Oud rijbewijs B+E --> Zware aanhangwagen

Geert50
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Oud rijbewijs B+E --> Zware aanhangwagen

#1 , 03 feb 2018 11:33

Hallo,

Mss niet het juiste forum, maar ik weet niet waar ik anders ten rade kan gaan.
In 1985 behaalde ik mijn rijbewijs B (een oud rijbewijs dus, nu gelijk met B+E)
Ik rij met een bestelwagen van 3,5T (het max. waar je met een gewone B mag mee rijden)
Mag ik een remorque trekken van meer dan 3,5T ?

Ik lees bv op deze site https://www.vroom.be/nl/nieuws/welke-aa ... ijbewijs-b
…Haalde je je rijbewijs B + E voor 01/05/2013, dan mag je een aanhangwagen van meer dan 3,5 ton trekken, maar dan mag het gewicht van de totale combinatie niet meer dan 12 ton bedragen

De wijkagent, de rijschool en internet spreken elkaar tegen,
Wat is het nu eigenlijk ??
:|

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 feb 2018 13:08

Dat de wijkagent niet op de hoogte is, verwondert me niet. Zelf stelde ik eind verleden jaar een m.i. eenvoudige vraag ivm het trailergewicht in een politiepost. De man aan de balie plus de bijgeroepen collega moesten mij het antwoord schuldig blijven en verwezen me dan maar gemakshalve naar mijn verzekeraar.
De mening van je wijkagent mag je bijgevolg al met een korrel(tje) zout nemen.
Ik vraag me dus af, in geval ik ooit eens met mijn aanhangwagen tegengehouden wordt, welke parate kennis ik dan van de politieman/vrouw verwachten mag.
Om op de vraag van ts te reageren; een aanhangwagen die een groter gewicht heeft dan het trekkend voertuig, lijkt me so wie so uit den boze ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 03 feb 2018 13:28

Die wetgeving is een puinhoop geworden bij de omzetting van de EU richtlijn in B wetgeving

In B mocht je met rijbewijs B+E méér dan 3,5 ton trekken
(dat was technisch echter beperkt tot 3500kg x 1,5 = 5250kg MTM aanhanger, dus voor een totale MTMS van 8750kg)

Bij omzetting mogen echter geen verworven rechten verloren gaan ...

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... 398/653-t6

Artikel 78

Het rijbewijs geldig voor de categorie B+E, afgegeven vóór 1 mei 2013, laat toe in artikel 2, § 1, 8°, tweede streepje, bedoelde voertuigen te besturen.


en dat zijn :

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... 2#art2p1.8

8° Categorie C1+E :
(...)
samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een maximale toegelaten massa van meer dan 3.500 kg, mits de maximale toegelaten massa van het samenstel ten hoogste 12 000 kg bedraagt;



Je mag - ondanks "maar" rijbewijs B+E - rijden met een combinatie die door de aanpassing in de wetgeving, NU onder C1+E valt.


Het lastige wordt om dat in het buitenland uitgelegd te krijgen ....

Neem de tekst desnoods mee, in NL en FR (ev in Duits als die officiele vertaling al bestaat)

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 03 feb 2018 13:32

Om op de vraag van ts te reageren; een aanhangwagen die een groter gewicht heeft dan het trekkend voertuig, lijkt me so wie so uit den boze ...
Dat is toch zo bij alle trekkers + opleggers ... :wink:

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 feb 2018 01:36

Akkoord Inazuma ...
Trekker + oplegger lijkt me toch wel van een andere orde.
Maar ik zwijg al; per slot van rekening betreft het hier een juridische vraag en is mijn reactie in dat verband irrelevant!

lohabra
Berichten: 1015

#6 , 05 feb 2018 16:02

Hallo,

Mss niet het juiste forum, maar ik weet niet waar ik anders ten rade kan gaan.
In 1985 behaalde ik mijn rijbewijs B (een oud rijbewijs dus, nu gelijk met B+E)
Ik rij met een bestelwagen van 3,5T (het max. waar je met een gewone B mag mee rijden)
Mag ik een remorque trekken van meer dan 3,5T ?

Ik lees bv op deze site https://www.vroom.be/nl/nieuws/welke-aa ... ijbewijs-b
…Haalde je je rijbewijs B + E voor 01/05/2013, dan mag je een aanhangwagen van meer dan 3,5 ton trekken, maar dan mag het gewicht van de totale combinatie niet meer dan 12 ton bedragen

De wijkagent, de rijschool en internet spreken elkaar tegen,
Wat is het nu eigenlijk ??
:|
Wat beweren de wijkagent, en de rijschool dan ?

(En wat u op het internet vindt .... de juistheid daarvan, hangt af van wààr u gaat zoeken).

U behaalde uw rijbewijs B, in 1985. Toen bestond het rijbewijs B+E nog niet, dat werd pas op 1 januari 1989 ingevoerd als ik mij niet vergis.

Daarom zijn rijbewijzen B, behaald VOOR die datum, ook geldig voor de categorie B+E. En vermits uw rijbewijs reeds geldig was voor de categorie B+E VOOR 1 mei 2013 ..... zie verder antwoord van Inazuma.

Kortom : JA, u mag met dergelijke combinatie rijden op basis van uw huidige rijbewijs.

(zie ook nog wat leesvoer in deze link : http://www.goca.be/nl/p/definitie-categorie-BE )
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”