toch altijd een klein stukje Nederland door moeten, al was het maar om de straat op te rijden?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 07 mar 2018 17:14

Gezien u in NL woont moet u in orde zijn met de NL wetgeving.
Als de wetgeving zoals de andere motorvoertuigen ( auto's) is.... hebt u een probleem als NL inwoner mag u niet met een BE voertuig rijden in NL.

Dus vermoedelijk wordt u dan ook niet beschouwd als niet verzekerd.

thomas-dc
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 07 mar 2018 18:00

ik moet niet in Nederland zijn, ik heb twee ingangen, de achterste komt uit op een Belgische straat. Dus ik ga van privé Nederlands grondgebied over op publiek Belgisch (openbare weg).

Vanzelfsprekend mag ik niet in Nederland rijden. Maar ik ben Belg, heb een Belgische identiteitskaart en rijbewijs (B sinds 2008). De vraag is mag ik met een voertuig die in België is ingeschreven in België rijden als niet inwoner maar wel Belg

P-Stone
Berichten: 280

#6 , 07 mar 2018 22:26

In België mag je als niet-inwoner zonder probleem rijden met een voertuig dat in België ingeschreven is. Zolang je je Belgisch rijbewijs niet omzet naar een Nederlands -wat je op termijn wel zal moeten doen- is er geen probleem. Ik neem aan dat het voertuig ingeschreven en verzekerd blijft door schoonpa, en dat die wel in België blijft wonen ?

thomas-dc
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 08 mar 2018 08:08

Dat klopt, mijn rijbewijs is nog geldig tot 2025

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 08 mar 2018 09:30

Als u rijbewijs verloren of gestolen wordt wat gaat u dan doen?
Naar de gemeente in België waar u ingeschreven was dat gaat niet meer.
In NL kan u geen rijbewijs krijgen tenzij u het BE rijbewijs laat registreren dus best doen.

P-Stone
Berichten: 280

#9 , 08 mar 2018 19:02

Aanvulling op Franciscus zijn correcte opmerking : Je kan kiezen : je rijbewijs registreren of het omzetten naar een Nederlands. In het eerste geval behoud je dus je Belgisch rijbewijs tot het verloopt, als je het zou verliezen (of als het verloopt) kan je op dat moment een Nederlands rijbewijs krijgen. Als je een gewone B hebt zou ik gaan voor deze optie. Als je echter een C of D of watdanook met medische keuring hebt, of een medische keuring voor bezoldigd vervoer van personen, moet je het rijbewijs omzetten in een Nederlands op het ogenblik dat de medische keuring verloopt.
Eens je in Nederlandwoont kan je hoedanook geen Belgisch rijbewijs meer krijgen (of je moet weer verhuizen). Dus als het niet geregistreerd is in Nederland en je zou het verliezen, moet je in Nederland vanaf nul beginnen (theorie-examen, lessen, praktijkexamen,...)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 09 mar 2018 00:07

De 125cc regeling geldt in het NATIONALE verkeer
NIET in het Internationale verkeer

Als u officieel in NL woont en in B rondrijdt, is dat dus in het INTERnationale verkeer, en geldt de 125cc regeling niet voor u, ook al rijd je nog rond met een Belgisch rijbewijs

Maar je zegt dat je nog een B ID kaart hebt ?
Woon je dan officieel nog in B, of moet je de ID kaart nog gaan inruilen ?


Als je officieel in B woont, kan je rondrijden met je 125CC ... in België



Overigens houden Belgische gemeenten alle rijbewijsdocumenten decennia lang bij en kan je daar dus opvragen welk rijbewijs je had
Ze sturen ze zelfs door binnen België als je verhuist

Zolang er geen reeds gepasseerde vervaldatum op staat , kan je administratief terug aan een rijbewijs geraken zonder bovenstaande doem scenario's

P-Stone
Berichten: 280

#11 , 09 mar 2018 16:43

Overigens houden Belgische gemeenten alle rijbewijsdocumenten decennia lang bij en kan je daar dus opvragen welk rijbewijs je had
Ze sturen ze zelfs door binnen België als je verhuist

Zolang er geen reeds gepasseerde vervaldatum op staat , kan je administratief terug aan een rijbewijs geraken zonder bovenstaande doem scenario's
Klopt, maar T/S is officieel naar NL verhuisd. Zijn oude Belgische gemeente zal inderdaad zijn rijbewijsgegevens bewaren, maar zal in in geen enkel geval een Belgisch rijbewijs afleveren zolang T/S in NL woont.
Als Belg kan T/S wel zijn Belgische identiteitskaart behouden, in principe zal deze bij verval of verlies afgeleverd worden door de Belgische ambassade in Nederland. Dus rijbewijs wordt op termijn een Nederlands, maar identiteitsdocumenten (identiteitskaart en paspoort) blijven Belgisch, afgeleverd in Nederland door Ambassade.

thomas-dc
Topic Starter
Berichten: 6

#12 , 28 mar 2018 14:50

Mijn identiteitskaart blijft altijd Belgisch (tenzij ik mijn nationaliteit zou afstaan, wat ik niet van plan ben).

Bedankt voor de tip van het registreren, dit is inderdaad gebeurd wanneer we ons zijn gaan inschrijven in het gemeentehuis (de ambtenaar in kwestie stelde dit zelf voor).

Blijkbaar geen duidelijkheid, ik dacht dat het grondgebied de regels bepaald en niet je woonplaats m.a.w. een Nederlander met een B rijbewijs zou een 125cc moeten kunnen huren voor een dagtochtje door een Vlaamse provincie. Al kan het zijn dat ik daar mis in ben.

P-Stone
Berichten: 280

#13 , 28 mar 2018 17:47

Hoe lang heb je eigenlijk je rijbewijs ? Als het van na 2011 is mag je ook in België niet rijden met een motorfiets 125 cc.
Bron : http://www.goca.be/nl/p/definitie-categorie-A

Ben je in het bezit van een rijbewijs B afgegeven voor 1 mei 2011 dan mag je een motor categorie A1 besturen. Dit is enkel toegelaten op Belgisch grondgebied. Om in het buitenland te rijden moet je effectief in het bezit zijn van een rijbewijs voor de categorie A1.
Ben je sinds 2 jaar in het bezit van een rijbewijs B afgegeven vanaf 1 mei 2011, dan mag je een motor categorie A1 besturen op voorwaarde dat je 4 uur opleiding volgt in een erkende rijschool. Er zal een code 372 aangebracht worden op je rijbewijs. Het besturen van een motor categorie A1 is enkel toegelaten op Belgisch grondgebied. Om in het buitenland te rijden moet je effectief in het bezit zijn van een rijbewijs voor de categorie A1.

thomas-dc
Topic Starter
Berichten: 6

#14 , 28 mar 2018 17:53

sinds 2008, ik heb al jaren met een vespa 125cc in België rond gereden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 01 apr 2018 11:55

ik dacht dat het grondgebied de regels bepaald en niet je woonplaats m.a.w. een Nederlander met een B rijbewijs zou een 125cc moeten kunnen huren voor een dagtochtje door een Vlaamse provincie. Al kan het zijn dat ik daar mis in ben.
Dat denkt u verkeerd, want het mag niet.

De regeling geldt in het nationale verkeer - in landen waar de wetgeving het ooit toeliet, voor de inwonrs die intertijd gerechtigd waren om een 125cc te besturen met rijbewijs B ...

Niet in het internationale verkeer.
Niet voor inwoners of buitenlanders die er voordien ook niet mee mochten rijden ....

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”