Vermoedelijk dronken maar weigeren deur te openen voor politie

Franciscus
Berichten: 38592

Re: Vermoedelijk dronken maar weigeren deur te openen voor politie

#16 , 18 jan 2018 14:36

Heterdaad is geldig voor wanbedrijven en misdaden niet voor overtredingen.
Gezien op vluchtmisdrijf een straf staat hoger dan 7 dagen en meer dan €25 zou het kunnen.
Zie uitleg @Bloodnight en @Rapture..... hangt van de omstandigheden af.
Dus soms kan het en soms niet... en loopt men over de dunne blauwe lijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#17 , 18 jan 2018 15:00


Als de politie zichzelf toegang verleent tot de woning omwille van het feit dat de bewoner mogelijk in gevaar is en dan vaststelt dat de bewoner bijv. doodleuk in zijn zetel tv zit te kijken, dienen ze onmiddellijk de woning terug te verlaten aangezien er geen reden (meer) is om in die woning te zijn aangezien er geen sprake is van een noodtoestand. Wat zeker niet kan is dan gauw nog eens gaan zeggen "nu we toch binnen zijn, kunnen we vlug nog een ademtest afnemen." De dag dat de politie zo te werk gaat zullen ze vlug worden teruggefloten.
Men moet niet in de woning blijven om de ademtest af te nemen. En imo is het perfect mogelijk om dan een ademtest op te leggen als er toch contact is met de bestuurder.

IK stil hier zeker niet voor dat de politie de deur inlegt voor een krasje, maar indien de omstandigheden het rechtvaardigen...

Franciscus
Berichten: 38592

#18 , 18 jan 2018 15:32

En hoe en wie gaat/kan die persoon buiten halen?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 18 jan 2018 15:46

Oei, het gaat allemaal nog veel trager dan ik dacht. Ik ging ervan uit dat alles wel geregeld zou zijn tegen eind 2018.
Dit gaat dan over de zaak voor de politierechtbank. Dit betekent niet dat de schade die de bestuurder aangericht heeft, niet sneller kan uitbetaald worden. De verzekering van de bestuurder zou normaal gezien alle schade aan de woning moeten vergoeden.
Ja, ik wil dat de dader zeer zwaar gestraft wordt. Vluchtmisdrijf vind ik onvergeeflijk, het is gemeen en laf.
Daar ga ik mee akkoord, maar wij zijn geen rechters. Het is aan een rechter om de strafmaat te bepalen.
De dader waarvan hier sprake heeft nog steeds geen excuses aangeboden.
Juridisch is hij daar niet toe verplicht (hoewel het wel netjes zou zijn moest hij dit doen).
Erger zelfs: hij is na het ongeval teruggekeerd om zijn sporen te wissen.
Als dit kan bewezen worden, kan dit als belemmering van het onderzoek beschouwd worden.
Hij woont in een vrij nieuwe open bebouwing en zal geen 3 maanden dakloos zijn zoals zijn onschuldig slachtoffer.
Jalozie is geen goede basis om een strafmaat te bepalen. OK, hij heeft schade aangericht, maar hij zal die schade moeten vergoeden. Als de woning 3 maanden onbewoonbaar is, zouden de bewoners 3 maanden op hotel kunnen gaan, en zullen die kosten vergoed moeten worden door de bestuurder.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#20 , 18 jan 2018 16:22


OK, hij heeft schade aangericht, maar hij zal die schade moeten vergoeden. Als de woning 3 maanden onbewoonbaar is, zouden de bewoners 3 maanden op hotel kunnen gaan, en zullen die kosten vergoed moeten worden door de bestuurder.

U bedoeld de verzekering moet dit vergoeden !!!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38592

#21 , 18 jan 2018 16:56

Via advocaat eens denken aan bewarend beslag?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#22 , 18 jan 2018 17:25

U bedoeld de verzekering moet dit vergoeden !!!!
In eerste instantie wel. Het is dan aan de verzekering om te beslissen of ze reden hebben om die schade terug te vorderen van de bestuurder.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#23 , 18 jan 2018 19:11

Zie niet in welke reden ze zouden hebben, dronkenschap niet bewezen, overdreven snelheid en vlucht misdrijf zonder gewonden is geen reden om niet te betalen van de verzekering.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#24 , 18 jan 2018 19:15

Zie niet in welke reden ze zouden hebben, dronkenschap niet bewezen, overdreven snelheid en vlucht misdrijf zonder gewonden is geen reden om niet te betalen van de verzekering.
Onderschat het leger advocaten van een verzekering niet ;).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#25 , 18 jan 2018 22:19

Via advocaat eens denken aan bewarend beslag?
Kan u mij aub uitleggen wat bewarend beslag precies is?
Dank!

Franciscus
Berichten: 38592

#26 , 18 jan 2018 22:33

Hier al eens lezen
http://www.elfri.be/bewarend-beslag-wettekst
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... Jcw__72QFa

Best juist aan uw advocaat vragen of het van toepassing kan zijn.

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#27 , 18 jan 2018 22:43

Wat ik mij ook afvraag: de getuige zag dat de dader niet uitstapte maar meteen doorreed. Hij heeft echter niet goed kunnen zien hoe de chauffeur eruitziet (1u 's nachts dus donker en de getuige zal ook wel te erg geschrokken zijn om meteen goed op alle details te letten).

De nummerplaat lag (gelukkig!) tussen de brokken. Uiteraard kan de politie a.d.h.v. de nummerplaat vaststellen op welke naam het voertuig ingeschreven staat. Maar het is toch mogelijk dat iemand anders achter het stuur zat (eigenaar van de nummerplaat heeft een vrouw en een zoon van 21)? Hoe lost men zoiets op?

Eerlijk gezegd denk ik dat het de zoon was, maar tussen vermoedens en bewijzen is er natuurlijk een gigantisch verschil.
De nummerplaat was van het vorige type (3 letters + 3 cijfers), dus de wagen was minstens 7 jaar oud. Stel nu dat er in het gezin nog een wagen (nieuwer en met nummerplaat van het huidige type) op dezelfde persoon ingeschreven staat? Dan ben ik geneigd te denken dat vader een nieuwe auto kocht en de oude behield voor zijn zoon.

Nog iets anders: Dronkenschap wordt door de politie verondersteld maar is niet bewezen. Misschien was de dader niet dronken, maar was hij met zijn gsm bezig.
Door aan een gsm te denken, kwam ik op het volgende: kan men het gsm-verkeer van gans het gezin nagaan om (misschien) daardoor te achterhalen wie zich wanneer waar bevond? Of hoort een dergelijk scenario alleen maar thuis in een film?
Laatst gewijzigd door ivy-on-the-wall op 18 jan 2018 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#28 , 18 jan 2018 22:44

Hier al eens lezen
http://www.elfri.be/bewarend-beslag-wettekst
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... Jcw__72QFa

Best juist aan uw advocaat vragen of het van toepassing kan zijn.
Dank u wel. Zeer interessant. Ik vraag het na bij de advocaat.

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#29 , 18 jan 2018 23:33

Oei, het gaat allemaal nog veel trager dan ik dacht. Ik ging ervan uit dat alles wel geregeld zou zijn tegen eind 2018.
Dit gaat dan over de zaak voor de politierechtbank. Dit betekent niet dat de schade die de bestuurder aangericht heeft, niet sneller kan uitbetaald worden. De verzekering van de bestuurder zou normaal gezien alle schade aan de woning moeten vergoeden.
De dader waarvan hier sprake heeft nog steeds geen excuses aangeboden.
Juridisch is hij daar niet toe verplicht (hoewel het wel netjes zou zijn moest hij dit doen).
Erger zelfs: hij is na het ongeval teruggekeerd om zijn sporen te wissen.
Als dit kan bewezen worden, kan dit als belemmering van het onderzoek beschouwd worden.
Ik heb mij niet goed uitgedrukt. Ik weet dat de schade zo snel mogelijk vergoed zal worden, ik keek er alleen van op dat het zo lang duurt voor iets voor de politierechtbank komt.

Ik weet ook dat de dader niet verplicht is zich te excuseren, maar het zou hem sieren als hij het doet. Maar van iemand die vluchtmisdrijf pleegt verwacht ik niet al te veel...

De buurvrouw is onmiddellijk naar buiten gelopen toen ze de klap hoorde. Ze heeft ons gebeld en is bij de puinhoop blijven staan tot wij er waren. Terwijl we aan het wachten waren op de politie, vertelde ze dat er 3x iemand heel stil van achter de hoek (huis staat op een hoek) aan kwam rijden en snel wegreed toen hij zag dat zij bij de puinhoop stond.
Ik heb aan de politie gezegd wat ze mij verteld had. Die vonden dat zeer interessant en zouden het er met haar over hebben tijdens haar verhoor. Wat ze exact verklaard heeft weet ik natuurlijk niet.
De getuige heeft deze feiten niet meer meegemaakt, want hij is vertrokken omdat hij naar huis wilde en de buurvrouw er was. Hij heeft bij haar de nummerplaat en zijn gegevens achtergelaten zodat de politie hem later kon contacteren voor verhoor.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#30 , 19 jan 2018 09:32

Bewarend beslag is hier zeker niet van toepassing, het is de verzekering die moet betalen en niemand anders, in een zaak van dronkenschap net het zelfde is de verzekering die betaald en nooit de bestuurder, de verzekering kan dan bij dronkenschap een gedeelte terug vorderen maar dit is niet altijd het geval

Als men voor ieder ongeval een deurwaarder bewarend beslag moet leggen dit zou hier nogal wat deurwaarders en beslagrechters tekort zijn mijn gedacht !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”