doodlopende straat

janu
Topic Starter
Berichten: 45

doodlopende straat

#1 , 27 jan 2018 10:46

dag,
In leuven zijn er straten bv.Kacucijnenvoer met een bord "doodlopende straat" ,maar echt niet doodloopt door een muur,knip of werken maar door een "verboden richting".Het lijkt me niet juist.
Ik ben van mening dat iedereen in de straat mag rijden tot het "doodloopt" en ook de mogelijkheid heeft om terug te draaien.Het probleem is dat de omgekeerde richting ook verboden richting is, als de voertuigen bij de "verboden richting" komen zal niemand nog terugdraaien.
Hierdoor is de Kapucijnenvoer sinds de nieuwe borden de wereldkampioen door
de verboden richting rijden.
Voor mij is een 'doodlopende straat' een straat die daadwerkelijk
onderbroken is door een knip of een muur of een gracht...
En dus ook de mogelijkheid geeft om terug te keren.
Mijn mening is dat deze situatie niet klopt en dat het bord 'doodlopende
straat" op een foutieve manier gebruikt wordt.
graag bijkomende info en uitleg aan deze voor mij zeer verwarrende borden.
vriendelijke groeten,Janu

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jan 2018 11:16

Toon eens de precieze lokatie op google maps.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 27 jan 2018 12:18

Op een verkeersborg mag je niet eender welke tekst schrijven. De te gebruiken tekst moet in de verkeerswet zijn goedgekeurd. "Doodlopende straat" is nu eenmaal de goedgekeurde benaming voor een dergelijke straat, of jij dat nu goedvindt of niet.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 28 jan 2018 12:36

Schrijf je dat die straat een enkele richting is die “doodloopt” op een verbodsbord? Dus als je er in rijdt (je mag probleemloos een doodlopende straat inrijden want er is geen “plaatselijk verkeer beperking) kan je r niet meer uit zonder verkeersovertreding ? Dat kan niet de bedoeling geweest zijn van de Louis ...

janu
Topic Starter
Berichten: 45

#5 , 28 jan 2018 18:48

Juist een enkele richting die doodloopt op een 'verboden richting' bord.

In de Kapucijnenvoer,ter hoogte van de Biezenstraat staat sinds een paar
maanden een bord "doodlopende staat uitgezonderd Bus taxi's autocars &
hulpdiensten".Ik ben van mening dat iedereen in de straat mag rijden tot het
"doodloopt".Op het einde van de straat,aan de Brusselsestraat staat wel een
bord 'verboden richting' met dezelfde uitzonderingen.Het probleem is dat als
de voertuigen daar zijn niemand zal terugdraaien.Ik heb nooit iemand zien
draaien.Daarbij de omgekeerde richting is ook "verboden richting" met
dezelfde uitzonderingen.

-In de straat bevindt zich wel een ziekenhuis met een grote parking voor
personeel.Dus er is veel verkeer na het ziekenhuis,personeel,patiënten en
hun familie.Ik vind dat er bij de uitgang van de parking een verkeersbord
"verplicht draaien naar links" moest staan.Ook voor de
familieleden/vrienden/kennissen die patiënten komen brengen en afhalen.
-Ik ben van mening dat een "verboden richting" niet echt een doodlopende
straat is.
En dus ook de mogelijkheid moet geven om terug te keren.
Mijn mening is dat deze situatie niet klopt en ook dat het bord 'doodlopende
straat" op een foutieve manier gebruikt wordt.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jan 2018 19:51

Het verkeer dat uit de parking komt mag wel terug richting Biezenstraat rijden? Dus is het geen éénrichtingsverkeer vanaf de Biezenstraat tot aan de Brusselsetraat?

janu
Topic Starter
Berichten: 45

#7 , 29 jan 2018 18:41

Er staat geen bord aan de uitgang van de parking van de U.Z. kliniek en aan het begin van de kapucijnenvoer aan de brusselstraat richting Biezenstraat is wel een "verboden richting"
Ik vind interessant de reactie van Sirkii en zou graag dat hij hierover meer uitleg geeft.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 jan 2018 19:13

Het bord dat aan de Brusselsestraat staat verbiedt om dit bord voorbij te rijden. Je mag dus vanuit de Brusselsestraat de Kapucijnenvoer niet inrijden. Dit bord verbiedt niet om in de Kapucijnenvoer rechtsomkeer te maken of vanuit de parking terug te rijden richting Biezenstraat. Anders kan je vanuit de parking toch nergens naartoe rijden. Dus het is geen eenrichtingsverkeer. Je kan de doodlopende straat dus inrijden en terug uitrijden.

janu
Topic Starter
Berichten: 45

#9 , 30 jan 2018 10:49

Ik heb nooit een auto zien rechtsomkeer maken juist voor de 'verboden richting' aan de Brusselsestraat.Zelfs als een politie moto staat op het einde van de Kapucijnnenvoer auto's opschrijven voor dat ze de " verboden richting" doorgereden hebben.

Milo72
Berichten: 1016

#10 , 30 jan 2018 10:56

't is niet omdat je het nog niemand zien doen hebt, dat het niet mag, dat het niet kan, en dat het niet MOET (gezien je anders een verboden rijrichting inrijdt.

Het is een doodlopende straat, want op een bepaald punt kan (of in dit geval 'mag') je niet verder, en moet je dus rechtsomkeer maken.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

janu
Topic Starter
Berichten: 45

#11 , 30 jan 2018 18:40

Alleen de" inrit van het ziekenhuis" is niet duidelijk
hier antwoord politie leuven:

Auto’s mogen inderdaad niet doorrijden naar de Brusselsestraat, maar moeten terugdraaien ter hoogte van de inrit van het ziekenhuis.

Aan de hand van foto’s van de aanwezige signalisatie leg ik het nog wat beter uit.
De foto ‘Kapucijnenvoer-Biezenstraat’ is genomen op het kruispunt Kapucijnenvoer-Biezenstraat.
Deze borden geven aan dat de Kapucijnvoer ‘dood loopt’ voor elke weggebruiker, uitgezonderd bussen, taxi’s, autocars, hulpdiensten, fietsen, speed pedelecs en bromfietsen. Iedereen kan hier dus nog inrijden. Voertuigen die mensen willen afzetten aan de ingang in de Kapucijnenvoer kunnen hier dus nog steeds binnenrijden.

De foto ‘Kapucijnenvoer-Brusselsestraat’ is genomen op het kruispunt Kapucijnenvoer-Brusselsestraat. Deze borden kan je langs beide kanten zien staan, dus zowel komende van de kant van de R23 als van de kant van de Brusselsestraat.
Deze borden houden in dat er NIEMAND door mag, behalve bussen, taxi’s, autocars en hulpdiensten. Voertuigen die mensen afzetten aan de ingang in de Kapucijnenvoer kunnen dus niet doorrijden van de Kapucijnenvoer naar de Brusselsestraat. Voertuigen komende van de Brusselsestraat kunnen de Kapucijnenvoer niet inrijden om mensen af te zetten aan de ingang in de Kapucijnenvoer.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 31 jan 2018 17:17

Wat via streetview te zien is, is op de verplichte voorsorteringspijlen na, correct

C1 in de éne richting, en F17 (busstrook) in de andere richting
C1 aangevuld met uitzonderingen op de F17

https://goo.gl/maps/rKtKJ4R9ht52


Maar dat lijkt me nu aangepast ?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 31 jan 2018 17:28


In de Kapucijnenvoer,ter hoogte van de Biezenstraat staat sinds een paar
maanden een bord "doodlopende staat uitgezonderd Bus taxi's autocars &
hulpdiensten".Ik ben van mening dat iedereen in de straat mag rijden tot het
"doodloopt".
Dat is ook zo

Op het einde van de straat,aan de Brusselsestraat staat wel een
bord 'verboden richting' met dezelfde uitzonderingen.
Het is verboden C1 te plaatsen aan het EINDE van een weggedeelte
Staat dat bord in de Kapucijnenvoer ?


9.1. Verkeersbord C1. Verboden richting voor iedere bestuurder.
(..)
Geen enkel verkeersbord wordt geplaatst op het einde van het wegvak of weggedeelte met verboden richting behoudens in de in dit reglement bepaalde gevallen.


er zijn geen dergelijke "bepaalde gevallen"

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#14 , 31 jan 2018 17:57

Geen enkel verkeersbord wordt geplaatst op het einde van het wegvak of weggedeelte met verboden richting [...]
Dit gaat over straten waar een C1 staat.
In de Kapucijnenvoer staat geen C1. Dit lijkt me dus niet van toepassing.
TS ging er van uit dat de Kapucijnenvoer éénrichtingsverkeer is. Dit is niet het geval. Als men uit de parking komt moet men zelfs links afslaan richting Biezenstraat. Naar de Brusselsestraat mag men niet, men mag de Brusselsestraat niet (meer) oprijden vanuit de Kapucijnenvoer.

janu
Topic Starter
Berichten: 45

#15 , 01 feb 2018 00:09

Op het einde van de kapucijnenvoer ,aan de Brusselsetraat staat wel een C1 met uitzonderingen,bussen, taxi's hulpdiensten.
Vanuit de parking van de kliniek mag wel nog naar rechts draaien gezien dat daar geen verkeersbord staat, tot het 'verboden richting" bord aan de Brusselsestraat;
Ik vind dat een "verboden richting uitgezonderd plaatselijke verkeer (uitgezonderd bus ,taxi's hulpdiensten,bezoekers ,personeel kliniek..." beter zou zijn dan nu het "doodlopend" bord.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”