Gedronken

Jos02
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Gedronken

#1 , 18 jan 2018 15:30

Hallo
Ze hebben mij dit weekend aangehouden en bleek dat ik 0.54 promille had. ik heb mijn rijbewijs 6 uur moeten inleveren
Wat zijn nu de gevolgen? Hoe hoog is de geldboete en moet ik mijn rijbewijs nog eens inleveren?
Ik heb al 12 jaar mijn rijbewijs en 10 jaar geen problemen gehad met politie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 20 jan 2018 18:25

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jan 2018 20:29

Als dit je eerste keer is zal dit nog meevallen 0.54 is nu ook zo immens groot niet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38590

#4 , 20 jan 2018 22:30

Heeft men niet de vraag gesteld of u akkoord ging met een minnelijke schikking?

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jan 2018 13:27

Als dit je eerste keer is zal dit nog meevallen 0.54 is nu ook zo immens groot niet !
Bwa, 0.21 is het hoogste niet strafbaar limiet (indien geen professioneel bestuurder) , TS zit toch ruim aan het dubbel

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 jan 2018 16:16

Als dit je eerste keer is zal dit nog meevallen 0.54 is nu ook zo immens groot niet !
Bwa, 0.21 is het hoogste niet strafbaar limiet (indien geen professioneel bestuurder) , TS zit toch ruim aan het dubbel
Dit is voor jonge bestuurders, andere mogen 0.5 pro mille hebben.

En als je al 12 jaar u rijbewijs heeft ben je geen jonge bestuurder, zoals hier het geval !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 jan 2018 16:57

Toch niet de limiet is gelijk voor iedereen, met uitzondering de professionele bestuurders.
Met geldboete van 25 euro tot 500 euro wordt gestraft hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt, of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,22 milligram en minder dan 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,5 gram en minder dan 0,8 gram per liter bloed aangeeft.
De in de eerste paragraaf bedoelde gehalten van alcoholconcentratie per liter uitgeademde alveolaire lucht zijn respectievelijk ten minste 0,09 milligram en minder dan 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht en, voor wat betreft de alcoholconcentratie per liter bloed, ten minste 0,2 gram en minder dan 0,8 gram per liter bloed, wanneer de bestuurder :

a) een voertuig bestuurt waarvoor een rijbewijs, of een als zodanig geldend bewijs van de categorie C1, C, C1+E, C+E, D1, D, D1+E of D+E vereist is;

b) personen vervoert met een voertuig van een andere rijbewijscategorie waarvoor dezelfde medische voorschriften gelden als voor de bestuurders bedoeld in a).
Ik moet mijzelf verbeteren, als het inderdaad promille is en niet mg/L UAL, dan heeft ts maar net de strafbare limiet.

berenod
Berichten: 942

#8 , 21 jan 2018 19:55

Is dubbelzinnig en verwarrend, hij schrijft promille maar indien het 0.54 promille is had hij normaal gezien slechts 3 uur en geen 6 uur rijverbod gekregen!

Hij heeft blijkbaar ook geen onmiddellijke inning aangeboden gekregen, bij 0.54 promille krijg je normaal een OI van 179€. De politie zal je dan vragen of je onmiddellijk met bankkaart wenst te betalen, indien je een adres in België hebt mag je ook vragen dat ze de OI opsturen zodat je per overschrijving kan betalen.


Is het effectief 0.54 mg/L AOL dan zit je al in de schijf 1.14 tot 1.48 promille, dan kan je inderdaad geen onmiddellijke inning krijgen, en is het rijverbod 6 uur.
Maar bij dit alcoholgehalte kan de procureur wel de onmiddellijke intrekking van het rijbewijs bevelen (moet niet, hij mag dit) en blijkbaar is dit dan weer niet gebeurd!

Anyway, is het 0.54 promille, dan komt er bij gebrek aan onmiddellijke inning een boete (minnelijke schikking) aan van 450€.

Is het 0.54 mg/L AOL dan wordt het kostelijk, aangezien eerste overtreding en nooit geen andere problemen kan het een minnelijke schikking zijn van 1260€.
Enkel indien je de minnelijke schikking niet betaald komt het voor de rechtbank.

Franciscus
Berichten: 38590

#9 , 21 jan 2018 20:06

Per overschrijving indien buiten België ?
Sedert wanneer? Normaal is er toch een consignatie te betalen? Dit voor iedereen die geen inschrijving heeft in het rijk.
Promille is bloed en dat kan nooit op zo'n korte tijd geweten zijn.

Jos02
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 jan 2018 19:42

Ze hebben mij niks gevraagd voor onmiddellijke inning anders had ik dat wel gedaan, ook niks over minnelijke schikking, misschien omdat ze net aan het opruimen waren want ik was de laatste die ze tegen hielde.
Ik ken daar niks van, ik heb in dat toestel moeten blazen er ze zeiden dat het 0.54 was ik dacht dat dat dan promile was.
Ik hoop dat het een minnelijke schikking wordt kan moeilijk zonder rijbewijs...
Hoe lang duurt het voor dat je daar iets van hoort?

Franciscus
Berichten: 38590

#11 , 22 jan 2018 20:08

Hebt u geen copie van het Pv gekregen. Wordt gegeven of binnen de 14 dagen aan u verzonden.
Voor we verder speculeren eerst het PV afwachten.
Hebt u uw RB al terug? Na negatief blazen?

Jos02
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 jan 2018 20:45

ja ik mocht de dag erna het gaan terug halen maar heb niet moeten blazen toen

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”