PV ontvangen

dalida
Topic Starter
Berichten: 63

PV ontvangen

#1 , 20 feb 2008 13:00

ik zou een overtreding gemaakt hebben, 3de graad, en ik zou 150euro moeten betalen . ik ben een voorzichtige bestuurder , en weet niet wat ik verkeerd heb gedaan, ben mij er niet van bewust dat ik iets verkeerd heb gedaan, als ik het goed begrijp zou ik door het rode licht gereden zijn aan 51km /u. ? Het is mijn eerste overtreding van die aard, (wel eens verkeerd geparkeerd)ik rijd al 38jaar en nog niets tegengekomen,
Ik heb het antwoordformulier ingevuld en hoop ...hoop ....dat zij er begrip voor hebben, ik zal zeker een oproep krijgen , nu. Ik wacht af .

Heeft er soms iemand goede raad, ik vraag mij af hoe het er zal aan toe gaan , daar op de rechtbank , of moet ik een jurist meevragen ? maar dan ben ik ----misschien ----nog meer kwijt ?

MVG en dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Diogenes
Berichten: 74
Locatie: Gent
Contacteer: Website

#2 , 20 feb 2008 13:14

Indien U door het rood licht gereden zou zijn, kan U steeds de foto opvragen om te controleren of het daadwerkelijk zo is.

Wat U wellicht in de bus gekregen hebt, is een voorstel tot minnelijke schikking. Indien U deze tijdig betaalt, komt er geen vordering voor de Politierechtbank. Ik meen evenwel dat rood licht sowieso Politierechtbank is in sommige zones. Ik zou U dan ook aanraden dit voorstel te aanvaarden. Een boete voor de Politierechtbank zal zeker zwaarder zijn in acht genomen alle bijkomende kosten nog.

In het andere geval zal U wel voor de Politierechtbank moeten verschijnen. Doe eerst navraag bij Uw verzekeringsmakelaar (van Uw autoverzekering) of U rechtsbijstand kan genieten. Deze nemen dan de kosten van een eventuele vertegenwoordiging door een advocaat op zich.

boomer
Berichten: 2

#3 , 03 mar 2008 16:14

Vorig jaar ben ik door een rood licht gereden en ben toen geflitst door een onbemande camera. Ik reed 35 km/u waar 70 km/u is toegestaan. Had op antwoordfomulier ingevuld dat ik tijdelijk geblindeerd was door de zon en heb ook de minnelijke schikking aanvaard. Ik heb het antwoordformulier ook tijdig via de post verstuurd. Maar nu heb ik een dagvaarding in de bus gekregen, waarin staat dat ik in overtreding ben met artikel 61.1.1 (rood licht), art. 29 par 1 al. 2 en 38 par. 1.3°. Kan iemand mij zeggen waar deze artikels betrekking op hebben en wat de gevolgen daarvan zijn? Kan het ook zijn dat het antwoordformulier nooit is aangekomen, krijg je daar bericht van?

Alvast bedankt!

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mar 2008 16:42

Artikel 29

§ 1. [...]

De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar brengen en overtredingen die bestaan uit het negeren van een bevel van een bevoegd persoon, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de derde graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 30 euro tot 500 euro.

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
[...]
3° indien hij veroordeelt wegens een van de overtredingen van de tweede of de derde graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1;

U schrijft dat u de minnelijke schikking aanvaard hebt. Als u die tijdig betaald hebt is de strafvordering vervallen. Dit betekent dat u dan in principe niet meer kan veroordeeld worden. Zorg dan dat u het bewijs van betaling ter zitting aan de rechter overhandigt.

scorpioen

boomer
Berichten: 2

#5 , 03 mar 2008 16:57

Ik heb op het antwoordformulier bij het PV aangeduid dat ik in fout was en een reden gegeven voor de overtreding, maar ik heb echter nooit terug een antwoord gekregen of zelfs een bedrag voor minnelijke schikking. Heb ik dus helemaal geen minnelijke schikking aanvaard en hebben ze gewoon besloten om de zaak onmiddellijk door te verwijzen naar de politierechtbank?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 mar 2008 17:25

Men heeft je geen minnelijke schikking aangeboden en beslist je voor de rechtbank te dagvaarden.

scorpioen

pieterverherstraeten
Berichten: 146
Locatie: Antwerpen - Borgerhout
Contacteer: Website

#7 , 04 mar 2008 17:38

geachte,

neem contact op met je verzekeringsmakelaar. Wellicht bent U verzekerd voor rechtsbijstand, waardoor je raadsman zal vergoed worden door de rechtsbijstandsverzekeraar.

Uit ervaring kan ik U meedelen dat U best een advocaat onder de arm neemt.

mvg,

Pieter verherstraeten

dalida
Topic Starter
Berichten: 63

#8 , 05 mar 2008 16:34

Blij met uw raad ! de verzekering gaat mij helpen ,zal nog wel een tijdje duren voor ik de oproep ontvang, .. ...weet nog steeds niet wat ik verkeerd heb gedaan ? nieuwsgierig naar wat de jurist zal zeggen .

Dank, vrg,

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”