Rijverbod

Malo
Topic Starter
Berichten: 20

Rijverbod

#1 , 02 jan 2018 14:51

In 2012 controle van de Politie op de baan. Onmiddellijke intrekking van het rijbewijs voor 14 dagen.
Februari 2015 veroordeling , 1 maand rijverbod + boete.
Op heden niks meer gehoord voor het inleveren van mijn rijbewijs. In principe nog 14 dagen in te leveren.
In 2015 zei ik dat tegen mijn advocaat , die zei dat kan lang duren gewoon afwachten.
Of ga ik niet beter vrijwillig om mijn rijbewijs in te leveren om geen extra kosten of veroordeling op te lopen?
In Maart 2018 is dit 3 jaar? Verjaring...?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 02 jan 2018 15:03

Er is een onderscheid tussen het verjaren van de strafvordering (tijd die het OM heeft om u veroordeeld te krijgen) en die van de strafuitvoering (als het ware de vervaldatum van de opgelegde straf).
Verjaring van de uitvoering van de straf

correctionele straffen verjaren na 5 jaren
politiestraffen verlopen na 1 jaar na datum van de uitspraak.
bron: http://elfri.be/juridische-informatie/v ... vertreding

Ik vermoed dat het een correctionele straf (boete > 25 EUR) is...
"sowieso" schrijf je zo.

Malo
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 02 jan 2018 15:26

Het was Politie Rechtbank

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 02 jan 2018 15:46

Politierechter kan perfect correctionele straffen (en doet dit zelfs veelvuldig) opleggen en stuurt in extreme gevallen zelfs mensen naar de gevangenis. Het is de hoogte van de straf die bepaalt of ze politioneel of correctioneel is en niet de rechtbank waarvoor u bent verschenen.
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 02 jan 2018 18:02

Straffen waarop de wetgeving een geldboete van €25 oplegt en een gevangenisstraf van max 7 dagen zijn politiestraffen.
Straffen boven de €25 of boven de 7 dagen zijn wanbedrijven en dus correctionele straffen.
Politierechtbank is o.a. voor verkeer volledig bevoegd ...alles waar een rijverbod wordt uitgesproken is bij mijn weten voor wanbedrijven.

Malo
Topic Starter
Berichten: 20

#6 , 03 jan 2018 09:24

Dank voor de spoedige en duidelijke info!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 09 jan 2018 21:52

Februari 2015 veroordeling , 1 maand rijverbod + boete.
Hoeveel was de uitgesproken boete ?
Je hebt het vonnis normaal toch ?
Of ga ik niet beter vrijwillig om mijn rijbewijs in te leveren om geen extra kosten of veroordeling op te lopen?
Dat gaat niet
De molens van justitie werken uiterst traag

In Maart 2018 is dit 3 jaar? Verjaring...?
Met 1 maand rijverval verwacht ik ook een boete > 25€, en dan is de verjaringstermijn voor de uitvoering van de straf 5 jaar vanaf het moment dat het vonnis definitief werd (in gewijsde ging)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”