Voetpad of niet

Jabbe
Berichten: 586

Re: Voetpad of niet

#16 , 21 dec 2017 16:06

Een aantal jaar geleden stond er een telefooncel aan de over kan van de straat waar wij wonen, deze is al jaren verwijderd. Deze stond naast een oprit van iemand dus ze hebben vanaf het voetpad een stuk aangelegd in dals tot aan die telefooncel.
Deze is dus al weg maar de dals blijven er liggen nu worden daar vaak wagens op geparkeerd, de politie zegt er in veel gevallen niets van. Maar we hebben een wijkagent dienst beweerd dat dat stukje een voetpad is en dus die bekeurd iedereen die er op staat. Het stukje pad is ongeveer 5 meter lang en loopt uit op eenonverharde berm.
Nu zou ik graag willen weten of dit een officieel voetpad is of niet. Kan ik dat ergens vinden.
Alvast bedankt
https://www.instantstreetview.com/@51.3 ... .91p,2.08z
Het gaat over het stukje tussen de boom en de elektrischiteitkast
Ah toch?
Bwa, het principe blijfft hetzelfde. Openbare plaats, trottoir, dus geen parkeerplaats.
Komt daar nog bij:
De artikels en subartikels 23 tem 27 van de wegcode handelen over het stilstaan en parkeren.

Artikel 24 van de wegcode bepaalt als algemeen principe dat een stilstaand/geparkeerd voertuig nooit een gevaar mag vormen voor de andere weggebruikers en dat het hen ook niet onnodig mag hinderen. Stilstaan en parkeren zijn dus verboden op de voetpaden, oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers, fietspaden, overwegen, enz.

De verschillende gevallen waarbij stilstaan en parkeren verboden is, vanop op een bepaalde afstand:

- Op minder dan 5 meter van beide kanten van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden.
- Op de rijbaan op minder dan 5 meter voor de oversteekplaatsen voor voetgangers en voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
- In de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naast bijgelegen rand van de dwarsrijbaan.
- Op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten op de kruispunten;
- Op minder dan 20 meter voor de verkeersborden en de verkeerslichten buiten de kruispunten. Uitzondering: de voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen niet meer dan 1,65 m bedraagt, en wanneer de onderkant van die verkeersborden of lichten zich tenminste 2 meter boven de rijbaan bevindt.
Voorbij de electriciteitskast mag dus wel nu de jarenlange discussie over het bermparkeren in Brasschaat 'van de baan is'.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#17 , 21 dec 2017 16:12

3.3.1 Voetpad – trottoir
De plaats bij uitstek voor de verplaatsingen van de voetgangers is het trottoir. Bijgevolg is het trottoir het domein dat exclusief moet worden voorbehouden aan de voetganger en aan niets of niemand anders. Enige uitzonderingen hierop zijn de jonge fietsers tot 9 jaar, en de steppers en rolschaatsers tot 16 jaar. Een trottoir geeft m.a.w. bescherming aan de voetganger en de jonge fietsers, steppers en rolschaatsers. Indien de voetganger – bij gebrek aan een trottoir – andere delen van de openbare weg moet gebruiken, dan moet hij steeds een stukje van zijn
veiligheid en zijn comfort prijsgeven. Hij moet die plaatsen namelijk delen met andere weggebruikers. Uitzondering hierop zijn de woonerven, waar de voetgangers een bevoorrechte positie krijgen.

3.3.1.1 Definiëring
Het trottoir is het gedeelte van de openbare weg, al dan niet verhoogd aangelegd ten opzichte van de rijbaan, in ’t bijzonder ingericht voor het verkeer van voetgangers. Het trottoir is verhard en de scheiding ervan met de andere delen van de openbare weg is duidelijk herkenbaar voor alle weggebruikers. Het heeft tot doel om verplaatsingen te voet op een veilige, comfortabele en eenduidige manier te laten verlopen. Het voetpad kan aanliggend of vrijliggend van de rijbaan gelegen zijn. Het feit dat het verhoogd trottoir over de rijbaan doorloopt, brengt geen wijziging aan zijn bestemming. (Art. 2.40 van het verkeersreglement).
Deze definitie komt uit niet uit de wvw noch de wegcode. Het is dan ook niet van toepassing.
Ik ben mijn bron vergeten: http://www.mobielvlaanderen.be
Het ging in dit stukje niet over de wettelijke toepassing, maar over duiding voor het begrip voetpad in antwoord op de vraag van TS:
hoe kan ik te weten komen of een stuk dat aangelegd is met dals een voetpad is of niet?
Nu zou ik graag willen weten of dit een officieel voetpad is of niet. Kan ik dat ergens vinden.
Alvast bedankt

Jabbe
Berichten: 586

#18 , 21 dec 2017 16:27

De wagen op de foto staat op een stuk onverharde berm die mag daar staan, wordt niets op gezegd het gaat over dat kleinstukje stenen er voor.aan de overkant van de weg is een normaal fiets en voetpad .
Als de lagereschool hun voetgangers exame heeft worden ze door die zelfde wijkagent langs dat klein stukje stenen en dan over het gras gestuurd dat is het voetpad zegt hij.
Maar als daar wagens geparkeerd worden op dat onverhard stuk dan wordt er niet op gezegd, want daar mag men parkeren dus zoals ik het versta is het geen voetpad want daar mag je niet op parkeren.
Vind ik wat vreemd, gezien als je de Bethaniëlei volgt tot aan de Lage Kaart, je als voetganger nog voor het eind de baan op lopen moet wegens de begroeiing en 'composthoop'; dat krijg je zelfs aan kinderen toch niet verkocht? Terwijl het verhard pad aan de overkant verplicht fietspad is. (blijkbaar moet de voetganger naast het fietspad over de diverse stukjes 'gras'strook deels voetpad (aan de Friterie) lopen).

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#19 , 21 dec 2017 20:58

Er wordt toch gevraagd of het officieel een voetpad is? Dan lijkt het me dat de wettelijke bepalingen belangrijk zijn.

gwen75
Topic Starter
Berichten: 18

#20 , 21 dec 2017 21:29

Het gaat over het stukje tussen die verkeersbol die er ligt en de electriciteitskast, ik zou graag willen weten of dat stuk een verharde berm is of een voetpad. Zijn er nergens geen kaarten waar alles opstaat het is het stukje van 4 meter ik denk zelfs nog kleiner.

Jabbe
Berichten: 586

#21 , 22 dec 2017 13:02

Of daar ooit een telefooncel heeft gestaan of ander voorwerp maakt eigenlijk niet uit. Het onderwerp dat wij bestudeerden is deel van het openbaar domein waar de dienst Ruimtelijke Ordening en Woonbeleid van de gemeente meer uitleg kan geven wat grenzen en beheersmodaliteiten betreft.

Een verharde berm mag u alvast als wettelijk term uitsluiten: enkel gelijkgrondse berm of verhoogde berm zijn wettelijk omschreven. Met verharding van een berm bedoelt men eigenlijk een versteviging van kwetsbare bermen.
Voetpad behoort inderdaad tot de definitie en wettelijke omschrijving.
Mag er geparkeerd worden op een onverharde berm (gras)?

Deze vraag bereikte ons via facebook. Dat is een eenvoudige vraag met een niet zo eenvoudig antwoord. Wij leggen het graag even uit.

Om te beginnen verklaren we enkele begrippen uit de wegcode (KB 01/12/1975):

2.12. "Bebouwde kom" : een gebied met bebouwing en waarvan de invalswegen aangeduid zijn met de verkeersborden F1, F1a of F1b, en de uitvalswegen met de verkeersborden F3, F3a of F3b.

2.40. "Trottoir" : het gedeelte van de openbare weg, al dan niet verhoogd aangelegd ten opzichte van de rijbaan, in ’t bijzonder ingericht voor het verkeer van voetgangers; het trottoir is verhard en de scheiding ervan met de andere gedeelten van de openbare weg is duidelijk herkenbaar voor alle weggebruikers. Het feit dat het verhoogd trottoir over de rijbaan doorloopt, brengt geen wijziging aan zijn bestemming.

2.41. "Gelijkgrondse berm" : de ruimte, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, begrepen tussen enerzijds de rijbaan en anderzijds een sloot, een talud, de grenzen van eigendommen, die zich op hetzelfde hoogteniveau bevindt als de rijbaan en gevolgd mag worden door de weggebruikers, bepaald onder de voorwaarden van dit besluit. De gelijkgrondse berm is meestal niet met verhard materiaal aangelegd en moeilijk begaanbaar voor de voetgangers.

2.42. "Verhoogde berm" : een ruimte die hoger ligt dan het rijbaanniveau, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, en die tussen deze rijbaan ligt en een sloot, een talud, of grenzen van eigendommen. De verhoogde berm is meestal niet met verhard materiaal aangelegd en moeilijk begaanbaar voor voetgangers.

Stilstaan en parkeren is toegelaten buiten de rijbaan:

- op de gelijkgrondse berm
- buiten de bebouwde kom op alle bermen (opgelet: +/- doorgang 1,5 meter langs de buitenkant voor de voetgangers)
- als het niet anders kan => deels op de rijbaan, deels op de berm of volledig op de rijbaan

Stilstaan en parkeren is verboden op ELKE plaats waar men voor anderen een gevaar of hindernis kan vormen is stilstaan en parkeren verboden. In het bijzonder op trottoirs en binnen de bebouwde kom op de verhoogde bermen.
Politie.be en wegcode.be/art. 2

Vaststelling:
1. bebouwde kom (bord F1a vanaf je de Ploegsebaan inrijdt via de Guyotdreef)
2. gelijkgrondse berm (vanaf de rand voetpad (tegels)
3. trottoir (tot aan de gelijkgrondse berm)

Dus, mag je alvast in deze bebouwde kom je go-cart parkeren vanaf de gelijkgrondse berm (voorbij de tegels) tot aan de electriciteitskast, of tussen kast en boom, of daar waar de Kangoo staat.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#22 , 28 dec 2017 18:58

https://www.instantstreetview.com/@51.3 ... .91p,2.08z

Het gaat over het stukje tussen de boom en de elektrischiteitkast
Dat is een deel van het trottoir
Parkeer- en stilstandsverbod dus


Kangoo lijkt op verhoogde berm te staan.
Indien dat zo is: parkeer- en stilstandsverbod

lohabra
Berichten: 1015

#23 , 03 jan 2018 20:17

Kangoo lijkt op verhoogde berm te staan.
Indien dat zo is: parkeer- en stilstandsverbod
Die zwarte Renault Kangoo ?

Waarom verhoogde berm ? Ik zie op 't eerste zicht niet meteen dat die berm op een hoger niveau gelegen is dan de rijbaan (boordsteen oid) ?

Wat zie ik over 't hoofd ?

https://www.instantstreetview.com/@51.3 ... 9.6p,2.95z
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Jabbe
Berichten: 586

#24 , 04 jan 2018 17:30

Enkel het geplaveid gedeelte behoort tot de trottoir vandaar dat ik melde dat je er nog net je go-cart kwijt kan (tussen trottoir en kast).
De Kangoo past misschien nog net tussen kast en boom :wink:

Ook ik kan hier geen verhoogde berm onderscheiden, (tenzij TS voor mij even wil gaan afmeten?) 8_)
2.42. "Verhoogde berm" : een ruimte die hoger ligt dan het rijbaanniveau, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, en die tussen deze rijbaan ligt en een sloot, een talud, of grenzen van eigendommen.

De verhoogde berm is meestal niet met verhard materiaal aangelegd en moeilijk begaanbaar voor voetgangers.

Franciscus
Berichten: 38587

#25 , 04 jan 2018 19:27

Auto staat dan bij nogmaals bekijken van foto op de plaats waar normaal de voetgangers moeten gaan ... buitenkant openbare weg is zo dicht mogelijk langs de kant van de private gronden. dus zo ver mogelijk van het autoverkeer vandaan.
Auto mag daar dus niet staan maar wel mocht het een gelijkgrondse berm zijn dan vlak naast het geasfalteerd gedeelte.

Jabbe
Berichten: 586

#26 , 05 jan 2018 16:44

Ik heb een flauw vermoeden dat we voor dit stukje grond nog aan pagina 3 geraken. 8_)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”