elektrische step - enkele vragen

Sn00zerman
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

elektrische step - enkele vragen

#1 , 19 jan 2018 14:10

Beste allen,


Met het ook op mobiliteitsproblemen tegenwoordig, heb ik mijn vrouw een elektrische step kado gedaan voor haar Kerst.
Die steps worden verkocht onder het merk "Smartlife", hebben een 350W / 36V motor onboard, en hebben een actie-radius van om en bij de 20 km,
met een maximum snelheid van 18km/u. Verder netjes voorzien van remmen, claxon, voorlicht, achterlicht enz ...
(voor wie fotos wil zien van de step, kan terecht op onze persoonlijke blog: http://www.digitalplayground.be/?p=4063 )
Alvorens we dat "machien" gekocht hebben, hadden we hierover een reportage bij VTM gezien. Met zo'n ding zou je dezelfde wetgeving als fietsers moeten volgen, bij navraag bij onze wijkagent, kon die dat alleen maar bevestigen ...

Echter, vandaag is er "nattigheid" ontstaan, ik ben zo ongerust zelf, dat ik erover denk om mijn vrouw het ding niet meer laten te gebruiken, en een gewone fiets aan te kopen ... pfff, wat een miserie !

Het begon allemaal toen ze deze middag naar huis kwam van haar werk om samen te lunchen. ze werd staande gehouden door een politie-combi, met de melding "madammeke, wij volgen U al geruime tijd, en volgens onze kilometerteller rijdt U 15km/u, daarom moet U met dat ding op het troittoir rijden". Ze komt met het ding niet buiten de zone 50, en niet overal is er een fietspad aanwezig op haar weg, en die troittoirs liggen er zodanig "hobbelig" bij op de meeste plaatsen, dat het echt geen doen is om daarmee op de trottoir te rijden. (en zeker niet tegen 15km/u)
(mijn bedenking was meteen: als ik met een gewone fiets ook maar 15km/u doe, mag ik toch ook niet op het trottoir gaan rijden ?)

nuja, dan maar even naar de "blauwe lijn" gebeld voor meer info, deze hebben me doorgeschakeld naar de dienst verkeer ...
Ik kreeg te horen dat als je met dat ding "stapvoets" rijdt, je inderdaad op het trottoir moet rijden. Hoeveel km/u er tegenover de term "stapvoets" staat, daar konden ze geen antwoord op geven. Ondertussen wist men mij wel nog te vragen of we van het toestel een homologatie konden voorleggen, en of we een voertuig-verzekering hadden ... Ik hoorde het letterlijk in Keulen donderen :-(

Na wat onderzoek op internet, is het mij nogsteeds niet duidelijk, en daarom 3 concrete vragen:

1. MOET mijn vrouw met dat ding op het trottoir rijden ? aangezien de term "stapvoets" ruim geïnterpreteerd kan worden, vrees ik dat we binnen de kortste keren een boete aan ons been hebben. Als ze ermee op het trottoir rijdt, en ze komt een agent tegen die vindt dat ze sneller dan stapvoets rijdt, krijgt ze zeker een boete, terwijl als ze nog enkele keren die andere agent tegenkomt die haar telkens het trottoir opjaagt, hij haar misschien ook een boete uitschrijft ?
Ik kwam volgende tegen op internet: http://www.verkeerweb.be/wijzigingen/20 ... page3.html - wat ik hieruit kan afleiden is dat je binnen een gebied van 50km/u, gewoon rechts op de baan mag rijden, ongeacht je snelheid. (mijn vrouw is uiteraard ouder dan 16 jaar, lol)
Klopt mijn interpretatie van deze info, en is deze nog correct ?

2. Hoe zit het met homologatie ? ik lees overal dat dit niet van toepassing is op "voortbewegingstoestellen". (zie bevoorbeeld http://www.homologation.be/nl/home/niet ... assing-op/ )

3. Hoe zit dat met verzekering ? Is een gewone BA van de familiale verzekering niet voldoende ? Is hier een afzonderlijk attest voor nodig ?
moeten de namen vermeld staan van de personen die met dit ding rijden ? Het toestel behoort toe aan mijn vrouw, maar aangezien ik ook niet zover van mijn werk woon, kan het wel eens gebeuren dat ik dat ding ook wel eens gebruik om naar mijn werk te rijden ...

Wie o wie weet raad ?


Alvast bedankt,
Kris

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 20 jan 2018 17:52

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Sn00zerman
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jan 2018 20:32

Uw link kende ik al, en geeft geen antwoord op geen enkele van de specifiek gestelde vragen !

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 21 jan 2018 06:53

1. Tja, daar heeft onze wetgever een onduidelijke wet gemaakt. "Stapvoets" is voor interpretatie vatbaar. Voor de agenten ter plaatse was 15 km/u blijkbaar stapvoets, terwijl ik alles boven de 5 km/u als stapvoets zou aanzien. De gemiddelde voetganger stapt max 5 km/u.

2. homologatie moet niet.

3.
21 NOVEMBER 1989. - Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen.

Artikel 1
Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder :

Motorrijtuigen : rij- of voertuigen, bestemd om zich over de grond te bewegen en die door een mechanische kracht kunnen worden gedreven, zonder aan spoorstaven te zijn gebonden; al wat aan het rij- of voertuig is gekoppeld, wordt als een deel daarvan aangemerkt.


Artikel 2
§ 1. Tot het verkeer op de openbare weg en op terreinen die toegankelijk zijn voor het publiek of slechts voor een zeker aantal personen die het recht hebben om er te komen, worden motorrijtuigen alleen toegelaten indien de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe zij aanleiding kunnen geven, gedekt is door een verzekeringsovereenkomst die aan de bepalingen van deze wet voldoet en waarvan de werking niet is geschorst.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... 89/980-hs1
Een elec rolstoel valt onder dezelfde bepaling en dient ook over een BA verzekering te beschikken.

Sn00zerman
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jan 2018 11:33

Bedankt voor je antwoord.

1. Als ik die tekst die ik aanhaal in mij originele posting lees, klopt het dan dat in een zone 30, je met het ding op straat mag rijden, en binnen zone 50,
mag kiezen of je op de openbare weg of op de trottoir rijdt ? Zou men een boete uitschrijven als we met dat ding op straat blijven rijden tegen
15km/u ? (aangezien "stapvoets" inderdaad voor interpretatie vatbaar is)

2. duidelijk, geen homologatie dus .... (eventueel nog een wets-artikel dat ik kan aanhalen, als men mijn vrouw terug staande houdt ?)

3. ook duidelijk, zal eens een email richting mijn verzekeraar sturen ...


groeten,
Kris

Issued
Berichten: 1227

#6 , 21 jan 2018 12:14

Een elektrische step is geen step. Dat is een trage brommer... Een groot verschil is of de motor ondersteuning geeft of dat door zelfstandig rijdt zonder hulp van de benen van bestuurder. De benaming waaronder je het koopt doet er niet toe. Dan dient het zich steeds als fiets te gedragen

Sn00zerman
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 jan 2018 19:52

Je moet met die step, één stap doen, en vervolgens blijft die rijden, zolang je de snelheidshendel ingedrukt houdt. Ik was ook van mening dat we ons moesten houden aan de fietsregels, maar volgens de politieman in kwestie, reed mijn vrouw 15km/u, en was dit veel te traag volgens hem, en moest ze op het trottoir gaan rijden, waardoor ze als voetganger aanzien wordt, wat wij dan weer veel te gevaarlijk vinden. Dinsdag is haar vrije dag, ze gaat er enkele uren voor opofferen, en naar het politiekantoor luchtbal rijden, en het een en ander duidelijk laten maken, en indien mogelijk, ook op papier krijgen, want dit brengt echt alleen maar miserie mee in de toekomst ... ik hou jullie op de hoogte.

Issued
Berichten: 1227

#8 , 21 jan 2018 22:53

De verkeersdienst van pz Antwerpen zit niet op de luchtbal. Die zitten aan het kievitplein.

Tom H.
Berichten: 2
Juridisch actief: Ja

#9 , 22 jan 2018 13:08

Beste allen,


Met het ook op mobiliteitsproblemen tegenwoordig, heb ik mijn vrouw een elektrische step kado gedaan voor haar Kerst.
Die steps worden verkocht onder het merk "Smartlife", hebben een 350W / 36V motor onboard, en hebben een actie-radius van om en bij de 20 km,
met een maximum snelheid van 18km/u. Verder netjes voorzien van remmen, claxon, voorlicht, achterlicht enz ...
(voor wie fotos wil zien van de step, kan terecht op onze persoonlijke blog: http://www.digitalplayground.be/?p=4063 )
Alvorens we dat "machien" gekocht hebben, hadden we hierover een reportage bij VTM gezien. Met zo'n ding zou je dezelfde wetgeving als fietsers moeten volgen, bij navraag bij onze wijkagent, kon die dat alleen maar bevestigen ...

Echter, vandaag is er "nattigheid" ontstaan, ik ben zo ongerust zelf, dat ik erover denk om mijn vrouw het ding niet meer laten te gebruiken, en een gewone fiets aan te kopen ... pfff, wat een miserie !

Het begon allemaal toen ze deze middag naar huis kwam van haar werk om samen te lunchen. ze werd staande gehouden door een politie-combi, met de melding "madammeke, wij volgen U al geruime tijd, en volgens onze kilometerteller rijdt U 15km/u, daarom moet U met dat ding op het troittoir rijden". Ze komt met het ding niet buiten de zone 50, en niet overal is er een fietspad aanwezig op haar weg, en die troittoirs liggen er zodanig "hobbelig" bij op de meeste plaatsen, dat het echt geen doen is om daarmee op de trottoir te rijden. (en zeker niet tegen 15km/u)
(mijn bedenking was meteen: als ik met een gewone fiets ook maar 15km/u doe, mag ik toch ook niet op het trottoir gaan rijden ?)

nuja, dan maar even naar de "blauwe lijn" gebeld voor meer info, deze hebben me doorgeschakeld naar de dienst verkeer ...
Ik kreeg te horen dat als je met dat ding "stapvoets" rijdt, je inderdaad op het trottoir moet rijden. Hoeveel km/u er tegenover de term "stapvoets" staat, daar konden ze geen antwoord op geven. Ondertussen wist men mij wel nog te vragen of we van het toestel een homologatie konden voorleggen, en of we een voertuig-verzekering hadden ... Ik hoorde het letterlijk in Keulen donderen :-(

Na wat onderzoek op internet, is het mij nogsteeds niet duidelijk, en daarom 3 concrete vragen:

1. MOET mijn vrouw met dat ding op het trottoir rijden ? aangezien de term "stapvoets" ruim geïnterpreteerd kan worden, vrees ik dat we binnen de kortste keren een boete aan ons been hebben. Als ze ermee op het trottoir rijdt, en ze komt een agent tegen die vindt dat ze sneller dan stapvoets rijdt, krijgt ze zeker een boete, terwijl als ze nog enkele keren die andere agent tegenkomt die haar telkens het trottoir opjaagt, hij haar misschien ook een boete uitschrijft ?
Ik kwam volgende tegen op internet: http://www.verkeerweb.be/wijzigingen/20 ... page3.html - wat ik hieruit kan afleiden is dat je binnen een gebied van 50km/u, gewoon rechts op de baan mag rijden, ongeacht je snelheid. (mijn vrouw is uiteraard ouder dan 16 jaar, lol)
Klopt mijn interpretatie van deze info, en is deze nog correct ?

2. Hoe zit het met homologatie ? ik lees overal dat dit niet van toepassing is op "voortbewegingstoestellen". (zie bevoorbeeld http://www.homologation.be/nl/home/niet ... assing-op/ )

3. Hoe zit dat met verzekering ? Is een gewone BA van de familiale verzekering niet voldoende ? Is hier een afzonderlijk attest voor nodig ?
moeten de namen vermeld staan van de personen die met dit ding rijden ? Het toestel behoort toe aan mijn vrouw, maar aangezien ik ook niet zover van mijn werk woon, kan het wel eens gebeuren dat ik dat ding ook wel eens gebruik om naar mijn werk te rijden ...

Wie o wie weet raad ?


Alvast bedankt,
Kris
1) De idee achter de regel is:

Ik zal hier niet nog een keer de regels posten, dat is onnodig. De idee die achter de regulering zit, is vrij simpel: Gedraagt de persoon zich als een voetganger dan gelden de regels voor voetgangers. Gedraagt zich de persoon als een fietser zijn de regels voor fietsers van toepassing.

Gebruikt iemand zo'n step "stapvoets" (volgens ons van de FOD Mobiliteit is dat +- 5 km/h) dan rijdt hij zij in principe op de stoep. Is hij/zij sneller dan wordt hij/zij geacht een fietser te zijn en de regels voor fietsers zijn onverkort van toepassing. Dat met de 16 jaar, mag je gerust weer vergeten.
Volgens mij heeft de agent de laatste opfrissing wegcode niet gehad.

2) Een COC is niet noodzakelijk omdat het toestel van een uitzondering in de Europese richtlijn profiteert

3) FOD Economie hanteert nog altijd hun criterium "zelfrijdend", "niet-zelfrijdend" In dien het voertuig enkel kan gebruikt worden door een initiële energie-inzet dan valt het volgens de FOD Economie niet onder de wet van 1989 inzake verplichte BA voor motorrijtuigen.
Let op! Daar zal dit jaar verandering in kunnen komen - vanwege de elektrische fietsen.

Dus de media goed in het oog houden - en zeker dubbelchecken wat in de krant staat.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 23 jan 2018 07:47

Je moet met die step, één stap doen, en vervolgens blijft die rijden, zolang je de snelheidshendel ingedrukt houdt. Ik was ook van mening dat we ons moesten houden aan de fietsregels, maar volgens de politieman in kwestie, reed mijn vrouw 15km/u, en was dit veel te traag volgens hem, en moest ze op het trottoir gaan rijden,
Stapvoets wordt aangenomen iets rond de 5 à 6 km/u te zijn, max :!:
Tegen 6 km/u komen er zéér weinigen je nog voorbij gewandeld hoor

15 km/u is stevig looptempo
Véél te snel voor het trottoir, want veel sneller dan stapvoets, en dus moest zij de regels voor fietsers volgen : op fietspad als dat er is.


Je gaat hier betere info krijgen dan bij de flikken

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 23 jan 2018 07:54

3) FOD Economie hanteert nog altijd hun criterium "zelfrijdend", "niet-zelfrijdend" In dien het voertuig enkel kan gebruikt worden door een initiële energie-inzet dan valt het volgens de FOD Economie niet onder de wet van 1989 inzake verplichte BA voor motorrijtuigen.
Let op! Daar zal dit jaar verandering in kunnen komen - vanwege de elektrische fietsen..
Volgens de EU richtlijn zijn voortbewegingstoestellen helemaal geen motorvoertuigen als ik me goed herinner
Alleen heeft België dat alweer nog niet omgezet in de eigen wetgeving ...
Peeters "was er mee bezig"

Sommige verzekeraars verzekeren ze mee in hun familiale polissen - laatste versie opvragen / downloaden en nalezen dus

Issued
Berichten: 1227

#12 , 23 jan 2018 23:35


Volgens de EU richtlijn zijn voortbewegingstoestellen helemaal geen motorvoertuigen als ik me goed herinner
Alleen heeft België dat alweer nog niet omgezet in de eigen wetgeving ...
Peeters "was er mee bezig"

Sommige verzekeraars verzekeren ze mee in hun familiale polissen - laatste versie opvragen / downloaden en nalezen dus
enig idee waar ik die richtlijn kan vinden. Kan nog handig van pas komen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 25 jan 2018 16:05

Tot nader order is dat een gemotoriseerd voertuig voor de WAM , en moet het bijgevolg verzekerd zijn

https://www.verzekeringen.be/gemotorise ... -familiale

Tom H.
Berichten: 2
Juridisch actief: Ja

#14 , 29 jan 2018 10:06

3) FOD Economie hanteert nog altijd hun criterium "zelfrijdend", "niet-zelfrijdend" In dien het voertuig enkel kan gebruikt worden door een initiële energie-inzet dan valt het volgens de FOD Economie niet onder de wet van 1989 inzake verplichte BA voor motorrijtuigen.
Let op! Daar zal dit jaar verandering in kunnen komen - vanwege de elektrische fietsen..
Volgens de EU richtlijn zijn voortbewegingstoestellen helemaal geen motorvoertuigen als ik me goed herinner
Alleen heeft België dat alweer nog niet omgezet in de eigen wetgeving ...
Peeters "was er mee bezig"

Sommige verzekeraars verzekeren ze mee in hun familiale polissen - laatste versie opvragen / downloaden en nalezen dus
Dat is een tamelijk complex verhaal en voor ons beleidsmakers een voortdurend bron van onuitputtelijke vreugde. (vooral moet je telkens opnieuw uitleggen dat drie verschillende FODs, ob basis van drie verschillende bronteksten drie verschillende logica's hanteren. (FOD Mobiliteit met de Wegverkeerswet en wegcode, FOD Economie wat de Verzekering betreft en FOD Financiën wat alle mogelijke belastingsaspecten betreft (bv fietsvergoeding)

In de wegcode volgen wij de Europese Richtlijn inzake inschrijving. En daar staat dan ook - voor wat de wegcode en wegverkeerswet betreft is een voortbewegingstoestel geen Motorvoertuig. Maar daar stopt de bevoegdheid van FOD Mobiliteit.
FOD Economie baseert zich met haar eigen definitie op hun wet van 1989 diens oorsprong een andere Europese regelgeving is. En zolang hun redenering niet door een rechter uit elkaar wordt gehaald blijft die dus van toepassing.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”