Auto zonder keuring, maar toch gekeurd

kevinp
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Auto zonder keuring, maar toch gekeurd

#1 , 30 jan 2018 20:10

Beste, in september vorig jaar kreeg ik plots een bekeuring in de bus, snelheids overtreding, maar ook dat ik rond rijd met een auto die niet gekeurd is.
Mijn auto is nu vandaag 2,5jaar oud, zolang ik weet moet een auto de eerste 4 levensjaren niet herkeurd worden, ik ben zo snel mogelijk naar mijn garage gereden om de auto door hen naar de keuring te laten gaan. Deze belde mij vanop de keuring met het volgende: waarom moesten wij eigenlijk naar hier komen? uw wagen hoeft niet gekeurd te worden, dus ze keren huiswaarts zonder nieuwe keuring, want de oude was nog steeds niet vervallen. Ik heb wel de auto gekocht toen hij 1 jaar was, het was de auto van de zaakvoerder van de garage. Ik besluit de boete niet te betalen en ga naar ons plaatselijk politie korps om een procesverbaal te laten opstellen. Hierin worden alle documenten in gestoken alsook de niet vervallen keuring.
Ik vraag bij hen meer tekst en uitleg, maar deze mensen kennen blijkbaar de wegcode zo goed als ik zelf, ze weten het dus ook niet met andere woorden.

Nu vandaag zat er een brief in de bus van de procureur deskoning met een boete van maar liefst 203euro, onmiddelijk te betalen.

Ik blijf er tot de dag van vandaag bij dat ik mijn auto heb aangeboden aan de keuring, en deze zeiden dat het niet nodig was. Hoe los ik dit op, ik kan ook gewoon de 203 euro betalen en dan ben ik er vanaf, maar de dag van vandaag als zelfstandige betaal ik al genoeg af aan de staat.

Hopelijk weet iemand raad

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 30 jan 2018 21:32

Er klopt iets niet in uw uitleg.
Aangezien de wagen werd gekeurd toen u hem kocht moet u in het bezit zijn van een nog niet vervallen
keuringsdocument. Waarom hebt u dat niet gebruikt als bewijs van uw rechtschapenheid?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jan 2018 21:50

Ieder tweedehands wagen moet een keuringsbewijs hebben, anders kan je die niet op je naam inschrijven !

Het is niet omdat je wagen geen 4 jaar is dat hij geen keuringsbewijs moet hebben als tweede handwagen wat je hier zelf schrijft dat hij tweedehands is .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

kevinp
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jan 2018 22:30

Bestekes, ik had een geldig keuringsbewijs, bij sbat wisten ze ook niet wat doen, daar zit hem juist het probleem, ik heb de juiste papieren toch krijg ik een bekeuring omdat het in het systeem nog niet goed stond

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 30 jan 2018 23:30

Waarom heb je dat niet getoond? Dat is toch niet te geloven....
U hebt toch het keuringsbewijs?
Al 1,5 jaar!
Heb je intussen soms een zwaar accident/herstelling gehad waardoor hij moest herkeurd worden?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 jan 2018 01:22

Ik begrijp uit wat je schrijft dat je geflitst bent !

En dat men gezien heeft op de computer dat je niet in orde met de keuring zijt !

Dus is er een fout van de administratie !

En het is aan u om dit te melden aan de administratie van waar je boete komt, dat je wel een keuring heeft en je steekt daar een copy van de keuring bij !

Wat is nu het probleem ?????????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 jan 2018 01:35

Als je beschikt over een geldig keuringsbewijs: PdK hierover schriftelijk informeren; desnoods laten voor de politierechter komen (PdK zal je wel dagvaarden) en bewijs meenemen.
Is de boete opgesplitst? Want als je hierdoor de snelheidsovertreding ook niet betaalt, dan kan je wel eens veroordeeld worden tot de proceskosten - of toch een deel ervan.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Issued
Berichten: 1227

#8 , 31 jan 2018 06:38

Bij mijn weten kan je geen geldige keuring hebben.... Je kocht de wagen toen hij 1 jaar was en nu is hij 2,5 jaar. We zijn dus 1,5 jaar verder. Je keuring is vervallen. Tweedehandswagens dienen elk jaar gekeurd te worden. Heb je dat geldig keuringsbewijs nog in bezit?

Was die keuring op de vorige kentekenplaat?

http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-tweedehandskeuring

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 31 jan 2018 21:40

Je hebt toevallig geen trekhaak?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 31 jan 2018 21:45

TS moet gewoon het blad van de technische controle bekijken. Daar staat datum op tot wanneer keuring geldig is.
Blijkbaar is het te moeilijk om dat te vatten.
Tenzij hij natuurlijk wijzigingen of grote herstellingen heeft laten uivoeren die tot keuring verplichten.
Maar ook dat zal hij wel weten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ivy-on-the-wall
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#11 , 31 jan 2018 22:15

Je kocht de wagen toen hij 1 jaar was en nu is hij 2,5 jaar. We zijn dus 1,5 jaar verder. Je keuring is vervallen. Tweedehandswagens dienen elk jaar gekeurd te worden.
Ik denk niet dat dit juist is.

Net als TS kocht ik een auto van 1 jaar (13 maanden om precies te zijn) over van mijn garagist (een verkoper had er een jaar mee gereden).
Eerste inschrijving: april 2015.
Uiteraard werd de wagen vóór verkoop gekeurd.
Ik kreeg een keuringsbewijs dat geldig is tot 09/04/2019, maw tot de auto 4 jaar oud is.

Ik kan dus niet anders dan concluderen dat er bij TS een en ander is misgegaan in de administratie. Dat is niet zijn fout, dus de boete is onterecht.
De boete voor de snelheidsovertreding moet natuurlijk wel betaald worden, maar daar heeft TS geen probleem mee.

Issued
Berichten: 1227

#12 , 31 jan 2018 23:04

Ik denk niet dat dit juist is.

Net als TS kocht ik een auto van 1 jaar (13 maanden om precies te zijn) over van mijn garagist (een verkoper had er een jaar mee gereden).
Eerste inschrijving: april 2015.
Uiteraard werd de wagen vóór verkoop gekeurd.
Ik kreeg een keuringsbewijs dat geldig is tot 09/04/2019, maw tot de auto 4 jaar oud is.

Ik kan dus niet anders dan concluderen dat er bij TS een en ander is misgegaan in de administratie. Dat is niet zijn fout, dus de boete is onterecht.
De boete voor de snelheidsovertreding moet natuurlijk wel betaald worden, maar daar heeft TS geen probleem mee.
Jups je hebt gelijk. Keuring is inderdaad tot de 4 jarige leeftijd. (Tenzij trekhaak >750kg).

ivy-on-the-wall
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 feb 2018 07:44

Keuring is inderdaad tot de 4 jarige leeftijd. (Tenzij trekhaak >750kg).
Zoals Blaatpraat ook al aanhaalde zou de aanwezigheid van een trekhaak de verklaring kunnen zijn voor het probleem van TS.

Dus ofwel een fout in de administratie ofwel moet nu alleen de trekhaak gekeurd worden.

Ik heb geen ervaring met trekhaken, maar voor de gewone autokeuring krijgt men toch een week of 3 à 4 op voorhand een uitnodiging? TS heeft blijkbaar geen uitnodiging gekregen, anders had hij toen al ingezien dat een en ander niet klopt.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#14 , 04 feb 2018 21:08

Keuring is inderdaad tot de 4 jarige leeftijd. (Tenzij trekhaak >750kg).
Zoals Blaatpraat ook al aanhaalde zou de aanwezigheid van een trekhaak de verklaring kunnen zijn voor het probleem van TS.

Dus ofwel een fout in de administratie ofwel moet nu alleen de trekhaak gekeurd worden.

Ik heb geen ervaring met trekhaken, maar voor de gewone autokeuring krijgt men toch een week of 3 à 4 op voorhand een uitnodiging? TS heeft blijkbaar geen uitnodiging gekregen, anders had hij toen al ingezien dat een en ander niet klopt.
Dat is een gunst, geen verplichting.
Men is hiertoe niet verplicht, of ze kunnen het eens vergeten zijn.

Didymus
Berichten: 2061

#15 , 04 feb 2018 21:16

Of het kan verloren zijn gegaan in de post, niet te vergeten.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”