Voetpad of niet

gwen75
Topic Starter
Berichten: 18

Voetpad of niet

#1 , 20 dec 2017 01:31

hoe kan ik te weten komen of een stuk dat aangelegd is met dals een voetpad is of niet?
Een aantal jaar geleden stond er een telefooncel aan de over kan van de straat waar wij wonen, deze is al jaren verwijderd. Deze stond naast een oprit van iemand dus ze hebben vanaf het voetpad een stuk aangelegd in dals tot aan die telefooncel.
Deze is dus al weg maar de dals blijven er liggen nu worden daar vaak wagens op geparkeerd, de politie zegt er in veel gevallen niets van. Maar we hebben een wijkagent dienst beweerd dat dat stukje een voetpad is en dus die bekeurd iedereen die er op staat. Het stukje pad is ongeveer 5 meter lang en loopt uit op eenonverharde berm.
Nu zou ik graag willen weten of dit een officieel voetpad is of niet. Kan ik dat ergens vinden.
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1232

#2 , 20 dec 2017 07:09

2.40. "Trottoir" : het gedeelte van de openbare weg, al dan niet verhoogd aangelegd ten opzichte van de rijbaan, in ’t bijzonder ingericht voor het verkeer van voetgangers; het trottoir is verhard en de scheiding ervan met de andere gedeelten van de openbare weg is duidelijk herkenbaar voor alle weggebruikers.
Origineel zijn die stalles voor voetgangers bedoeld. Het lijkt me wel degelijk een voetpad. Zonder foto is het moeilijk oordelen.

Het is wel weer een duidelijk geval waarbij een luie/nalatige gemeente voor onduidelijkheid zorgt.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 20 dec 2017 09:15

Waarom zouden geen wagens mogen parkeren tegenover uw woning? Is dat stukje voetpad van u? Hinderen die wagen u ?

Reclame

Issued
Berichten: 1232

#4 , 20 dec 2017 15:36

Mava even post terug lezen. Er staat dat de gewone politie ploegen het negeren, maar 1 wijkagent schrijft er op los.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 dec 2017 15:40

Kan je eventueel een link naar google streetview geven (indien de situatie op streetview de huidige situatie is, uiteraard).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

gwen75
Topic Starter
Berichten: 18

#6 , 20 dec 2017 16:58

https://www.instantstreetview.com/@51.3 ... .91p,2.08z

Het gaat over het stukje tussen de boom en de elektrischiteitkast

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 dec 2017 17:22

Lijkt me inderdaad een stukje (nutteloos) voetpad te zijn. Héél even gezocht in de wegcode naar een definitie van voetpad of stoep, maar niet meteen gevonden (waarschijnlijk niet goed / lang genoeg gezocht). Iemand die de definitie vindt in de wegcode?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38607

#8 , 20 dec 2017 17:28

Brasschaat ligt dat stuk niet in bebouwde kom?
Wagen staat zelfs over de goot.
Wegcode :
2° Buiten de rijbaan op de gelijkgrondse berm of, buiten de bebouwde kommen, op eender welke berm.

Indien het een berm betreft die de voetgangers moeten volgen, moet langs de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter breed vrijgelaten worden.

Indien de berm niet breed genoeg is, moet het voertuig gedeeltelijk op de berm en gedeeltelijk op de rijbaan opgesteld worden.

Indien er geen bruikbare berm is, moet het voertuig op de rijbaan opgesteld worden.

Maar in Brasschaat heeft men toch een eigen wegcode ... alles mag ...zelfs tussenkomsten van comité's om onwettige situaties goed te keuren en alles te seponeren.

gwen75
Topic Starter
Berichten: 18

#9 , 20 dec 2017 21:39

De wagen op de foto staat op een stuk onverharde berm die mag daar staan, wordt niets op gezegd het gaat over dat kleinstukje stenen er voor.aan de overkant van de weg is een normaal fiets en voetpad .
Als de lagereschool hun voetgangers exame heeft worden ze door die zelfde wijkagent langs dat klein stukje stenen en dan over het gras gestuurd dat is het voetpad zegt hij.
Maar als daar wagens geparkeerd worden op dat onverhard stuk dan wordt er niet op gezegd, want daar mag men parkeren dus zoals ik het versta is het geen voetpad want daar mag je niet op parkeren.

Franciscus
Berichten: 38607

#10 , 20 dec 2017 22:09

Als dat als een gelijkgrondse berm beschouwd wordt dan mag die daar staan. Verder door wordt dat blijkbaar een grachtje en zou goed private grond kunnen zijn.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 20 dec 2017 22:40

Artikel 23. Stilstaan en parkeren
23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :

1° Rechts ten opzichte van zijn rijrichting

Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene of langs de andere kant opgesteld worden.

2° Buiten de rijbaan op de gelijkgrondse berm of, buiten de bebouwde kommen, op eender welke berm.

Indien het een berm betreft die de voetgangers moeten volgen, moet langs de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter breed vrijgelaten worden.

Indien de berm niet breed genoeg is, moet het voertuig gedeeltelijk op de berm en gedeeltelijk op de rijbaan opgesteld worden.

Indien er geen bruikbare berm is, moet het voertuig op de rijbaan opgesteld worden.


Stilstaan en parkeren is verboden op ELKE plaats waar men voor anderen een gevaar of hindernis kan vormen is stilstaan en parkeren verboden. In het bijzonder op trottoirs en binnen de bebouwde kom op de verhoogde bermen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jabbe
Berichten: 586

#12 , 21 dec 2017 12:12

In de Nederlandse en Belgische verkeerswetgeving wordt trottoir gebruikt in de betekenis 'betegelde ruimte tussen de rijweg en de huizenrij in de bebouwde kom'. Stoep is een gebruikelijk synoniem voor trottoir.
hoe kan ik te weten komen of een stuk dat aangelegd is met dals een voetpad is of niet?
Een aantal jaar geleden stond er een telefooncel aan de over kan van de straat waar wij wonen, deze is al jaren verwijderd. Deze stond naast een oprit van iemand dus ze hebben vanaf het voetpad een stuk aangelegd in dals tot aan die telefooncel.
Deze is dus al weg maar de dals blijven er liggen nu worden daar vaak wagens op geparkeerd, de politie zegt er in veel gevallen niets van. Maar we hebben een wijkagent dienst beweerd dat dat stukje een voetpad is en dus die bekeurd iedereen die er op staat. Het stukje pad is ongeveer 5 meter lang en loopt uit op eenonverharde berm.
Nu zou ik graag willen weten of dit een officieel voetpad is of niet. Kan ik dat ergens vinden.
Alvast bedankt
Ik vermoed dat u het volgende beeld bedoelde.
Daar waar de witte BMW is geparkeerd. De verwarring is er natuurlijk gekomen door de vroegere inplanting van de telefooncel te bekleden met klinkers in plaats van dallen. Hierdoor lijkt het of die plaats deel uitmaakt van de privatieve oprit van het huis op de hoek (met de twee wagens geparkeerd voor de garagepoort met oprit in dezelfde klinkers). Waar de aanhangwagen staat op de berm, lijkt mij (als je verder de straat inkijkt) ook private grond. Die mag er dan staan. De BMW mag er volgens mij niet staan.

Had men de 10m2 grond geplaveid met hetzelfde materiaal als het bestaande trottoir, dan was er al minder verwarring.
3.3.1 Voetpad – trottoir
De plaats bij uitstek voor de verplaatsingen van de voetgangers is het trottoir. Bijgevolg is het trottoir het domein dat exclusief moet worden voorbehouden aan de voetganger en aan niets of niemand anders. Enige uitzonderingen hierop zijn de jonge fietsers tot 9 jaar, en de steppers en rolschaatsers tot 16 jaar. Een trottoir geeft m.a.w. bescherming aan de voetganger en de jonge fietsers, steppers en rolschaatsers. Indien de voetganger – bij gebrek aan een trottoir – andere delen van de openbare weg moet gebruiken, dan moet hij steeds een stukje van zijn
veiligheid en zijn comfort prijsgeven. Hij moet die plaatsen namelijk delen met andere weggebruikers. Uitzondering hierop zijn de woonerven, waar de voetgangers een bevoorrechte positie krijgen.

3.3.1.1 Definiëring
Het trottoir is het gedeelte van de openbare weg, al dan niet verhoogd aangelegd ten opzichte van de rijbaan, in ’t bijzonder ingericht voor het verkeer van voetgangers. Het trottoir is verhard en de scheiding ervan met de andere delen van de openbare weg is duidelijk herkenbaar voor alle weggebruikers. Het heeft tot doel om verplaatsingen te voet op een veilige, comfortabele en eenduidige manier te laten verlopen. Het voetpad kan aanliggend of vrijliggend van de rijbaan gelegen zijn. Het feit dat het verhoogd trottoir over de rijbaan doorloopt, brengt geen wijziging aan zijn bestemming. (Art. 2.40 van het verkeersreglement).

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 21 dec 2017 12:48

Ik den dat je verkeerd bent. Vermoedelijk, en afgaande op de omschrijving van TS , gaat het hier om de zwarte auto, geparkeerd achter de witte elektriciteitskast op de hoek van de Ploegsebaan en de Bethanialei

Oude Belg
Berichten: 3192

#14 , 21 dec 2017 14:07

In de Nederlandse en Belgische verkeerswetgeving wordt trottoir gebruikt in de betekenis 'betegelde ruimte tussen de rijweg en de huizenrij in de bebouwde kom'. Stoep is een gebruikelijk synoniem voor trottoir.
De lantoor dus.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Issued
Berichten: 1232

#15 , 21 dec 2017 16:02

In de Nederlandse en Belgische verkeerswetgeving wordt trottoir gebruikt in de betekenis 'betegelde ruimte tussen de rijweg en de huizenrij in de bebouwde kom'. Stoep is een gebruikelijk synoniem voor trottoir.
hoe kan ik te weten komen of een stuk dat aangelegd is met dals een voetpad is of niet?
Een aantal jaar geleden stond er een telefooncel aan de over kan van de straat waar wij wonen, deze is al jaren verwijderd. Deze stond naast een oprit van iemand dus ze hebben vanaf het voetpad een stuk aangelegd in dals tot aan die telefooncel.
Deze is dus al weg maar de dals blijven er liggen nu worden daar vaak wagens op geparkeerd, de politie zegt er in veel gevallen niets van. Maar we hebben een wijkagent dienst beweerd dat dat stukje een voetpad is en dus die bekeurd iedereen die er op staat. Het stukje pad is ongeveer 5 meter lang en loopt uit op eenonverharde berm.
Nu zou ik graag willen weten of dit een officieel voetpad is of niet. Kan ik dat ergens vinden.
Alvast bedankt
Ik vermoed dat u het volgende beeld bedoelde.
Daar waar de witte BMW is geparkeerd. De verwarring is er natuurlijk gekomen door de vroegere inplanting van de telefooncel te bekleden met klinkers in plaats van dallen. Hierdoor lijkt het of die plaats deel uitmaakt van de privatieve oprit van het huis op de hoek (met de twee wagens geparkeerd voor de garagepoort met oprit in dezelfde klinkers). Waar de aanhangwagen staat op de berm, lijkt mij (als je verder de straat inkijkt) ook private grond. Die mag er dan staan. De BMW mag er volgens mij niet staan.

Had men de 10m2 grond geplaveid met hetzelfde materiaal als het bestaande trottoir, dan was er al minder verwarring.
3.3.1 Voetpad – trottoir
De plaats bij uitstek voor de verplaatsingen van de voetgangers is het trottoir. Bijgevolg is het trottoir het domein dat exclusief moet worden voorbehouden aan de voetganger en aan niets of niemand anders. Enige uitzonderingen hierop zijn de jonge fietsers tot 9 jaar, en de steppers en rolschaatsers tot 16 jaar. Een trottoir geeft m.a.w. bescherming aan de voetganger en de jonge fietsers, steppers en rolschaatsers. Indien de voetganger – bij gebrek aan een trottoir – andere delen van de openbare weg moet gebruiken, dan moet hij steeds een stukje van zijn
veiligheid en zijn comfort prijsgeven. Hij moet die plaatsen namelijk delen met andere weggebruikers. Uitzondering hierop zijn de woonerven, waar de voetgangers een bevoorrechte positie krijgen.

3.3.1.1 Definiëring
Het trottoir is het gedeelte van de openbare weg, al dan niet verhoogd aangelegd ten opzichte van de rijbaan, in ’t bijzonder ingericht voor het verkeer van voetgangers. Het trottoir is verhard en de scheiding ervan met de andere delen van de openbare weg is duidelijk herkenbaar voor alle weggebruikers. Het heeft tot doel om verplaatsingen te voet op een veilige, comfortabele en eenduidige manier te laten verlopen. Het voetpad kan aanliggend of vrijliggend van de rijbaan gelegen zijn. Het feit dat het verhoogd trottoir over de rijbaan doorloopt, brengt geen wijziging aan zijn bestemming. (Art. 2.40 van het verkeersreglement).
Deze definitie komt uit niet uit de wvw noch de wegcode. Het is dan ook niet van toepassing.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”