Vluchtmisdrijf?

Vroedie
Topic Starter

Vluchtmisdrijf?

#1 , 15 mar 2006 17:36

Hallo,

Onlangs reed ik 's nachts een paaltje omver. Ik was in paniek, want reed met een auto van een vriend en er was behoorlijk wat schade aan. Ik trachtte weg te rijden, maar door schade aan een voorband, sprong die en stond ik 200 m verder stil tegen een nadarafsluiting. Volledig in schock vluchtte ik weg. Later kwam ik terug bij het voertuig waar de politie me opwachtte en de takeldienst belde. De politie ging alles in minnelijke schikking laten regelen... Ze voerden me naar huis en ik ging slapen. Toen ik de volgende dag wakker werd, gaf ik via een kennis mijn gegevens aan de eigenaar van het paaltje dat ik eerst aanreed ( een gemeentebestuur).

De dag erop wilde de politie nu toch een PV opstellen voor het paaltje. Ze hadden immers stukken gevonden bij het paaltje dat ik afgereden had, en hadden die nacht niet gezien dat ik dat paaltje had omvergereden. Ze hadden er ook niet om gevraagd en ik ging ervan uit, door de nabijheid van de twee ongelukplaatsen, dat ze er dit wel hadden gezien.

In mijn PV verklaarde ik in paniek te zijn, na de eerste aanrijding uitgestapt te zijn en zowel schade aan paaltje en auto te hebben geconstateerd en weggereden te zijn. Ook zei ik dat ik reeds contact had opgenomen met de desbetreffende gemeente.

Ze zeggen dat dit PV naar het parket wordt gezonden met als noemer 'vluchtmisdrijf'. Voor ze het PV hadden opgemaakt had ik het reeds aangegeven aan de betreffende gemeente. Wat is de kans dat ik moet voorkomen? En heb ik kans op een boete? en hoe zwaar dan wel?
thanks voor de reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 16 mar 2006 12:53

Art.33.? 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft :1? elke bestuurder van een voertuig ...die, wetend dat dit voertuig...oorzaak van, dan wel aanleiding tot een ongeval op een openbare plaats is geweest...de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.(Wegverkeerswet 13 maart 1968).

Ratione Legis
Berichten: 76

#3 , 18 mar 2006 17:23

Er zullen hier zeker verzachtende omstandigheden ingeroepen kunnen worden. Ik denk dat Bjorn hier wellicht meer over zal kunnen vertellen.

Reclame

Diogenes
Berichten: 74
Locatie: Gent
Contacteer: Website

#4 , 01 mei 2006 14:49

Vluchtmisdrijf omvat twee delen:

- de bestuurder moet weet hebben van de feiten.

Mocht je dus bijvoorbeeld niet gemerkt hebben dat je het paaltje omver gereden had, dan was er geen vluchtmisdrijf. Maar aangezien je ondertussen aan de politie verklaard hebt dat je de schade had vastgesteld, is aan dit eerste elemant voldaan.

- de bestuurder moet zich onttrokken hebben aan de "nodige vaststellingen".

De rechtspraak gaat hier zeer ver in. Zo werd bijvoorbeeld een bestuurder wegens vluchtmisdrijf veroordeelt omdat hij bij het parkeren een andere wagen had geraakt en 10 m verder gewoon in het caf? zijn drank zat te nuttigen. Vandaar mijn vermoeden dat een rechter dit element ook makkelijk zal weerhouden (= aannemen).

Indien er daadwerkelijk een minnelijke schikking wordt aangeboden, zal het bedrag hiervan in elk concreet geval verschillen. Hierdoor vermijd je dat de feiten op je strafblad komen. Helaas kan je hier niet voor kiezen en zal het parket dit zelf moeten voorstellen.

In het geval dat je zaak voor de rechtbank komt, zal je, mits een blanco-strafblad, waarschijnlijk de minimumboete krijgen van 200 EUR (x 5,5). Afhankelijk van de rechter een (groot) deel met uitstel. Eventueel kan de rechter ook een rijverbod uitspreken. Normaal zal dit niet meer dan een maand zijn.

Bij de laatste mogelijkheid raad ik je alleszins aan onmiddellijk een advocaat te raadplegen.

sperwer
Berichten: 1155

#5 , 01 mei 2006 15:22

kan het feit dat vraagsteller de politie bij de eerste vaststelling NIET op het ongeluk met het paaltje heeft gewezen, geen verzwaring van de feiten geven?
Zij/hij was immers toen ook al op de hoogte van het ongeluk en heeft het verzuimt om de politie hiervan op de hoogte te brengen.

Diogenes
Berichten: 74
Locatie: Gent
Contacteer: Website

#6 , 02 mei 2006 09:33

kan het feit dat vraagsteller de politie bij de eerste vaststelling NIET op het ongeluk met het paaltje heeft gewezen, geen verzwaring van de feiten geven?
Zij/hij was immers toen ook al op de hoogte van het ongeluk en heeft het verzuimt om de politie hiervan op de hoogte te brengen.
Dit hangt af van:

- de geloofwaardigheid van de verdediging (hetgeen voor een deel ook samenhangt met de competentie van de advocaat);
- de overtuiging van de rechter (volgens mij het meest doorslaggevend);

Ik denk echter niet dat dit gegeven veel zal uitmaken voor de strafmaat.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”