Verkeersbelasting

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

Verkeersbelasting

#1 , 17 jan 2018 09:22

Hallo iedereen,

ik weet niet of dit de juiste plaats is voor deze vraag maar ik waag het erop.

Dus, nieuwe auto gekocht die morgen wordt afgehaald. Oude auto verleden week verkocht en de nummerplaten maandag 15/01 binnen gedaan.
Verkeersbelasting van de oude nummerplaat moest pas betaald worden op 28 januari voor het volgende jaar.

Net gebeld naar de Vlaamse Overheid (Verkeersbelasting 1700nummer), ik moet die belasting toch betalen om die later (maanden) terug te krijgen?
Ik heb nog 10 dagen over op mijn oude belasting en de nummerplaat is al binnen, slaat toch nergens op?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 17 jan 2018 10:30

u krijgt dat geld pro rata terug.
dat is nu eenmaal de werkwijze.

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jan 2018 11:40

Ik weet dat ik het terug krijg maar de nummerplaat is al teruggestuurd en verzekering opgezegd ruim voor de nieuwe betalingsdatum
Betalen voor een voertuig dat afgemeld is, 2 weken voor het nieuwe aanslagjaar vind ik niet normaal. Mijn verkeersbelasting is toch betaald tot 28januari2018 en ik maak er nu al geen gebruik meer van.
Ik begrijp het niet, ik bedoel, waar ligt de grens?
Zou ik nu de 29ste januari opzeggen en dan toch een volledig jaar moeten betalen, ok, betalingsdatum verstreken dus het jaar moet betaald worden maar je krijgt dan bijna alles terug.
Dat vind ik normaal, voorgaande niet.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 17 jan 2018 17:25

Als ze nog steeds even snel werken als 3 jaar geleden zal dit in februari recht gezet worden.
U zult het bedrag normaal gezien integraal terug krijgen, voor 2018 zul je dus geen autobelastingen voor je oude nummerplaat betaald hebben. Enkel de intrest voor die ene maand zul je kwijt zijn.

Ik heb 3 jaar geleden een auto verkocht in december, en in januari was de rectificatie al.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 17 jan 2018 19:17

Ik weet dat ik het terug krijg maar de nummerplaat is al teruggestuurd en verzekering opgezegd ruim voor de nieuwe betalingsdatum
Betalen voor een voertuig dat afgemeld is, 2 weken voor het nieuwe aanslagjaar vind ik niet normaal. Mijn verkeersbelasting is toch betaald tot 28januari2018 en ik maak er nu al geen gebruik meer van.
De betaaldatum is doorgaans wel een eind làter dan het begin van de belastbare periode.

Als je een brief krijgt om de verkeersbelasting te betalen, is de belastbare periode doorgaans dus al begonnen.

Net om te vermijden dat je al vooraf zou moeten betalen wanneer je de plaat op het einde van de voorgaande belastbare (en betaalde) periode terugstuurt

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jan 2018 19:28

Bedankt voor je reactie Blaatpraat. Ik weet hoe het werkt, ik heb mijn rijbewijs sinds 1982, er zijn al een aantal auto's gepasseerd..
Het ging mij erom dat de wagen al weg is vóór het vervallen van het reeds betaalde verkeersbelastingjaar. Dus niet alleen moet ik eigenlijk nog 2 weken terug krijgen van dit jaar, maar ik moet toch ook nog een heel jaar betalen op 28/01/2018 voor een auto die al sinds maandag 15/01/2018 afgemeld is. Dat krijg ik inderdaad allemaal terug maar logisch was het niet voor mij.

Daarom heb ik nog eens gebeld naar de dienst en nu heeft een vriendelijke dame mij uitgelegd hoe dat komt. De dienst schrappingen geeft maar 1 keer op het einde van elke maand alle schrappingen door. Deze schrapping zal dus pas bij de Dienst Verkeersbelasting toekomen einde januari, na de betaaldatum dus.

Nog geen geoptimaliseerde automatisering bij de overheid me dunkt. Het zij zo.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 23 jan 2018 07:01

Dus niet alleen moet ik eigenlijk nog 2 weken terug krijgen van dit jaar
Verkeersbelasting wordt afgerekend per begonnen maand.

, maar ik moet toch ook nog een heel jaar betalen op 28/01/2018 voor een auto die al sinds maandag 15/01/2018 afgemeld is.
Als je moet betalen op (uiterlijk) 28/1 is de belastbare periode normaal 2 maanden eerder ingegaan ...
De dienst schrappingen geeft maar 1 keer op het einde van elke maand alle schrappingen door.
Omdat het niet uitmaakt voor de belasting die per begonnen maand aangerekend wordt ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”