lage emissie boete

fred001
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

lage emissie boete

#1 , 11 jan 2018 11:38

onlangs was ik in antwerpen met de auto. mijn auto is 13 jaar oud.blijkbaar gelden daar lage emmesie normen en zo verkreeg ik een boete om te rijden in een lage emmisie regio. ik betaal verkeersbelasting om overal te mogen rijden in belgie nu blijkt dat je voor bepaalde gemeenten extra moet betalen, . zogezegd om de luchtvervuiling, maar als je betaald is er geen probleem meer met die vervuiling,maw een extra inkomen voor de stad...
mijn vraag; waarom moet ik dan wegentax betalen? welke "wettelijke" basis wordt hier gehanteerd? en is dat geen discriminatie daar ik met een oudere auto rondrij en dit zou moeten betalen?ik zie niet in waarom ik een andere wagen zopu moeten kopen, hij rijd goed en zonder kosten.
gr fred

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12838

#2 , 11 jan 2018 11:50

Verkeersbelasting staat los van deze heffing. U moet geen nieuwe auto kopen, u had een dagpas moeten kopen, dan had u geen boete gekregen.

artemis
Berichten: 3294

#3 , 11 jan 2018 12:13

U kan tot max 8x per jaar een dure dagpas van 35€ kopen. Het systeem moet dus ontmoedigend werken, niet om inkomsten te vergaren.
En nee u hoeft inderdaad geen nieuwe wagen te kopen, u kan perfect buiten de LEZ zone parkeren en met het openbaar vervoer of met een Vélo (deelfiets) naar het centrum komen.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5410

#4 , 11 jan 2018 12:22

De verkeersbelasting is geen vrijkaart om overal te mogen rijden. Je mag enkel rijden waar de wegcode / wet het toelaat en lage emissiezones zijn daarvan één van de regels ;-(.

Ik begrijp uw frustratie - 150€ is veel geld - maar elke belg wordt geacht de wet te kennen en er is veel over de LEZ gecommuniceerd geweest. De boete niet betalen is geen optie.

In t Stadt (A’pen) is een betalende (dag)pas verplicht voor diesel Euro3 zonder roetfilter en ouder. In Brussel mag je vooropig nog binnen vanaf Euro1. Wat andere steden uit hun koker gaan schudden is nog een beetje koffiedik kijken.

Bezitters van oudere diesels moeten dus de actualiteit volgen. Heb zelf ook nog een euro1 en euro3 diesel hobbywagen en volg de evolutie dus van dichtbij op (m n dailies zijn recente auto s) om boetes te vermijden.

BFOV vecht de ban van oldtimers in t Stadt juridisch aan met discriminatie als argument maar k zie zelf niet in waarom een O-plaat wel zou mogen rondrijden en dezelfde auto op gewone plaat niet. Deze laatste ondergaat immers nog jaarlijks een keuring met ondermeer een roettest. Voor alle duidelijkheid: de ergste vervuiling van oude diesels is stikstofoxide (NOx) wat bruine smog en zure regen geeft. Recentere sukkelen met fijn stof.

Je kan perfect je oude wagen houden doch je moet uit sommige LEZs wegblijven. Ze zijn gemarkeerd met verkeersborden.
Laatst gewijzigd door Sirkii op 11 jan 2018 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 11 jan 2018 12:25

.blijkbaar gelden daar lage emmesie normen
Lees jij dan geen kranten of kijk je geen TV ? (tenminste naar het nieuws, geen familie of thuis) Dat item is al bijna meer dan 1 jaar regelmatig in de journaals geweest. Ook andere steden in ons land hebben een dergelijke zone.
Pas dus maar op als je volgende maal de auto uit de garage haalt.

bosprocureur
Berichten: 6857

#6 , 11 jan 2018 12:42

Het betreft hier toch allemaal auto's die aan jaarlijkse keuring onderworpen zijn.

Misschien een goed idee voor de autokeuringsstations om automatisch op het keuringsbewijs een verwijzing naar die reglementen te printen ?

PS .... zonder daar ook nog eens een meerprijs voor aan te rekenen uiteraard.

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 11 jan 2018 16:33

Misschien ook aan het rijbewijs een annex wet wegverkeer en alle nuttige KB aan vastpinnen.
Ik heb de indruk dat er nogal wat bestuurders hun reglementen leren à € 55 per overtreding minimaal.

jef007
Berichten: 1683

#8 , 11 jan 2018 16:37

opmerking aan de zijlijn :
al die bestuurders die met buitenlandse nummerplaten rondrijden in Antwerpen blijven wel onder de radar ( letterlijk)

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 11 jan 2018 16:45

Voor de NL heeft men wel de technische info ) iedereen kan die trouwens opzoeken
https://www.rdw.nl/
Anderen horen het in Keulen donderen en weten van niets zoals topic steller.
Terwijl Keulen ook een LEZ zone is / heeft.

fred001
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 jan 2018 17:25

ja ik lees de krant en kijk naar het nieuws..
wat is het morgen? alle rode auto's een vignet aanschaffen en overmorgen de grijze??
wel vreemd dat mits een ticket te kopen het wel mag ,tot zover de gezondheid van de burger niet waar?
btw mijn auto is gekeurd en goed bevonden om rond te rijden ,ook de uitstoot was perfect en met roetfilter dus vind ik het wel vreemd dat sommige steden vinden dat ze te vervuilend zijn...maar als je betaald is het ok..

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 jan 2018 17:40

Is het nu echt zo moeilijk om zich aan de wet te houden ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

fred001
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 jan 2018 18:33

ja ik lees de krant en kijk naar het nieuws..
wat is het morgen? alle rode auto's een vignet aanschaffen en overmorgen de grijze??
wel vreemd dat mits een ticket te kopen het wel mag ,tot zover de gezondheid van de burger niet waar?
btw mijn auto is gekeurd en goed bevonden om rond te rijden ,ook de uitstoot was perfect en met roetfilter dus vind ik het wel vreemd dat sommige steden vinden dat ze te vervuilend zijn...maar als je betaald is het ok..

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 11 jan 2018 20:51

Ik volg TS. Het is verwarrend, ze zouden beter die auto's compleet afkeuren bij de technische controle zodat ze uit circulatie moeten worden genomen en gerecycleerd als oud ijzer. Dat zou duidelijk zijn en verwarring vermijden alsook boetes onmogelijk maken!!!
Weg frustraties :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38599

#14 , 11 jan 2018 23:51

Men had idd beter aan de autoindustrie medegedeeld ofwel allemaal vervolgd worden voor dieselgate met astronomische boeten ofwel in 2018 stoppen met verkoop auto's op diesel en tegen 2028 alle auto's buiten gebruik op diesel.
(of zoiets + dieseleigenaars krijgen 75% reductie op aankoop elektrische wagen + 10 jaar geen verkeersbelasting of zo)

Blaatpraat
Berichten: 3794

#15 , 12 jan 2018 11:12

ja ik lees de krant en kijk naar het nieuws..
Blijkbaar niet, aangezien u dit niet wist.
Er is letterlijk een periode geweest van een aantal maanden waarin dit dagelijks een topic was in de media.

En ja, het mag mits een ticket, voor 8x per jaar.

En uw auto is goedgekeurd binnen de normen van uw wagen.
Als u een euro 6 wagen zou hebben, zou de uitstaat niet volstaan bijvoorbeeld.
Moeten ze dan de normen nationaal vastleggen? Dan zou u hier komen klagen dat u met uw wagen nergens nog mag rijden... Wees blij dat er tenminste een aantal steden toch al iets doen voor de gezondheid van de mensen.
Akkoord dat dieselwagens misschien maar 10% van alle uitstoot veroorzaken (industrie is een pak meer), maar moeten ze daarom geen moeite doen voor die 10%?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”