GSM achter stuur of niet?

sanderwouters
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

GSM achter stuur of niet?

#1 , 20 jan 2018 16:26

Dag allemaal,

Ik heb onlangs een boeten gekregen voor mijn gsm te gebruiken achter het stuur. Ik vind dit echter vrij vreemd want ik heb de politieagent zien staan (hij was een spoorwegcontrole aan het uitvoeren) en was niet op mijn gsm bezig. In de omschrijving staat dat ik mijn gsm aan mijn rechter oor hield, de agent stond links van mij... Als ik mijn Telenet factuur nakijk zie ik ook dat ik op dat exact tijdstip, geen data heb verbruikt, geen smsen heb verstuurd en ook naar niemand gebeld. In mijn bel geschiedenis staat ook niets van inkomende gesprekken. De boete bedraagt 160Eur.

Wat zijn mijn kansen als ik in beroep ga?

Alvast bedankt,

Sander

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 20 jan 2018 16:36

Bent u al veroordeeld?

sanderwouters
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jan 2018 17:37

Bent u al veroordeeld?
Ik heb de boete aangekregen, dan heb ik gezegd dat ik hier niet mee akkoord ging en bijlages bijgevoegd van mijn telefoon en telefoon rekening. Nu heb ik terug een brief gekregen dat ze het toch de moeite vinden om mij te veroordelen. De boete is ook van 120eur naar 160eur gegaan, ik ben nog niet op het matje geroepen.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 20 jan 2018 17:43

Eerste was een onmiddellijke inning van de politie.
Wegens niet betalen hebben ze de zaak doorgeschoven naar het parket, en die vraagt nu een minnelijke schikking (wat een hoger bedrag impliceert).
Deze procedure is volkomen normaal.
Met het formulier doen ze niets, deze stappen zijn volledig automatisch, en hebben een redelijk dwingende toon om toch te betalen.

Volgende stap is rechtbank.

Heb je rechtsbijstand bij uw auto (wordt heel vaak samen aan de verplichte BA gekoppeld)?
Zo ja: ga naar een advocaat die u zal bijstaan, samen met al de bewijsstukken.
Met deze bewijsstukken, en de verklaring dat de agent in kwestie wellicht een fout gemaakt heeft, kan de rechter misschien overtuigen om u op basis van twijfel vrij te spreken.

Nog een vraag: hoe lang duurde het voordat je de PV in bezit had?
Met ander woorden: wanneer kreeg je de PV, en wat was de datum van de vermeende overtreding?

jef007
Berichten: 1681

#5 , 20 jan 2018 17:47

denkt ge nu echt dat die agent gaat verklaren dat hij mis was?

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 20 jan 2018 18:46

Dat weet de agent of inspecteur ook niet want die krijgt dat antwoordformulier in de meeste gevallen ook niet te zien.
Wordt na de periode gewoon door de dienst verkeersovertredingen doorgezonden aan het parket.

sanderwouters
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 jan 2018 20:50

Eerste was een onmiddellijke inning van de politie.
Wegens niet betalen hebben ze de zaak doorgeschoven naar het parket, en die vraagt nu een minnelijke schikking (wat een hoger bedrag impliceert).
Deze procedure is volkomen normaal.
Met het formulier doen ze niets, deze stappen zijn volledig automatisch, en hebben een redelijk dwingende toon om toch te betalen.

Volgende stap is rechtbank.

Heb je rechtsbijstand bij uw auto (wordt heel vaak samen aan de verplichte BA gekoppeld)?
Zo ja: ga naar een advocaat die u zal bijstaan, samen met al de bewijsstukken.
Met deze bewijsstukken, en de verklaring dat de agent in kwestie wellicht een fout gemaakt heeft, kan de rechter misschien overtuigen om u op basis van twijfel vrij te spreken.

Nog een vraag: hoe lang duurde het voordat je de PV in bezit had?
Met ander woorden: wanneer kreeg je de PV, en wat was de datum van de vermeende overtreding?
Feiten dateren van 4/10/2017, denk dat ik de eerste brief heb ontvangen in december maar niet 100% zeker, waarom?

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 20 jan 2018 21:05

Een afschrift van die processen-verbaal dient aan de overtreders te worden gezonden binnen een termijn van 14 dagen, te rekenen van de datum van vaststelling van het misdrijf. (art. 62 Wegverkeerswet).

berenod
Berichten: 942

#9 , 20 jan 2018 21:30

Ik zou dat alvast niet riskeren om dat aan te vechten. Gaat nog duurder uitkomen dan de huidige 160€!
Jij kan perfect een andere gsm met een andere simkaart in vastgehad hebben, het enige dat je misschien kan bewijzen is dat je niet met je regulier nummer aan het bellen waart.
Inkomende gesprekken staan ook al niet op je factuur, een uitdraai van je gespreksgeschiedenis is ook niets waard, je kan perfect één gesprek wissen.
Je zou dat misschien kunnen opvragen bij je provider, maar gaat niet veel helpen.

De verbaliserende agent heeft per definitie gelijk, tenzij jij ontegensprekelijk het tegendeel kan bewijzen, en hoe ga jij bewijzen dat je geen telefoon in je hand had?
Je kan hoogstens bewijzen dat je niet met je eigen nummer aan het bellen was.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#10 , 20 jan 2018 21:50

Een PV die niet binnen de 14 dagen verzonden is, verliest zijn speciale bewijswaarde.
Dit wilt niet zeggen dat deze niet meer telt, enkel maar dat "het woord van de politie" niet meer automatisch aangenomen wordt als waarheid zonder bewijs.

Aangezien er 2 maanden tussen zaten, maakt dit je zaak enkel nog maar sterker.
Politie zal moeten bewijzen dat jij zat te bellen, hun woord is (in theorie althans) van even veel waarde als jouw woord.

Bij snelheidsovertredingen maakt dit niet veel uit, aangezien ze daar een foto van hebben (=bewijs). Hier is dit dus wel van tel.

Dus: heb je een rechtsbijstandsverzekering bij je auto (zoals ik zei: wordt heel vaak samen aangeboden met je normale BA verzekering)? Zo ja: direct activeren en een advocaat onder de arm nemen.

Issued
Berichten: 1227

#11 , 21 jan 2018 07:06

1. Reed u met een bedrijfswagen?

2. Eenvoudig gesteld: in het p.v. na 14 dagen niet verstuurd, is het net iets minder waard dan gewoonlijk. Omdat de rechter vrij oordeelt over alle bewijsstukken kan hij dus het P.V. buiten beschouwing laten of kan hij nog steeds de agent op zijn woord geloven.

sanderwouters
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#12 , 21 jan 2018 21:11

1. Reed u met een bedrijfswagen?

2. Eenvoudig gesteld: in het p.v. na 14 dagen niet verstuurd, is het net iets minder waard dan gewoonlijk. Omdat de rechter vrij oordeelt over alle bewijsstukken kan hij dus het P.V. buiten beschouwing laten of kan hij nog steeds de agent op zijn woord geloven.
Ja het was een bedrijfsauto.

Franciscus
Berichten: 38596

#13 , 21 jan 2018 21:33

Dan heeft de leasingfirma het mogelijk te laat naar u gestuurd... en zal u het met hen moeten uitvechten.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”