Rechtzaak voor het niet inleveren van rijvewijs

dan007255
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Rechtzaak voor het niet inleveren van rijvewijs

#1 , 27 jan 2018 06:04

Hallo

Ik had een jaar geleden een rechtzaak in verband met het rijden onder invloed met een voorlopig rijbewijs, zonder begeleider, met 4 passagiers en zonder een L. Ik ben geweest in de rechtbank ervoor en kreeg een straf bestaande uit een cursus van 20u en het inleveren van mijn rijvewijs voor 2 keer 8 dagen. Ik heb de cursus gevolgd, dus heb ik mijn straf al deels gedaan. Een paar maanden na de rechtzaak had ik in mijn brievenbus een brief gekregen van de politie waarin stond dat ik naar de politiebureau moest gaan. Ik ben dus gegaan en kreeg een brief zonder een woord uitleg van wat deze wilt zeggen... het was de eerste keer dat ik zo een formeel brief kreeg en wist ik niet wat ik ermee moest doen. Ik begreep het niet volledig. Een paar maanden na het ontvangen van de brief heb ik nog een uitnodiging gekregen om naar de politiebureau te gaan. Daar ben ik te weten gekomen dat ik mijn rijbewijs moest inleveren binnen de 4 dagen na het ontvangen van de brief, wat ik dus niet wist en niet had gedaan. Nu heb ik binnen een paar weken weer een rechtzaak omdat ik mijn rijbewijs niet had ingeleverd... de vraag is wat de mogelijke straf zou kunnen worden. Ik wist dus echt niet dat ik toen mijn rijbewijs moest inleveren. En zou een advocaat een groot verschil maken ivm mijn straf?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 28 jan 2018 22:29

Dat staat toch in de brief? Lees u geen brieven die u krijgt? U het het vonnis toch gelezen blijkt uit uw uitleg?
U hebt vermoedelijk trouwens een ontvangstbewijs getekend .
Hebt u ondertussen nog gereden?
Dan best niet meer doen want ook deze periode wordt gerekend als rijden zonder rijbewijs.
U zal nu een tweede rechtszaak komen wegens niet binnenbrengen van het rijbewijs in lees pas nu dat u reeds een dagvaarding hebt gehad.

Ik hoop dat u uw rijbewijs ondertussen hebt ingeleverd.

Een advocaat maakt altijd een verschil.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 31 jan 2018 17:00

Ik wist dus echt niet dat ik toen mijn rijbewijs moest inleveren.

En zou een advocaat een groot verschil maken ivm mijn straf?
Dat hand je toch kunnen lezen ?
Staat in die brief ...
Als je die brief niet begrijpt, zijn er mogelijkheden genoeg om informatie te vragen.
Politie, griffie rechtbank, justitiehuizen, hier, ...


Rechtbank was naïef mild bij uw eerste veroordeling
Dat gaat de volgende keer vermoedelijk -hopelijk ook- veranderen

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 31 jan 2018 17:26

Alle feiten binnen de drie jaar?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 01 feb 2018 13:59

Alle feiten binnen de drie jaar?
Veroordeling is blijkbaar van "een jaar geleden", dus ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”