Plaatsen van een verbodsbord C1

Langhendries
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Plaatsen van een verbodsbord C1

#1 , 25 jan 2018 17:02

Is er bepaalde wetgeving rond het tijdstip, het aankondigen voor het plaatsen van een verbodsbord C1 (verboden voor alle verkeer)
Concreet:
Als bestuurder rijd ik op een weg waar geen verbodsbord staat.
Nadat ik een bepaald kruispunt gepasseerd ben plaatst men het verbodsbord op meerdere kruispunten op die weg. (omwille van een koerswedstrijd)
Ik heb geen weet van dit verbod.
Ik bezoek een bewoner op de bewuste weg.
Na mijn bezoek zet ik mijn weg verder in dezelfde richting en wordt door de politiediensten beboet omdat ik het verbodsbord genegeerd heb.
Kan dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 25 jan 2018 17:14

normaal worden bij het plaatsen van zulke tijdelijke verkeersborden het uur genoteerd wanneer deze geplaatst worden of de stad maakt een planning op wanneer en om welk uur deze geplaatst dienen te worden.

maak u bezwaar over aan de bevoegde diensten en meld hun duidelijk dat u de straat binnen bent gereden VOOR het plaatsen van de tijdelijke borden

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 25 jan 2018 17:23

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
U kan geen borden negeren die er niet staan. Vraag is alleen hoe dit in het PV is omschreven, want dat wordt als het op tijd werd verstuurd heeft het een bijzondere bewijswaarde en kan een rechter het niet zomaar naast zich neerleggen. Als de verbalisant dus heeft geschreven dat u het bord bent gepasseerd, dan zal u moeten bewijzen dat dit niet zo was.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 25 jan 2018 17:27

Normaal is de inbreuk het negeren van het bord. Aldus het voorbij rijden van het bord. Wat staat er in de vaststellingen?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 31 jan 2018 16:44

Na mijn bezoek zet ik mijn weg verder in dezelfde richting en wordt door de politiediensten beboet omdat ik het verbodsbord genegeerd heb.
Kan dit?
Kan, maar is dan foutief.

Politie moet u dat bord eigenlijk zien voorbijrijden om PV te kunnen opstellen.
Het feit dat u in die straat rijdt, betekent immers niet noodzakelijk dat u het verbodsbord overtreden hebt ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”