Ritsen of invoegen?

PepperDust
Topic Starter
Berichten: 21

Ritsen of invoegen?

#1 , 05 jan 2018 13:01

Met de lancering van 'ritsen doe je zo', ben ik beginnen nadenken over een plek waar ik regelmatig moet invoegen/risten. Ik ging er steeds van uit dat risten daar wel moest... :?
Het gaat om het knooppunt/complex Merelbeke, van de R4 komende van Zwijnaarde richting Merelbeke, naar de E40 richting Brussel:
https://goo.gl/maps/DVrrywP6mFs
https://goo.gl/maps/NAiFJ9JNJ1q

Tijdens druk verkeer staat de linker strook regelmatig bijna stil. Rechts op de invoeg-/rits-strook gaat het meestal vlotter.
Ik bevind me dagelijks op die rechter strook.

Volgens wegen en verkeer:
Moet ik ter hoogte van afritten van de snelwegen of ter hoogte van een verkeerswisselaar (knooppunt) ook zo ver mogelijk doorrijden?
Nee, ter hoogte van afritten en verkeerswisselaars vervalt de rijstrook niet. Automobilisten die de snelweg blijven volgen kunnen rechtdoor blijven rijden. Gezien de rijstrook niet vervalt moet er op die locaties ook niet geritst worden.
Als ik het goed begrijp, is dit dus plaats waar niet geritst moet worden?
Ook al is het druk verkeer (file).
Want dit is geen rijstrook die ophoudt met bestaan (waar ritsen wel verplicht is), het is een op-/afrit-complex of knooppunt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jan 2018 13:35

Geen idee hoe het volgens de wegcode zit, maar in mijn ogen moet er bij normaal verkeer inderdaad niet geritst worden, en is het aan de chauffeur die moet invoegen om dit veilig te doen (in dat geval spreken we inderdaad over "invoegen").

Maar als het verkeers stil staat, spreek je op dat moment volgens mij wel over "ritsen". Los of het moet of niet, pas ik persoonlijk wel dit principe toe en laat ik op het einde van de invoegstrook sowieso één wagen tussen.

Beetje vreemd dat wegen en verkeer zegt: "Gezien de rijstrook niet vervalt moet er op die locaties ook niet geritst worden." Ik ken weinig situaties waar je moet ritsen en er GEEN rijstrook vervalt. :shock: Volgens mij is dat net het doel van ritsen: daar waar een rijstrook vervalt, zorgen dat al het verkeer vlot op de overblijvende rijstro(o)k(en) geraakt.

Kortom, mijn mening: alles heeft met de vlotheid van het verkeer te maken. Staat het verkeer daar stil: risten, is het daar vlot verkeer: invoegen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 05 jan 2018 14:21

Het ritsprincipe is verplicht op plaatsen waar er een rijstrook wordt onderbroken wanneer het verkeer sterk vertraagt (op alle wegen waar er ten minste twee rijstroken betrokken zijn, in dezelfde rijrichting). De bestuurder moet op zijn rijstrook blijven rijden tot aan de versmal-ling om vervolgens in te voegen in de aangrenzende rijstrook waar het verkeer zich verder-zet. De bestuurders die zich reeds op deze rijstrook bevinden moeten beurtelings een be-stuurder laten invoegen. Het ritsprincipe is een algemene regel die nageleefd moet worden, zonder dat er signalisatie nodig is.

Hierbij willen we nog even verduidelijken dat, volgens artikel 12.4 het veranderen van rij-strook tijdens het toepassen van het ritsprincipe NIET als een manoeuvre wordt beschouwd.

Wie begint er?
De bestuurder die op de vrije rijstrook rijdt moet, als eerste, een bestuurder laten invoegen. Vervolgens doet de bestuurder die achter hem rijdt op de vrije strook, op zijn beurt, hetzelfde.

Is dit principe toepasbaar voor iedereen?
Ja, het principe geldt voor alle bestuurders, ongeacht het type voertuig. Dat betekent dus ook voor motors, vrachtwagens, bestelwagens, …

Geldt dit ook als men zich op de autosnelweg begeeft?
Nee, wanneer men de autosnelweg oprijdt, moet er altijd voorrang verleend worden aan de bestuurders die zich reeds op de autosnelweg bevinden. De borden (in dit geval "geef voorrang") primeren altijd boven de algemene regels, zelfs bij sterk vertraagd verkeer.

Besluit
Twee jaar na de invoering van het principe, hebben de meeste bestuurders al wel van ritsen gehoord, maar sommigen onder hen weten nog steeds niet hoe het exact in zijn werk gaat. Volgens de minister van Mobiliteit "doen de bestuurders die niet juist ritsen, dit niet uit slechte wil, maar eerder uit onwetendheid. Vandaar dat het belangrijk is om de regels nog eens op te frissen. Het principe is eigenlijk gebaseerd op een vorm van hoffelijkheid. Dankzij het ritsen kan de maximale capaciteit van de weg gebruikt worden op plaatsen waar de weg versmald wordt. Iedereen wint er dus bij wanneer het principe correct toegepast wordt".

Wat zegt de wegcode precies?
Het ritsprincipe wordt duidelijk gedefinieerd in artikel 12bis van de wegcode: "De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook. De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook, moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuurder; in geval het rijden op zowel de linker als op de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook."
Bron : wegcode.be
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 05 jan 2018 14:26

Ik denk dat hier wat zaken door mekaar gehaald worden.

Het stukje van wegen en verkeer
Moet ik ter hoogte van afritten van de snelwegen of ter hoogte van een verkeerswisselaar (knooppunt) ook zo ver mogelijk doorrijden?
Nee, ter hoogte van afritten en verkeerswisselaars vervalt de rijstrook niet. Automobilisten die de snelweg blijven volgen kunnen rechtdoor blijven rijden. Gezien de rijstrook niet vervalt moet er op die locaties ook niet geritst worden.
gaat over een afrit op een autostrade. M.a.w. je rijdt op het rechterrijvak van de autostrade, en er komt aan de rechterkant een vak bij, (de afrit, of de verkeerswisselaar-strook). Moet je daar ritsen met het verkeer dat al op die strook zit ? Nee, want de rijstrook waarop jij rijdt, stopt niet.
(ja, ik weet dat in de meeste gevallen een afrit geen ander verkeer kan hebben. Er zijn echter situaties (gecombineerde oprit-afrit, in Ndl noemen ze dat een "weefvak": https://nl.wikipedia.org/wiki/Weefvak ) waar het wel kan voorkomen.
Zelfde geldt bij verkeerswisselaar: linkervak gaat richting Antwerpen, rechtervak gaat richting Brussel. Moet je ritsen ? Nee, jouw rijvak eindigt niet.

Het voorbeeld wat TS toont, is m.i. een oprit (meerbepaald van de B403) en valt onder de andere opmerking:
Moet ik ook ritsen bij het oprijden van een snelweg?
Nee, de oprit van een snelweg moet je eigenlijk beschouwen als een kruispunt. Automobilisten die de oprit oprijden moeten steeds voorrang verlenen aan automobilisten die al op de snelweg rijden
.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jan 2018 14:27

Nee, wanneer men de autosnelweg oprijdt, moet er altijd voorrang verleend worden aan de bestuurders die zich reeds op de autosnelweg bevinden.
Dit zou betekenen dat je bij een file op een autosnelweg NOOIT kan invoegen tot de file opgelost is (als iedereen zich strikt aan de wegcode houdt en dus niemand tussenlaat)?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Milo72
Berichten: 1016

#6 , 05 jan 2018 14:32

Aan een oprit (ook in het geval dat TS toont) staat normaal altijd een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek). En volgens art 6.2. van de wegcode: De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels. Inderdaad, als niemand je er tussenlaat kan je niet invoegen, je moet voorrang verlenen...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 jan 2018 14:34

Aan een oprit (ook in het geval dat TS toont) staat normaal altijd een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek). En volgens art 6.2. van de wegcode: De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels. Inderdaad, als niemand je er tussenlaat kan je niet invoegen, je moet voorrang verlenen...
'k Was even vergeten dat we in België woonden :wink: . Het zou nuttig zijn dat men autmobilisten "tot hoffelijkheid verplicht" door ritsen ook verplicht te maken bij opritten en sterk vertraagd verkeer. Maar dan nog. Er zijn nog genoeg plaatsen waar het ritsen al jaren verplicht is en er nog steeds velen niemand tussenlaten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW
Berichten: 12813

#8 , 05 jan 2018 14:46

Nu ja, definieer "sterk vertraagd verkeerd" maar eens. Dat gaat meer problemen brengen dan het oplost.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 jan 2018 14:54

Nu ja, definieer "sterk vertraagd verkeerd" maar eens. Dat gaat meer problemen brengen dan het oplost.
Tja, dan kom je in dezelfde discussie als "definieer neerslag". Vrachtwagens mogen in België niet inhalen bij neerslag, maar wat ik als gietende regen beschouw, beschouwen veel vrachtwagens blijkbaar niet als "neerslag".

Maar de term "sterk vertraagd verkeer" wordt nu ook al gebruikt als het over ritsen gaat (Artikel 12bis).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

PepperDust
Topic Starter
Berichten: 21

#10 , 05 jan 2018 15:24

is m.i. een oprit (meer bepaald van de B403)
Ok, ik begon het te vermoeden dat het een oprit zou zijn, niet een rijstrook die wegvalt.
Het zou nuttig zijn dat men automobilisten "tot hoffelijkheid verplicht" door ritsen ook verplicht te maken bij opritten en sterk vertraagd verkeer
Mee eens. Gelukkig passen veel bestuurders op die plek wel hoffelijk het ritsen toe.


Vanaf nu niet meer proberen het ritsen af te dwingen dus :)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 jan 2018 15:49

Vanaf nu niet meer proberen het ritsen af te dwingen dus :)
Inderdaad, bij een oprit heb je dus niets te "willen" als je moet invoegen ;).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

PepperDust
Topic Starter
Berichten: 21

#12 , 05 jan 2018 15:51

Inderdaad, bij een oprit heb je dus niets te "willen" als je moet invoegen ;).
Nog even verduidelijken dat ik dit wel al steeds toepaste voor de gewoonlijke/gekende snelweg oprit :)

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 09 jan 2018 22:10

Met de lancering van 'ritsen doe je zo', ben ik beginnen nadenken
Dat hadden ze bij Wegen & Verkeer beter gedaan, want een hoop van de informatie daar, is foutief en strijdig met de wegcode ...
Het gaat om het knooppunt/complex Merelbeke, van de R4 komende van Zwijnaarde richting Merelbeke, naar de E40 richting Brussel:
https://goo.gl/maps/DVrrywP6mFs
Hier geldt de B1 (omgekeerde driehoek) en moet je voorrang verlenen.
Ook al is dat 100en m verder ...
Tijdens druk verkeer staat de linker strook regelmatig bijna stil. Rechts op de invoeg-/rits-strook gaat het meestal vlotter.
Ik bevind me dagelijks op die rechter strook.
Niets verbiedt u door te rijden tot achteraan
Maar u moet voorrang verlenen om in de linker rijstrook in te voegen,...

Het gaat duidelijk om zeer slecht wegbeheer

Dit is voordien een voorrangsweg !
Voor zover ik kan zien, wordt die niet opgeheven, maar staat er ineens na een bocht en helling, een B1 - dat mag gewoon niet.

Fout gebruik voorsorteringspijlen aangezien er geen richtingsverandering is

Volgens wegen en verkeer:
Nee, ter hoogte van afritten en verkeerswisselaars vervalt de rijstrook niet.
Er zijn nochtans talrijke wisselaars waar er wél rijstroken wegvallen van de weg die "erbij" komt
Daar kàn ritsen dus wel degelijk gelden tussen de bestuurders die "erbij" komen onderling, maar waarvoor tegelijk ook een rijstrook wegvalt ...

Tegenover de doorgaande rijstroken (voorrangsweg) geldt uitraard géén ritsen, en wordt de voorrang geregeld door voorrangsborden.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 09 jan 2018 22:16

Het zou nuttig zijn dat men autmobilisten "tot hoffelijkheid verplicht" door ritsen ook verplicht te maken bij opritten en sterk vertraagd verkeer.
Dan moet die regel boven het bord kunnen gaan, of de betekenis van het bord zodanig veranderd worden dat het ritsen oplegt bij sterk vertraagd verkeer ...
Dan moet ook de betekenis van de B9 (voorrangsweg) en B15 (voorrang) daaraan aangepast worden.

Gesteld dat het al kan, want die betekenissen liggen vast in een VN-verdrag :!:

Gegarandeerd eindeloze discussies voor de rechtbank :!:
Begin het maar te bewijzen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 09 jan 2018 22:22

Het zou nuttig zijn dat men autmobilisten "tot hoffelijkheid verplicht" door ritsen ook verplicht te maken bij opritten en sterk vertraagd verkeer. ..
In Denemarken ben je verplicht te laten invoegen vanaf de oprit ...

Dat werkt daar, omdat het "iets" rustiger is
Pakweg een kwart groter dan België, maar met 5,6 miljoen Denen niet eens de bevolking van Vlaanderen ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”