Fietspad met dubbele rijrichting oprijden.

PepperDust
Topic Starter
Berichten: 21

Fietspad met dubbele rijrichting oprijden.

#1 , 12 jan 2018 13:38

Onlangs had ik volgende situatie als fietser:
Ik kwam van de Ballingsweg op de Leenstraat richting Herzele https://goo.gl/maps/8fXtW2BScRo
Het fietspad voor de Leenstraat ligt aan de linkerzijde van de rijbaan. Het is een fietspad, verplicht te gebruiken voor beide rijrichtingen. Richting Herzele rijdt je als fietser dus aan de linkerzijde van de rijbaan.
Uit de richting van Herzele naar Zottegem toe, kwamen twee wagens dicht achter elkaar, aan.
Wagen 1 wilt rechts de Ballingsweg inslaan, ik kom net toe aan het kruispunt en wil links het fietspad op.
Wagen 1 laat ik door. Daarna begin ik in de Leenstraat richting Herzele te rijden.
Ik had niet door dat wagen 2, ook de Ballingsweg in wou.

Het kwam bijna tot een aanrijding, gelukkig stopten we beiden intijds.

Na deze situatie ben ik er nog steeds niet aan uit wie voorrang had.

Vanuit de Ballingsweg moet ik voorrang verlenen aan het verkeer op de Leenstraat.
Maar in hoever moet dit...

Enkel voor fietsers op het fietspad?
Ik moet namelijk niet de Leenstraat zelf oversteken, om links richting Herzele te rijden. Ik steek in theorie enkel het fietspad over.

Of moet ook voor de wagens voorrang verlenen?
Wat wil zeggen dat ik me niet op het fietspad mocht begeven tot ik zeker was dat ik beide wagens niet ging hinderen.

Maar voor dit laatste lijkt het me dan onlogisch, dat een fietser komende van N42 - Zottegem, die zich al voor dit kruispunt op het fietspad bevind, voorrang heeft op de wagens die de Ballingsweg in willen.
En dat ik, die het fietspad opdraai, niet deze voorrang zou verkrijgen.
Ik kruis het fietspad enkel op de helft van de rijbaan waar wagens uit de Ballingsweg, de Leenstraat op rijden (aan de haaientanden).
Op de rijhelft van de Ballingsweg waar dat de wagens inrijden (stuk zonder haaientanden), ben ik reeds de Leenstraat aan het volgen op het fietspad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 12 jan 2018 13:55

Als u uiterst rechts op uw rijbaan fietste (zoals verplicht) en dan pas het fietspad opdraait, hebt u voorrang en zou dit normaal ook geen problemen mogen geven. Als u de bocht begint af te snijden, wordt het al wat moeilijker

PepperDust
Topic Starter
Berichten: 21

#3 , 12 jan 2018 14:12

Als u uiterst rechts op uw rijbaan fietste (zoals verplicht) en dan pas het fietspad opdraait, hebt u voorrang en zou dit normaal ook geen problemen mogen geven.
Ok duidelijk, bedankt.

Ik veronderstel ook dat een wagen achter mij, dan ook moet voorrang verlenen als ik het fietspad oprijd, zelfs al draai ik het fietspad uiterst rechts van rijbaan op.

Zo'n situaties heb ik ook al meegemaakt (aan kruispunt https://goo.gl/maps/a5R72xfgj472 ).

In zo'n gevallen neig ik eerder naar volgende beweging: m'n hand uitsteken, achterop kijken, en indien veilig/mogelijk naar de linkerzijde van mijn rijhelft voorsorteren. Dit zorgt voor minder verwarring bij de achterligger. Deze krijgt duidelijk te zien dat ik links wil afslaan. De indruk dat ik rechts zou afslaan, door uiterst rechts het kruispunt op/toe te fietsen bestaat dan niet.

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 12 jan 2018 14:25

Ik zeg niet dat uw methode verboden is of zo he, ik zeg enkel dat het duidelijker is voor het indraaiend verkeer als u al wat langer op het fietspad bent. Bij een aanrijding wordt het mogelijk een discussiepunt hoe sterk u de bocht hebt afgesneden.

PepperDust
Topic Starter
Berichten: 21

#5 , 12 jan 2018 14:46

Van bochten afsnijden was in mijn aangehaalde voorbeelden geen sprake. Dus enige discussie daarover bij een aanrijding zou er niet geweest zijn.

Niet dat ik hiermee nu zeg dit nooit te doen :) soms is er geen enkele andere bestuurder te bespeuren en dan is een bochtje afsnijden wel eens mogelijk.
Maar wanneer andere bestuurders op de weg zijn zal ik het niet wagen.
Dat zou gewoon niet veilig zijn, de kans op een ongeluk is te groot. Ook de andere bestuurders ermee ergeren/hinderen is reden genoeg om het niet te doen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 13 jan 2018 19:30

Als u uiterst rechts op uw rijbaan fietste (zoals verplicht) en dan pas het fietspad opdraait, hebt u voorrang en zou dit normaal ook geen problemen mogen geven. Als u de bocht begint af te snijden, wordt het al wat moeilijker
Misschien eerst de wegcode leren, en dan pas antwoorden ?

Bestuurder die een richtingsverandering naar links uitvoert, dient zich vooraf naar links te begeven ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 13 jan 2018 19:35

Na deze situatie ben ik er nog steeds niet aan uit wie voorrang had.
Zal ik het makkelijker maken ?

De auto's komen van de andere kant en willen de Ballingsweg indraaien.
Zou je twijfelen ?

Dat ze van de andere kant komen, verandert echter niets aan hun voorrang.


Wat jij doet, is géén voorrang verlenen, en je daarmee in een positie gooien waarin je denkt / verwacht / hoopt voorrang te hebben
(en zonder getuigen, ook nog mee zou kunnen wegkomen ...)

PepperDust
Topic Starter
Berichten: 21

#8 , 26 jan 2018 17:23

Ik ben toch nog niet akkoord dat ik moet voorrang verlenen aan de wagens.
Zeker dat ik niet enkel hoef rekening te houden met de fietsers op het fietspad?

Laat me verduidelijken:
Even mijn Paint kunsten boven gehaald 8_)

Schets Ballingsweg

Als auto C rechts in de Ballingsweg wil rijden heeft hij voorrang op enige auto die zijn rijbaan wil oprijden.
Maar een fietser A die van Zottegem komt, richting Herzele, heeft voorrang op auto C (groene lijn).
Ik ben fietser B. Ik moet voorrang verlenen (blauwe lijn) aan fietser A aan de 'kruising' nummer 1.
Waarna ik mijn route verder zet richting Herzele.
Auto C moet op dat moment, aan kruising 2. toch aan zowel fietser A als mijzelf (fietser B) die nu beide op het fietspad rijden, voorrang verlenen?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 31 jan 2018 16:53

Ik ben toch nog niet akkoord dat ik moet voorrang verlenen aan de wagens.
Zeker dat ik niet enkel hoef rekening te houden met de fietsers op het fietspad?
U dient voorrang te verlenen aan alle bestuurders op de steenweg

U doet dat niet, en neemt net daardoor een plaats op de weg in waardoor het nadien lijkt alsof u voorrang heeft.

Dergelijk gevaarlijk fietsgedrag zie je vaak in de stad:
Aan KP aankomen met rood, rood negeren of omzeilen, en dan dwars oversteken "met groen" ... "een Van Besientje doen"
Ook al omdat nagenoeg overal op grotere kruispunten de verkeerslichten voor fietsers foutief opgesteld staan.
En dan schrikken ze dat ze van hun fiets gereden worden ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”