Door het rood gereden

Dvaron
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Door het rood gereden

#1 , 02 mar 2018 21:46

Op 5 maart 2017 reed ik stomweg aan lage snelheid door het rood licht. Het was een zondagnamiddag en er waren geen andere auto's te zien, anders had ik die wel zien stoppen en was ik zelf ook gestopt, want ik wil helemaal geen verkeersovertredingen begaan. Eigenlijk weet ik zelf niet meer zo goed hoe dit precies is kunnen gebeuren.
Ik werd geflitst en kreeg een dagvaarding voor volgende week vrijdag 9 maart, nu lees ik her en der op internet dat deze overtreding na een jaar verjaart.
Is dat dan hier het geval ?
Heeft het dan nog zin dat ik verschijn ?
Wordt verjaring automatisch toegepast of moet je dat zelf vragen ?
Word je sowieso zwaarder veroordeeld bij verstek of maakt dat niet uit ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 02 mar 2018 23:54

Meestal worden er daden van schorsing en stuiting gesteld door het parket zodat de termijn zo wie zo verlengd.
Lage snelheid ??? er wordt maar geflits vanaf de snelheid die voor schoolzones geldig is.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 03 mar 2018 13:25

Op 5 maart 2017 reed ik stomweg aan lage snelheid door het rood licht.
Minstens 30 dus en minstens 2s rood ...

.
Ik werd geflitst en kreeg een dagvaarding voor volgende week vrijdag 9 maart, nu lees ik her en der op internet dat deze overtreding na een jaar verjaart.
En voor dezelfde periode gestuit (opgeschoven) wordt door onderzoeksdaden, zoals een dagvaarding ...
Heeft het dan nog zin dat ik verschijn ?
Er is nog geen verjaring ...

Wordt verjaring automatisch toegepast of moet je dat zelf vragen ?
De rechter zou dat vooraf moeten bekijken
Je kan het ook op de zitting stellen - best enkel als het zo is, of er goede argumenten voor zijn
In dit geval dus niet ...
Word je sowieso zwaarder veroordeeld bij verstek of maakt dat niet uit ?
Dat kan je stellen
Straf ligt doorgaans vrij hoog zodat je verzet aantekent en toch nog opdaagt voor de verzet-procedure
En anders onderga je de zwaardere straf ...

Reclame

Dvaron
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mar 2018 15:10

Bedankt voor de informatie, zeer bruikbaar, ik maak uit jullie reacties op dat ik best verschijn, er is inderdaad een dagvaarding geweest in januari en het PV dateert van later in maart 2017, ik vermoed dat ook dat de verjaring verlaat (stuit als ik het goed begrijp).

De gemeten snelheid was 32, gecorrigeerd naar 26 (wordt dat dan als boven of onder de 30 gezien?).

Stom natuurlijk, maar de fout van een -ondanks mijn leeftijd- beginnende chauffeur. Ik voel me er erg slecht over. Het geld van de boete interesseert me minder dan als een crimineel moeten verschijnen voor de rechtbank.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 03 mar 2018 17:47

Bedankt voor de informatie, zeer bruikbaar, ik maak uit jullie reacties op dat ik best verschijn, er is inderdaad een dagvaarding geweest in januari en het PV dateert van later in maart 2017, ik vermoed dat ook dat de verjaring verlaat (stuit als ik het goed begrijp).
Ja
De gemeten snelheid was 32, gecorrigeerd naar 26 (wordt dat dan als boven of onder de 30 gezien?).
Maakt niet uit
De snelheid wordt enkel mee gebruikt om te zien hoe gevaarlijk u bezig was
Dat ze relatief laag is, wijst ook eerder op een ongewilde inbreuk dan doelbewust door rood rijden
Stom natuurlijk, maar de fout van een -ondanks mijn leeftijd- beginnende chauffeur.
Hoe lang heb je je rijbewijs B al ?

Hopelijk langer dan 2 jaar op het moment van de feiten in maart 2017 ?

Dvaron
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 mar 2018 11:58

Op dat moment had ik het maar vier maanden.
Word je dan strenger beoordeeld ? Dat lijkt me dan wel vreemd, dit soort fouten lijken me typisch voor beginnende chauffeurs.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 04 mar 2018 12:14

Ervaren chauffeur zijn betekent volgens u dus meer dan drie maanden?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Dvaron
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 mar 2018 14:30

Ervaren chauffeur zijn betekent volgens u dus meer dan drie maanden?
Neen, net niet. Het lijkt me logischer dat een onervaren chauffeur zoiets tegenkomt dan een ervaren chauffeur.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 04 mar 2018 14:52

Dus nog maar 4 maanden je rijbewijs?
Dan moet de rechter een strengere bestraffing uitspreken wegens nog geen 2 jaar je rijbewijs:
De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen.
Dit ongeacht de fout en de normale uitspraak: je bent je rijbewijs sowieso kwijt en je mag je examens opnieuw doen dus.

Daarnaast even aanhalen dat door rood rijden met niet normaal lijkt, voor niemand, en zeker niet voor beginnende chauffeurs.
Deze groep (waar ik ook nog tot behoord heb, dat besef ik ook) zou net de voorzichtigste groep van alle chauffeurs moeten zijn, omdat de "weg" nieuw is voor hen.
Een typische beginnersfout lijkt mij bijvoorbeeld foutief parkeren, of een borden verkeerd interpreteren (zoals een gemeentegrens met bebouwde kom), maar dit dus niet.

werner1
Berichten: 110

#10 , 04 mar 2018 15:00

Beste, heb je een autoverzekering met rechtsbijstand ?
Raadpleeg dan je verzekering voor bijstand advocaat.
Deze zal je gratis bijstaan vooraf en bij de zitting !

Dvaron
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 mar 2018 20:20

Dus nog maar 4 maanden je rijbewijs?
Dan moet de rechter een strengere bestraffing uitspreken wegens nog geen 2 jaar je rijbewijs:
De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen.
Dit ongeacht de fout en de normale uitspraak: je bent je rijbewijs sowieso kwijt en je mag je examens opnieuw doen dus.

Daarnaast even aanhalen dat door rood rijden met niet normaal lijkt, voor niemand, en zeker niet voor beginnende chauffeurs.
Deze groep (waar ik ook nog tot behoord heb, dat besef ik ook) zou net de voorzichtigste groep van alle chauffeurs moeten zijn, omdat de "weg" nieuw is voor hen.
Een typische beginnersfout lijkt mij bijvoorbeeld foutief parkeren, of een borden verkeerd interpreteren (zoals een gemeentegrens met bebouwde kom), maar dit dus niet.
Wel ja, het is een fout, een domme fout, maar een fout en niet iets dat ik opzettelijk gedaan heb, ik zie wel wat het geeft, hij die nooit fouten maakt, werp maar de eerste steen. Als ik daarvoor een examen moet opnieuw doen, dan is dat maar zo.
Foutief parkeren is voor mij helemaal iets anders dat je meestal bewust doet.
Laatst gewijzigd door Dvaron op 04 mar 2018 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Dvaron
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 mar 2018 20:21

Beste, heb je een autoverzekering met rechtsbijstand ?
Raadpleeg dan je verzekering voor bijstand advocaat.
Deze zal je gratis bijstaan vooraf en bij de zitting !
Ik schijn die bij de familiale verzekering te hebben.

Didymus
Berichten: 2061

#13 , 05 mar 2018 08:40

Tenzij het een algemene rechtsbijstandsverzekering is (en zo klinkt het niet), dan zal die niet willen tussenkomen. Het is een rechtsbijstandsverzekering bij de BA-verzekering van het voertuig die je hier nodig hebt.
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 05 mar 2018 22:32

Wel ja, het is een fout, een domme fout, maar een fout en niet iets dat ik opzettelijk gedaan heb,
Voor verkeersovertredingen hoeft geen opzet bewezen te worden ...
Gewoon de vaststelling dat de inbreuk begaan is , volstaat.
ik zie wel wat het geeft, hij die nooit fouten maakt, werp maar de eerste steen.
De wetgever heeft beslist dat er in geval van "beginnende" bestuurders van categorie B altijd met stenen gegooid moet worden ...

Voor andere voertuigcategoriën moet dat dan weer niet (kan wel) ...
Als ik daarvoor een examen moet opnieuw doen, dan is dat maar zo.
Dat zal dus idd zo zijn
(als de feiten bewezen worden)

Je moet minstens theorie of praktijk te herdoen om weer "hersteld te worden in het recht tot sturen" - vandaar de naam, herstelonderzoeken

Je mag trouwens soms zélf kiezen van de rechter welk onderzoek je wil ondergaan ...
Sommigen vinden de wettelijk opgelegde regeling er "wat over" :wink:

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 06 mar 2018 12:12

Je zal weinig hebben aan een advocaat, vrees ik, aangezien de rechter hier weinig keuze heeft. Hij kan niet beslissen dat je je examen NIET opnieuw moet doen.

Zoals hierboven gezegd gaat men niet sowieso uit van kwaad opzet, en de politierechter zal je ook niet als "crimineel" aanzien als je gewoon eerlijk toegeeft dat je op dat moment onoplettend was. Dat het niet uw bedoeling was met opzet door het rood te rijden, maar dat er geen enkele wagen in de buurt was en je hierdoor onoplettend / verstrooid was (maak ook duidelijk dat je dit niet als excuus wil gebruiken, maar als verklaring van uw onoplettendheid), waardoor het rode licht je totaal ontgaan was. Dat je dus inderdaad een fout gemaakt hebt, en in de toekomst steeds oplettend zal zijn bij het rijden.

Meer zal een advocaat ook niet kunnen zeggen in uw plaats. De rechter is nogal gebonden aan wat hij moet uitspreken, dus héél veel verschil zal het niet maken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”