Onterechte boete parkeren op voetpad

R-GiskardReventlov
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Onterechte boete parkeren op voetpad

#1 , 05 mar 2018 18:26

Dag allen

Vorige week donderdag (1/03) ontving ik een minnelijke schikking, waarvoor ik vandaag (5/03) ook het PV ontving. Beiden werden verstuurd op 26/02.

De minnelijke schikking vraagt om 116 euro te betalen. het PV vermeldt het volgende:
  1. Twee patrouillerende agenten stelden de overtreding vast, ter hoogte van straat ..., huisnummer ..., te ... .
  2. De agenten namen een voertuig waar met nummerplaat 1-ABC-123, merk X, model Y. Deze komen overeen met mijn voertuig, zowel nummerplaat, merk als model.
  3. Het voertuig stond op het trottoir geparkeerd. Er was geen doorgang voor voetgangers mogelijk, waardoor deze zich op de rijbaan moeten begeven.
  4. Er waren voldoende reglementaire parkeerplaatsen in de buurt.
  5. Er kon bij het voertuig geen bestuurder aangetroffen worden.
  6. Overtreding genoteerd op basis van KB 01.12.1975 Art. 24.al.1.1° - Overtreding 2de graad
  7. Bij niet betalen wordt het dossier toegezonden aan het parket van Dendermonde.
  8. Het PV is verzonden naar mij 22 dagen na het vaststellen van de overtreding. (datum overtreding: 4/2)
Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat ik op de bewust datum niet op de locatie uit het PV aanwezig was. Ik was op dat moment gewoon thuis. Ik weet dit doordat ik 1) nauwkeurig mijn agenda bijhoud, en 2) "Google Timeline" mij vertelt dat mijn GSM niet op die locatie aanwezig was. Ik heb mijn GSM-toestel altijd bij me. Gezien ik alleen thuis was kan ik dit niet bewijzen.
Ik heb nog nooit van de in het PV genoemde locatie gehoord. Dit lijkt volgens Google een woonwijk te zijn.
Daarnaast heb ik ook een grondige hekel aan mensen die op het voetpad parkeren, en zou ik dat zelf nooit doen.

Aangezien het merk en model van het voertuig in het PV overeenkomen met mijn voertuig, heb ik ook hier geen verhaal om de boete aan te vechten.

Hoe kan ik hier het best op reageren?
Aanvechten lijkt me op het eerste zicht zinloos, want ik kan niets bewijzen. Anderzijds wil ik deze boete ook niet 'zomaar' betalen. Heeft het zin bij de politie klacht in te dienen omdat iemand mogelijks met valse nummerplaten overtredingen in mijn naam begaat?

Ook nuttig te vermelden is dat dit een bedrijfswagen betreft die 'in bulk' is besteld bij de leasingmaatschappijen. Er rijden dus waarschijnlijk meerdere wagens rond van hetzelfde model en merk, met erg gelijkaardige nummerplaten. Ik ken alvast de bestuurders van enkele van deze wagens, maar zij beweren niet op de plaats van de feiten aanwezig geweest te zijn.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 05 mar 2018 20:08

Als je de boete protesteert komt normaliter de wijkagent langs om een verklaring af te nemen. Misschien zelf eens kontakt opnemen met decwijkagent. Met die Automatische nummerplaatherkenningscamera s die als paddestoelen uit de grond rijzen willen ze misschien wel een trace doen. Neen heb je. Ja kan je krijgen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 05 mar 2018 22:49

[*] Twee patrouillerende agenten stelden de overtreding vast, ter hoogte van straat ..., huisnummer ..., te ... .
[*] De agenten namen een voertuig waar met nummerplaat 1-ABC-123, merk X, model Y. Deze komen overeen met mijn voertuig, zowel nummerplaat, merk als model.
Realiteit is dat men gewoon nummerplaat noteert
Rest volgt bij opmaak PV uit DIV databank, en "klopt" dan ...

De kleur zit er evenwel geregeld naast.

Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat ik op de bewust datum niet op de locatie uit het PV aanwezig was.
Probleem: bewijs het ook ...

Niet simpel.

Ik was op dat moment gewoon thuis. Ik weet dit doordat ik 1) nauwkeurig mijn agenda bijhoud, en 2) "Google Timeline" mij vertelt dat mijn GSM niet op die locatie aanwezig was. Ik heb mijn GSM-toestel altijd bij me. Gezien ik alleen thuis was kan ik dit niet bewijzen.
Niets van wat je vernoemt, gaat veel indruk maken in de rechtbank

Heeft het zin bij de politie klacht in te dienen omdat iemand mogelijks met valse nummerplaten overtredingen in mijn naam begaat?
Je kan altijd proberen via inlichtingenformulier

Politie doet hier doorgaans weinig tot niets mee
Wordt administratief verwerkt
Tenzij 1 vd verbalisanten het te zien krijgt, en merkt dat ze een fout gemaakt hebben ...

Je krijgt nadien nog automatisch een aanmaning voor de onmiddellijke inning
Na 60 dagen en niet betaald, gaat dat naar het Parket
Normaal mét inlichtingenformulier als je dat terugstuurt - maar garantie is daar niet op

Parket kàn het bekijken en laten vallen
Doet dat doorgaans niet,
Maar stuurt gewoon een minnelijke schikking (of binnenkort Bevel tot betaling)
Als je die MS niet betaalt, eerst nog herinnering, dan dagvaarding.

Bevel tot betalen, moet je betalen, en dan eventueel zelf naar rechtbank stappen om het ongedaan te maken ... omgekeerde procedure.

Reclame

lohabra
Berichten: 1015

#4 , 06 mar 2018 10:01

Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat ik op de bewust datum niet op de locatie uit het PV aanwezig was. Ik was op dat moment gewoon thuis. Ik weet dit doordat ik 1) nauwkeurig mijn agenda bijhoud, en 2) "Google Timeline" mij vertelt dat mijn GSM niet op die locatie aanwezig was. Ik heb mijn GSM-toestel altijd bij me. Gezien ik alleen thuis was kan ik dit niet bewijzen.
Ik heb nog nooit van de in het PV genoemde locatie gehoord. Dit lijkt volgens Google een woonwijk te zijn.
Daarnaast heb ik ook een grondige hekel aan mensen die op het voetpad parkeren, en zou ik dat zelf nooit doen.
ALS U al kan bewijzen waar U was, gaat dat nog bitter weinig indruk maken in de rechtbank, vrees ik zo. Er kan altijd iemand anders met uw wagen gereden hebben, en de overtreding begaan hebben.

Als u dus uw onschuld wil bewijzen, dan zou ik eerder proberen te bewijzen waar uw voertuig zich dan wél bevond op het tijdstip van de u ten laste gelegde overtreding. Al is dat ongetwijfeld makkelijker gezegd dan gedaan ......
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

R-GiskardReventlov
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 mar 2018 18:37

Bedankt voor de opmerkingen.
Mijn vermoeden dat ik geen spreekwoordelijke poot heb om op te staan lijkt hier alvast bevestigd.

Na telefonisch contact met de vaststellende agent heb ik ondertussen ook al geleerd dat er geen foto beschikbaar is. De vaststellingen werden 'te voet' gedaan, dus de kans op verkeerd overschrijven van de nummerplaat lijkt me dan ook minimaal. Ik heb bij de lokale politie dan maar melding gemaakt dat er iemand met mijn nummerplaat rondrijdt.

Op het antwoordformulier van het PV zie ik twee vragen:
1) "Erkent u deze overtreding", en 2) "Aanvaardt u het bedrag van de onmiddelijke inning."

Heeft het zin om het antwoordformulier terug te sturen, met op vraag 1 een "Nee", en op vraag twee een "Ja + verdediging", en per direct ook de boete te betalen?
Wordt op die manier dan ergens geregistreerd dat ik niet akkoord ben, maar toch wil betalen om verdere kosten te vermijden? Kan ik eventueel deze betaling recupereren indien men later iemand zou 'pakken' die effectief met mijn nummerplaat rondrijdt?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 07 mar 2018 11:19

1) "Erkent u deze overtreding", en 2) "Aanvaardt u het bedrag van de onmiddelijke inning."

Heeft het zin om het antwoordformulier terug te sturen, met op vraag 1 een "Nee", en op vraag twee een "Ja + verdediging", en per direct ook de boete te betalen?
Als je toch betaalt, bespaar je dan de moeite ...

Je zou het formulier kunnen terugsturen en de reactie van het parket kunnen afwachten, maar: de minnelijke schikking is voorlopig 10€ duurder


En eens men begint met "bevel tot betalen", gaat het bedrag 35% omhoog ... zou maart / april gaan beginnen
(de wetgeving is er al jàren)

Wordt op die manier dan ergens geregistreerd dat ik niet akkoord ben,
Neen
Er is zelfs geen enkele garantie dat het inlichtingenformulier bij het parket terechtkomt.
Kan ik eventueel deze betaling recupereren indien men later iemand zou 'pakken' die effectief met mijn nummerplaat rondrijdt?
Neen

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”