Boete woon-werk verkeer met O plaat

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

Boete woon-werk verkeer met O plaat

#1 , 13 jan 2018 17:40

Kent iemand het tarief van de boete die volgt op betrapping woon-werkverkeer met voertuig met O plaat?
Is dit een zware overtreding?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 13 jan 2018 19:00

Op autoforum.be vond ik :
Met een O-plaat rijden en woon-werk doen, is inschrijvingsfraude en is normaal gezien een overtreding van 2de graad. Onmiddellijke inning van 116 euro, tenzij je er mee voor de rechtbank komt. Dan kan de boete oplopen tot 2000 euro te vermeerderen met opcentiemen en dan zit je snel aan die 3.000 euro.
Ze zouden onmiddellijk de onterecht gebruikte plaat in beslag kunnen nemen en je dus direct immobiliseren.

De verzekeringen zijn vaak nogal dubbelzinnig. Een aantal verzekeraars dekken immers ook woon-werkverkeer ook voor oldtimers, terwijl dat qua inschrijving niet toegelaten is met O-plaat. Maar als je verzekeraar dit niet dekt en je wordt betrapt op woon-werkverkeer, ben je in feite onverzekerd aan het rijden.

Als de politie dat onverzekerd rijden vaststelt, kunnen ze de hele auto in beslag nemen. Dan heb je geen recht op onmiddellijke inning en wordt het sowieso rechtbank, met alle dure gevolgen (inschrijving niet in orde, verzekering niet in orde, veel kans tot een aantal technische gebreken en zo kunnen de boetes verder oplopen...)
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 13 jan 2018 19:10

Boete tot daar aan toe maar bij ongeval bij woon-werkverkeer zal de verzekeraar zich waarschijnlijk tegen u keren wegens niet verzekerd gebruik van uw voertuig. De BFOV polis dekte tot nu toe woon-werk vanuit de vroegere beperkingen. Zal hun polis eens nakijken .... Hopelijk is het ondertussen geschrapt.

En bij onverzekerdheid spreken we terecht over mogelijks vele tienduizenden euro s als er veel schade is.

Door de wildgroei van valse oldtimers zullen de echte oldtimerliefhebbers de komende jaren hun verzekeringspolissen significant duurder zien worden. Dit nog los van de verstrenging van 25jaar naar 30jaar. Een oldtimer dient NIET voor dagelijks gebruik. Dank,je wel om dit te respecteren.

Reclame

svandamme
Berichten: 113

#4 , 13 jan 2018 20:15

Nu moet je mij eens uitleggen hoe een politie agent dat kan vaststellen.

Gaan ze nu werkelijk bij de in en uitgang van bedrijfs parkings gaan zoeken naar O plakken?
Lijkt mij extreem onwaarschijnlijk.

En dat is dan echt de enige manier waarop ze dat zouden kunnen doen, want wie woon werkt en in de straat parkeert.. ze kunnen niet zien aan de chauffeur of hij op straat parkeert en dan naar zijn werk wandelt.

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jan 2018 22:59

Voor alle duidelijkheid, ik stel de vraag niet voor mij. Al mijn auto's hebben gewone platen en worden elk jaar ter keuring aangeboden. Het werd mij gevraagd door een kennis die ik onmiddellijk te kennen gaf dat dit geen goed idee was, wat hier duidelijk bevestigd wordt. Met dank aan oude belg voor de info.
Ik denk dat eenmalig woonwerk rijden niet zo'n groot probleem zou vormen, maar als het enkele maanden op rij gebeurt zouden de camera's wel eens alarm kunnen geven wanneer het voertuig elke dag opnieuw op hetzelfde uur voorbijkomt.

berenod
Berichten: 942

#6 , 14 jan 2018 09:30

Nu moet je mij eens uitleggen hoe een politie agent dat kan vaststellen.

Gaan ze nu werkelijk bij de in en uitgang van bedrijfs parkings gaan zoeken naar O plakken?
Lijkt mij extreem onwaarschijnlijk.

En dat is dan echt de enige manier waarop ze dat zouden kunnen doen, want wie woon werkt en in de straat parkeert.. ze kunnen niet zien aan de chauffeur of hij op straat parkeert en dan naar zijn werk wandelt.
Men gaat er misschien niet actief naar zoeken, alhoewel, in steden zoals Mechelen met honderden ANPR camera's, ook op de politiewagens, zou dit niet moeilijk zijn.
Maar indien u op uw woon-werk traject een ongeval hebt wordt dit wel automatisch door uw werk ongevallen verzekering onderzocht (haar allereerste werk is om vast te stellen of het al dan net woon-werk verkeer is), en deze is in contact met uw verzekering BA van uw wagen. Dit gebeurd automatisch daar er een aantal vergoedingen initieel door de verzekering BA voertuig betaalt gaan worden, maar dewelke later dan gerecupereerd wordt van de werk-ongevallen verzekering van de werkgever!

En daar gaat dan een serieus probleem ontstaan, misschien niet gerechtelijk, maar wel dat plots de verzekeringsmaatschappijen geld gaan terugvorderen van de chauffeur daar deze onverzekerd rondreed!
En indien het een ongeval met gewonden is komt er wel automatisch politie bij te pas, die op dat ogenblik wel zal vaststellen dat het woon-werk verkeer is en dat u met O-platen rijdt!

Zoals zo dikwijls, veel van die overtredingen hebben heel lang geen gevolg daar er quasi geen pakkans is, maar in geval van een ernstig ongeval met gewonden kan het op heel korte tijd de overtreder tot een totaal financieel faillissement brengen wanneer de verzekeringen aan de deur staan en tienduizenden of zelfs honderdduizenden euros (gaat snel met ongeval met zwaargewonden/blijvende handicaps) komen terugvorderen!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 jan 2018 10:26

Het word misschien eens tijd om daar ook eens op te controleren, ze controleren wel op alcohol, deze nacht voor de derde maal sinds 1 januari heb ik moeten blazen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 16 jan 2018 01:30

Inbreuken tegen de inschrijving zijn geregionaliseerd

https://belastingen.vlaanderen.be/wat-z ... vertreding


Aangezien er wegens de ouderdom -O-plaat- toch geen hogere verkeersbelasting te betalen is, noch (doorgaans) enig voordeel gedaan wordt ivm inschrijving, zit je daar op minimumtarief ...

Dat wordt nog wel eens "bijgestuurd"

Sirkii
Berichten: 5396

#9 , 16 jan 2018 21:23

Inbreuken tegen de inschrijving zijn geregionaliseerd

https://belastingen.vlaanderen.be/wat-z ... vertreding


Aangezien er wegens de ouderdom -O-plaat- toch geen hogere verkeersbelasting te betalen is, noch (doorgaans) enig voordeel gedaan wordt ivm inschrijving, zit je daar op minimumtarief ...

Dat wordt nog wel eens "bijgestuurd"
De forfaitaire lage belasting geldt voor ALLE personenwagens boven de 25 jaar. Ook zij die op gewone nummerplaten rondrijden. De verschillen zijn dat je met een O-plaat niet meer naar de keuring moet en een goedkopere bijverzekering vindt. O-statuut gaat naar 30 jaar, er komt een regelmatige O-keuring en de verzekeringspremies zullen wel stijgen door de toename van t aantal ongevallen met O-plaat voertuigen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”