Meerdere overtredingen

Quintenb98
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Meerdere overtredingen

#1 , 15 jan 2018 10:26

Beste, ik heb een probleempje . Afgelopen vrijdag ben ik tegengehouden geweest . Nu mijn vraag is : ik ree met mijn gsm in mijn handen / over een volle lijne / niet pinken en geen gorden ik vraag mij nu af wat ik hiervoor zal krijgen . Ik heb mijn rijbewijs nogmaar 1 jaar .. gaan ze deze afpakken of wat zal ik krijgen ? Mvg Quinten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 15 jan 2018 22:53

Een paar jaar in de gevangenis, een leven zonder rijbewijs, en je auto mogen ze ook hebben.

Nee serieus, ik hoop dat als je ooit nog achter het stuur kruipt (met een rijbewijs, als je die al terug zal krijgen), je een betere chauffeur zult zijn...

Nu even optellen:
GSM-gebruik: 2e graad
Volle witte lijn: 3e graad
Niet pinken: 1e graad
Geen gordel: 2e graad

Nog geen jaar rijbewijs: bij overtredingen van 3e of 4e graad is er een strengere bestraffing.
Dit heb je dus beet.
De rechter is verplicht om je rijbewijs af te nemen.

Maar goed, toch nog even samenvatten:
1e graad:
OI: 58 euro
MS: 85 euro
Rechtbank: 80 tot 2000 euro

2e graad:
OI: 116 euro
MS: 160 euro
Rechtbank: 160 tot 2000 euro

3e graad:
OI: 174 euro
MS: 235 euro
Rechtbank: 240 tot 4000 euro

Ik ga ervan uit dat ze je sanctioneren voor alle overtredingen.
In het beste geval, kijken ze over het feit dat je nog maar een jaar je rijbewijs hebt, en stuurt de politie een OI op.
Dan zal deze 58 + 116 + 116 + 174 = 464 euro bedragen.
Maar in principe moeten ze je voor de rechtbank dagvaarden, en dan moet deze je rijbewijs intrekken.
Daarbovenop de boetebedragen die vermeld staan, en je examens (minstens 1 van de 4; ja, bij de rechtbank zijn het er geen 2, maar 4) opnieuw afleggen.

Tybo
Berichten: 145

#3 , 15 jan 2018 23:31

Een OI kan in bedoeld geval nooit gezien de combinatie met een 3e graads overtreding met een andere overtreding.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 16 jan 2018 00:59

Onmiddellijke inning is uitgesloten zoals Tybo zegt
Gezien je beginnend bestuurder bent volgt er evenmin een minnelijke schikking van het Parket.

Dat gaat dus dagvaarding voor de politierechtbank worden.
Je moet verplicht herstelonderzoeken ondergaan, minstens theorie of praktijk herdoen.
Gezien de combinatie van inbreuken, zal het eerder beide of praktijk herdoen worden - op enkel theorie opnieuw afleggen, moet je niet hopen.


De mogelijke boetes staan hierboven al.
Rechtbank volgt voor eerste veroordeling vaak ongeveer de tarieven van de minnelijke schikkingen.
Maar daar komen dan nog kosten bij en het rij-verval ...

Gerechtskosten

Bijdrage "slachtofferfonds" van 200 €
(d.i. per veroordeling, je kàn in principe voor elke inbreuk apart veroordeeld worden, en telkens apart moeten betalen, maarmeestal gebeurt dat voor het geheel van de feiten)

Quintenb98
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jan 2018 08:38

Bedankt voor de info. Nu ga ik een brief thuiskrijgen hoelang zal dit duren en hoelang voordat ik voor de rechtbank zou moeten komen?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 16 jan 2018 09:45

Een half jaar, een jaar, dit kan toch wel even duren.

Quintenb98
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 jan 2018 12:57

Is er kans dat ik het rijbewijs kan behouden voor het werk ?

Tybo
Berichten: 145

#8 , 16 jan 2018 17:58

Aanwezig zijn op de RB indien gedagvaard.
Schuld bekennen, je verontschuldigen voor je rijgedrag en om de gunst verzoeken om, indien rijverbod opgelegd, dit tijdens het weekend te laten geschieden...
Als rechter goedgezind is kan hij daar evt gevolg aan geven ...
Een nee heb je , een ja kun je krijgen ...

Issued
Berichten: 1227

#9 , 16 jan 2018 18:44

Gezien meneer beginnend bestuurder is zal geen gunst gegeven worden. Hij moet herstel examens doen. Gunst is geen optie.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 16 jan 2018 18:52

Gezien meneer beginnend bestuurder is zal geen gunst gegeven worden. Hij moet herstel examens doen. Gunst is geen optie.
idd:

bij herstelonderzoeken is er gveen weekend-optie

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... -t4hs6afd1

§ 2bis. Behoudens in geval van artikel 37/1, eerste lid, of als hij het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maakt van het slagen voor een of meer van de in § 3 vermelde examens en onderzoeken, kan de rechter lastens iedere bestuurder houder van een rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs, bevelen dat het effectief verval enkel wordt uitgevoerd:

van vrijdag om 20 uur tot zondag om 20 uur;
van 20 uur op de vooravond van een feestdag tot 20 uur op die feestdag.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”