Ongeval met vluchtmisdrijf - politierechtbank

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

Ongeval met vluchtmisdrijf - politierechtbank

#1 , 07 jan 2018 14:33

Ik wou graag weten hoeveel tijd er ongeveer zit tussen een ongeval met heel veel materiële schade (ongeval met vluchtmisdrijf, overdreven snelheid, vermoedelijk dronken, terugkeren naar plaats delict met bedoeling verloren nummerplaat weg te halen, uur na ongeval niet opendoen voor politie die aanbelt) en de datum dat men moet voorkomen voor de politierechtbank.

Welke straffen/boetes staan de dader te wachten?

Oordeelt een politierechter alleen over de verkeersovertreding(en) of kan hij ook de dader veroordelen tot het betalen van de schade van het slachtoffer? Materiële schade zal vermoedelijk tussen € 40.000 en € 50.000 liggen.

Zal het slachtoffer vergoed worden voor alle tijd, extra kilometers en telefoongesprekken die het ongeval haar kost?
Kan het slachtoffer een morele schadevergoeding krijgen?

Is het voor het slachtoffer zinvol zich burgerlijke partij te stellen?
Haar schade wordt vergoed door de eigen brandverzekering (betreft aanrijding tegen haar woning) die ze zal verhalen op de autoverzekering van de dader.
Slachtoffer heeft rechtsbijstand, maar brandverzekering raadt rechtsbijstand af.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 07 jan 2018 17:19

Het is helemaal niet aan de verzekering om te beslissen of rechtsbijstand inschakelen al dan niet nuttig is. Rechtsbijstand is er net voor die situaties waar je eigen verzekering je in de kou laat staan.

Politierechter behandelt zowel het straf- als burgerrechterlijk luik van de zaak. Reken op een jaar voor de zaak voorkomt.
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 07 jan 2018 17:27

Elke vorm van schadevergoeding is mogelijk zowel morele als materiële.
Alle kosten en alle pijn en smarten ook de toekomstige.
Slachtoffer moet wel alle bewijzen en of prognoses kunnen voorleggen.

Reclame

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jan 2018 19:34

Dank voor de antwoorden.

Ik veronderstelde wel dat de verzekering niet te oordelen heeft of je rechtsbijstand inschakelt of niet.
Ze hebben een expert gestuurd waar we heel weinig vertrouwen in hebben (begon al met te zeggen wat zeker niet vergoed zou worden).
Intussen zelf een onafhankelijk expert gecontacteerd.
Best dus, zoals ik dacht, gebruikmaken van de rechtsbijstand en een advocaat nemen.

Bepaalde kosten zullen moeilijk te bewijzen zijn. Hoe bewijs je telefoongesprekken, verlof dat je moet nemen omdat een expert/aannemer/schilder... langskomt? Mijn dochter heeft veel minder verlof dan ik, dus heb ik al 2x een halve dag genomen (voor een aannemer en een schrijnwerker). Mag mijn verlof ook in rekening gebracht worden?
Worden mijn kilometers heen en weer naar haar huis (in totaal 40) ook vergoed?
Ze zal een tijd niet in haar huis kunnen wonen. Als ze die periode verder van haar werk woont dan nu, mag ze die extra kilometers aanrekenen?

Ik vrees dat je als slachtoffer nooit alles tot de laatste cent vergoed zal krijgen.

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 07 jan 2018 20:34

Bent u slachtoffer???

Best een dossiertje opstarten met alle info in.
dag x uur naar dochter kl heen en km terug
1/2 dag verlof ipv dochter - aannemer X attest getekend dat lijn aanwezigheid aangeeft.
enz enz

Het is bijstand die u aan uw dochter levert ...

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 jan 2018 21:04

Mijn (alleenstaande) dochter is slachtoffer.
Mijn man en ik proberen haar zoveel mogelijk te helpen met alles, ook door in haar plaats mensen te ontvangen die komen voor offertes e.d.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”