Ritsen of invoegen?

PepperDust
Topic Starter
Berichten: 21

Re: Ritsen of invoegen?

#16 , 12 jan 2018 13:06

Dit is voordien een voorrangsweg !
Voor zover ik kan zien, wordt die niet opgeheven, maar staat er ineens na een bocht en helling, een B1 - dat mag gewoon niet.
Kan je geloven dat dit bord me nog nooit opgevallen is? :shock:
Dat moet inderdaad door die helling zijn, waarna de oprit naar links toe beweegt. Een soort zachte chicane zou je kunnen zeggen.
Ik kijk daar dan ook meteen naar links van me, om te weten waar/wanneer ik kan invoegen.
Ik herinner me wel steeds de 70 km/u borden te zien.

Een volgende keer ga ik er op letten of het bord er wel nog staat...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#17 , 12 jan 2018 15:26

Waar gebeurt dat dan wél?
Is een verkeerswisselaar niet een beetje zoals bij een kruispunt dat men de voorrangsborden dient aan te geven voorbij dit punt?
Voor mij is het in ieder geval reeds bij aanvang zonneklaar.

De linkerbaan is de hoofdweg (R4 >over de Ringvaart> B403); wie van de R4-linkeroever (voordien ook voorrangsweg) hier van rechts komt invoegen, verliest zijn voorrang. Men dient dus voorrang te verlenen op het verkeer dat zich reeds in de rijstrook bevindt. (wordt trouwens aangegeven met voorrangsbord B1)
Bij (sterk) vertraagd verkeer kan men alleen hopen op de goodwill van de voorrangsgerechtigde bestuurder om u toe te laten in te voegen.

Anders is het bij verplicht ritsen, waar men tot het einde van de inrijstrook moet rijden en men daar beurtelings verplicht is samen te voegen. Wegcode art12b.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#18 , 13 jan 2018 19:22

Waar gebeurt dat dan wél?
Is een verkeerswisselaar niet een beetje zoals bij een kruispunt dat men de voorrangsborden dient aan te geven voorbij dit punt?
Waar er voorrang verleend moet worden ?

Officiëel moet de B1 in de buurt staan van de plaats waar je voorrang moet verlenen, of geven de extra haaietanden die plaats aan ...

8.1. Verkeersbord B1. Voorrang verlenen.
1° Dit verkeersbord wordt geplaatst in de onmiddellijke nabijheid van de plaats waar de bestuurders voorrang moeten verlenen.




Op wisselaars en opritten gaat dat grandioos de mist in en màg je soms maar 100en m verder de doorgaande (voorrangs)rijbaan oprijden

Haaietanden zijn dan weer een dwarsmarkering, die mag dus niet in de lengte aangebracht worden (gebeurt echter wel)

Reclame

Jabbe
Berichten: 586

#19 , 15 jan 2018 17:41

Nee, ik bedoel dat op een gewone voorrangsweg (niet autostrade) bord B9 of B15 wordt herhaald na ieder kruispunt.
Ik zou het gelijkaardige verwachten op de autoweg (R4) en op de autostrade (E40) na een verkeerswisselaar.

Op de foto van TS zie je recht B1 staan gevolgd door C43 "70" Km/u.
Tenslotte zegt de wegcode:
b) Het verkeersbord B1 mag niet herhaald worden links van een oprit tot een autosnelweg of van enige rijbaan die met de rijbaan waar zij op uitkomt een hoek vormt die zodanig scherp is dat de bestuurder die voorrang geniet, zou kunnen menen dat dit verkeersbord hem betreft.
Eenmaal op de E40 wordt B9 aangegeven.

Uiteindelijk zegt de wegcode:
8.6. Verkeersbord B11. Einde van voorrangsweg.

Dit verkeersbord wordt geplaatst bij het naderen van het kruispunt waar de voorrangsweg dit karakter verliest, behalve aan de uitritten van autosnelwegen waar het niet mag geplaatst worden.

Aan dit kruispunt moet de voorrangsregel die van toepassing is, altijd worden aangekondigd door verkeersborden B1, B5 of B17 volgens het geval.

B1 B5 B17

8.7. Verkeersbord B13. Verkeersbord dat het verkeersbord B11 aankondigt op de bij benadering aangeduide afstand.

1° Dit verkeersbord moet geplaatst worden :

a) buiten de bebouwde kommen indien het verkeersbord B11 wegens de plaatsgesteldheid niet waarneembaar is op ongeveer 100 m;

b) bij het naderen van het einde van een autosnelweg;

c) bij het naderen van het knooppunt van twee autosnelwegen, voor de bestuurders die voorrang moeten verlenen aan hen die op de andere autosnelweg rijden.
R4 is geen autosnelweg.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#20 , 16 jan 2018 01:20

Nee, ik bedoel dat op een gewone voorrangsweg (niet autostrade) bord B9 of B15 wordt herhaald na ieder kruispunt.
Ik zou het gelijkaardige verwachten op de autoweg (R4) en op de autostrade (E40) na een verkeerswisselaar.

Op de foto van TS zie je recht B1 staan gevolgd door C43 "70" Km/u.
Strikt genomen staat die B1 op een plaats waar die voor beide rijstroken geldt ...

De rijbanen zijn daar reeds samengekomen : doorlopende streep ipv 2 randen vd rijbaan in het midden , te zien aan de schildering zelf, en de breedte van de wegmarkering

Beide richtingen hebben daar dus voorrang door B9 (voorrangsweg) en na het samenlopen staat er pas een B1 ... complete knoeiboel

Helaas staan de B1 op steeds méér (snel)wegen zo: te laat ...

Jabbe
Berichten: 586

#21 , 19 jan 2018 15:17

Het verkeersbord B1 mag niet herhaald worden links van een oprit tot een autosnelweg of van enige rijbaan die met de rijbaan waar zij op uitkomt een hoek vormt die zodanig scherp is dat de bestuurder die voorrang geniet, zou kunnen menen dat dit verkeersbord hem betreft.
B1 mag niet links herhaald worden dus geldt dit bord B1 enkel voor het hier invoegende verkeer,
en dus niet voor het verkeer dat zich op de B403 (voorrang) bevindt richting Brussel of op de baan rechts dat van de B403 naar de E40 richting Oostende leidt, en voor wie eerder al een bord B1 rechts heeft.
Het bord B1 waar Inazuma verwijst kan moeilijk op een andere plaats worden ingeplant.

Nu moet ik wel toegeven dat ik op diezelfde 'uitlopende baan' (B403 > E40 Oostende) een 40 meter vóór het bord B1 het bord B11 zie staan, en dat lijkt mij fout gezien het hier geen autosnelweg betreft.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#22 , 23 jan 2018 07:12

B1 mag niet links herhaald worden dus geldt dit bord B1 enkel voor het hier invoegende verkeer,
De B1 staat daar rechts van één en dezelfde rijbaan voor ALLE verkeer ...

Kijk maar eens goed waar die staat.

Het bord B1 waar Inazuma verwijst kan moeilijk op een andere plaats worden ingeplant.
Wat vroeger ...

Jabbe
Berichten: 586

#23 , 23 jan 2018 17:18

Heb je het over deze B1? https://goo.gl/maps/DVrrywP6mFs
Dit lijkt mij perfect in orde: dit B1-bord geldt enkel voor het verkeer naar Brussel.
Het verkeer richting Oostende komende B403 (Ringvaart) moet dit bord negeren (de regel die ik eerder al aangaf) en het heeft voorrang (als primaire weg I) op het verkeer komende van de R4 (buitenring) (primaire weg II).
Daarop volgt een C43 (70) voor het invoegende verkeer (van de R4);
op de linkse baan (B403) is ook een C43 (70), en op de rechtse banen eveneens C43 (70).

[Op de oudere Google SV-foto's (dd. 2013) staat slechts één B1 helemaal rechts op de R4 die voorrang moest verlenen aan het verkeer dat van de B403 de E40 wil oprijden richting Oostende.]

Voor het verkeer op de B403 (Ringvaart) richting Oostende geldt maximum 50 Km/u (C43);
wat verder is een bord B13 met onderbord 75m, gevolgd door B11 en daarna een B1.

Aanvankelijk (2007) zou de weving anders lopen, de R4 zou opsplitsen in twee banen waarvan 1 naar Brussel en de andere bleef rechts aanhouden naar Oostende. De B403 zou eveneens opsplitsen, waarvan de rechterbaan onder de linkse R4 zou doorschuiven om dan op de rechterbaan van de R4 in te voegen. Daarna heeft men dit aangepast, misschien met het willen behouden van de wegencategorisering op dit complex:

- E40: hoofdweg
- B403: primaire weg I
- R4: primaire weg II
- rest: secundair

Opvallend: op de buitenring (R4) naar de E40 toe staat net voor de 'tunnel' het enige bord F5, dat ik op geen van de andere invalswegen terug vind.
Misschien staan die net op de plaats waar de Google-foto's niet geűpdated zijn? Wat mij dan doet afvragen of alle invalswegen (B403 en R4 tussen Ringvaart en E40) in autosnelweg zijn overgegaan ter hoogte van de weving.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#24 , 25 jan 2018 15:29

Heb je het over deze B1? https://goo.gl/maps/DVrrywP6mFs
Dit lijkt mij perfect in orde: dit B1-bord geldt enkel voor het verkeer naar Brussel. .
Staat rechts van de 2 rijstroken naar BXL ...
Is enkel bedoeld voor de rechtse

PepperDust
Topic Starter
Berichten: 21

#25 , 26 jan 2018 16:41

Toevallig of niet, maar het B1 bord is enkele dagen na het openen van deze topic verdwenen.
Ik heb hem nog 1 dag zien staan (ik denk 15/01 in de avond), 16/01 was ie weg.
Het bord was ook wel wat gehavend, misschien wordt het binnenkort vervangen. Al zou ik denken dat men pas het bord weghaalt als al een nieuwe voorzien is.

Edit:
Dat het bord me nooit eerder echt opviel, komt hierdoor:
https://goo.gl/maps/T9L3Vm5VTdC2
Het zit gewoon verstopt achter die eerste signalisatie.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#26 , 31 jan 2018 16:47

Edit:
Dat het bord me nooit eerder echt opviel, komt hierdoor:
https://goo.gl/maps/T9L3Vm5VTdC2
Het zit gewoon verstopt achter die eerste signalisatie.
Die wit-rode borden mogen er niet eens staan ...

Zijn bedoeld voor tijdelijke verkeersbelemmeringen ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”