Hoeveel fietsers hebben een boete gekregen in de wandelzone Mechelsestraat Leuven

janu
Topic Starter
Berichten: 45

Hoeveel fietsers hebben een boete gekregen in de wandelzone Mechelsestraat Leuven

#1 , 04 feb 2018 11:51

Gezien dat de borden van de verschillende straten ronde de wandelstraat Mechelsestraat sinds lang tot 1 februari 2017 tegenstrijdig waren,wil ik weten hoeveel fietsers een boete gekregen hebben wegen rijden tussen 11.30 en 18?
Waar kan ik deze vraag stellen en wie is bevoegd om deze vraag te beantwoorden?

Of heeft de politie sinds dat de borden daar zijn (ongeveer 8 jaren) nooit beboet en dus totaal gedoogbeleid of heeft de politie beboet en gezien dat de borden tegenstrijdig waren,zijn het onrechtmatige boetes.Als het zo is dan vind ik dat de Stad en de politie Leuven de burgers hebben bedrogen.Als het zo is vind ik dat leuven de betaalde boetes terug aan de burgers moet geven.
Op het kruispunt tussen de Mechelsestraat, Jodenstraat en Schrijnmakersstraat kwamen 3 verschillende zones samen en er was geen einde- of begin-zonebord. Hetzelfde met het kruispunt met de Wandelingstraat.
Ondanks dat het in de Mechelsestraat verboden is voor fietsers tussen 11 en 18.30 uur, kan een fietser komende vanuit de Jodenstraat volledig wettelijk rijden door de Mechelsestraat. De mogelijke onrechtmatige boetes brengen schade aan de burger.

De Mechelsestraat was "wandelstraat uitgezonderd laden en lossen tussen 6-11, fietsers toegelaten tussen 18.30-11".
De Wandeling- en Schrijnmakerstraat waren "wandelstraat fietsen toegestaan tussen 18.30-11" en de Jodenstraat was"wandelstraat uitgezonderd laden en lossen tussen 6 -11, fietsers onbeperkt toegelaten".

Begin November 2015 werden de tegenstrijdigheden weggewerkt en waren de borden correct geplaatst.
Tot mijn grote verbazing werd in Oktober 2016 ,het begin- en eindebord van de Mechelsestraat (kant centrum) veranderd naar borden waar de "fietsers onbeperkt mogen fietsen".Deze begin en einde borden staan wel weer tegenstrijdig tegenover alle begin en einde borden in de Jodenstraat, Wandelingenstraat, Mechelsestraat (kant vismarkt).
Wat is er mis met Leuven?
Waarom vervangt het stadsbestuur een bord die sinds veel jaren correct geplaatst is door een bord dat foutief, tegenstrijdig staat ?
Ik heb klachten ingedient bij de de politie,stadsbestuur,ombudsvrouw zonder resultaat.

Ik heb ook op 10 oktober 2013 de stad Leuven uitgenodigd voor een minnelijke schikking bij de Vrederechter. De stad toont geen verantwoordelijkheidszin en is niet komen opdagen en kiest er voor om nalatig, onnauwkeurig te blijven.
Hierover heb ik ook 2 klachten ingediend bij de procureur des Konings op 17 januari 2013 en 31 maart 2015.De procureur des Konings laat weten dat deze ernstige nalatigheid geen misdrijf zijn.
Ik vind dat Leuven mij, als burger met verantwoordelijkheidszin, die veel moeite gedaan heeft om de stad te informeren over de verwarring van de tegenstrijdige borden in de wandelstraten, met misprijzen behandeld heeft. De stad heeft me een aanzienlijke morele schade gebracht. Ik voel me gekwetst, bedrogen, voor de gek gehouden door het stadsbestuur.
http://community.dewereldmorgen.be/blog ... sgebruiker
http://community.dewereldmorgen.be/blog ... tad-leuven
http://community.dewereldmorgen.be/blog ... delstraten
http://community.dewereldmorgen.be/blog ... -de-burger

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 04 feb 2018 14:02

U kunt deze vraag laten stellen door uw gemeenteraadslid. De bevoegde schepen zal er dan op moeten antwoorden.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 04 feb 2018 15:49

De stad heeft me een aanzienlijke morele schade gebracht. Ik voel me gekwetst, bedrogen, voor de gek gehouden door het stadsbestuur.
In oktober kan je een ander gemeentebestuur kiezen.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 04 feb 2018 22:43

De procureur des Konings laat weten dat deze ernstige nalatigheid geen misdrijf zijn.
De inbreuken tegen de plaatsing van verkeerstekens, zowel tegen de regels in MB 11/10/1976 als in KB 1/12/1975 (de wegcode) zijn eerstegraads-inbreuken volgens de verkeerswet.

Art 29.

§ 2. De andere overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten zijn overtredingen van de eerste graad en worden gestraft met een geldboete van 10 euro tot 250 euro.


Deze kunnen perfect vervolgd worden voor de politierechtbank.
En dat doet het parket tegenover burgers ook ...


Wat hebt u de PdK dan precies gevraagd ?


Zones niet conform afsluiten is zo'n mogelijke inbreuk

Teveel zones invoeren eveneens
(als de bestaande niet afgesloten wordt, en een nieuwe zone met andere voorwaarden ingevoerd wordt bvb)

janu
Topic Starter
Berichten: 45

#5 , 05 feb 2018 11:12

inazuma ,hier mijn klacht bij de Procureur:
Kan ik klacht indienen bij de politierechter tegen de Stad?
http://community.dewereldmorgen.be/blog ... tad-leuven

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 25 feb 2018 18:28

inazuma ,hier mijn klacht bij de Procureur:
Kan ik klacht indienen bij de politierechter tegen de Stad?
http://community.dewereldmorgen.be/blog ... tad-leuven
Da's een blog ...

Een klacht bij de PdK omvat
- een nauwkeurige omschrijving en/of foto van een situatie
- de wetgeving waarmee deze volgens u in conflict is
- de reden waarom de situatie en wetgeving in conflict zijn

en dat herhaal je per onwettige situatie

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 25 feb 2018 19:51

[

Da's een blog ...
Een blog van ontevreden fietsers in Leuven die kwaad zijn dat ze niet overal mogen rijden, en dat teveel verkeersborden hun verhinderen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”