Rood-blauw flitsend achterlicht fiets

Timmmmaaahh
Topic Starter
Berichten: 3

Rood-blauw flitsend achterlicht fiets

#1 , 17 dec 2017 22:23

Ik heb recent een nieuw achterlicht voor mijn fiets gekocht, een AQY-096# van NQY, via Amazon (de Britse telg). Ik had deze vooral gekocht omdat het goedkoop was en goede reviews kreeg maar heeft een onverwachte en letterlijk opvallende functie: rode flitsen afgewisseld met blauwe flitsen. Bij een eerste testrit was het meteen duidelijk dat autobestuurders mij veel sneller opmerken want voor een blauw licht zijn mensen ongetwijfeld veel alerter. Maar mag dat eigenlijk wel?
Als men een zoekterm als "rear bicycle light red blue" intikt op Amazon (zowel bij de Britse als bij de Duitse telg) zijn er meerdere modellen te verkrijgen. Ook op bij Bol vind ik een blauw achterlicht als onderdeel van een Nederlandse driekleur.
Op wegcode.be (https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /272-art82) vind ik volgende tekst bij technische voorschriften:
Vooraan moet het licht wit of geel zijn, achteraan rood.
Het licht is uiteraard rood maar het wordt afgewisseld met blauw.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 17 dec 2017 22:46

Volgens mij mag het niet omdat blauw gereserveerd is voor prioritaire voertuigen (politie, ambulance, brandweer, ...) en voorts idd het achterlicht rood moet zijn. Flikkerend rood mag volgens mij wel.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 18 dec 2017 00:57

Niet gebruiken ...mag en kan door politie met beslag gelegd worden + een fikse boete.
Zijn verschillende inbreuken niet alleen wegcode.

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 18 dec 2017 10:13

Volgens mij mag het niet omdat blauw gereserveerd is voor prioritaire voertuigen (politie, ambulance, brandweer, ...) en voorts idd het achterlicht rood moet zijn. Flikkerend rood mag volgens mij wel.
Ik heb nochtans eens een agent weten horen zeggen dat flikkerend licht ook niet mocht. Verder geen bronnen voor deze stelling :)

Blaatpraat
Berichten: 3792

#5 , 18 dec 2017 10:22

Volgens mij mag het niet omdat blauw gereserveerd is voor prioritaire voertuigen (politie, ambulance, brandweer, ...) en voorts idd het achterlicht rood moet zijn. Flikkerend rood mag volgens mij wel.
Ik heb nochtans eens een agent weten horen zeggen dat flikkerend licht ook niet mocht. Verder geen bronnen voor deze stelling :)
Vroeger niet, tegenwoordig mag dit perfect.
Wel enkel in België, in buurlanden is dit verboden (volkomen te begrijpen, flikkerende lichten zijn zo lastig als je erachter rijdt, maar ze gaan in theorie wel bijna dubbel zo lang mee).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 dec 2017 10:42

Ik had ook vernomen dat blauw licht enkel voor prioritaire voortuigen bestemd was. Ooit al gezien dat de poltie een "tuning car" aan de kant gezet hadden omdat deze van die blauwe lichtjes op het dashboard gemonteerd had (die naar buiten schijnden).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Timmmmaaahh
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 18 dec 2017 22:11

In navolging van mijn vraag heb ik het ook eens nagevraagd bij een agent in onze vriendenkring. Die zei "Ik zou een rood lichtje hangen en deze erbij, dan ben je sowieso wel in orde en hoe meer licht hoe veiliger.".
Ik heb nog iets gevonden op http://www.lokalepolitie.be/centrex/nl/ ... licht.html, hier enkele belangrijke elementen:
Vraag:
Wie mag met een blauw zwaailicht rijden?

Antwoord:
Voor de blauwe knipperlichten (...) technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen
(...)
welke voertuigen met een blauw knipperlicht mogen rijden
(...)
vooraan of op het dak
(...)
Uit deze bepalingen kan men afleiden dat slechts een gelimiteerde lijst van voertuigen uitgerust mag zijn met een blauw zwaailicht.
Op geen enkel moment wordt over fietsen gepraat, het gaat enkel over gemotoriseerde voertuigen.
Er wordt wel een limiet meegegeven over welke voertuigen er mee mogen rijden.
Maar, dat limiet gaat over lichten vooraan of op het dak, het zegt niets over de achterkant van een voertuig.
Bij de laatste zin dat ik citeer wordt dan weer enkel over een zwaailicht gesproken en dat is het zeker niet

Ik weet dat ik hierbij een beetje advocaat van de duivel speel :twisted: maar zolang ik nergens duidelijk terug kan vinden dat dit verboden is behoud ik het knipperende blauwe licht achteraan mijn fiets. In ieder geval tot een agent mij hierover waarschuwt en/of ik beboet wordt (ik hou jullie op de hoogte!). Dan is de volgende vraag: kan ik die boete betwisten? Ik vind dat daar voldoende twijfel voor is maar hoor graag jullie deskundige mening :)
Hierbij een kort filmpje over welk soort achterlicht het gaat
https://www.youtube.com/watch?v=iUzCkRr9-g8

LeenW
Berichten: 12811

#8 , 18 dec 2017 22:20

Een fiets is toch ook een voertuig?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 18 dec 2017 22:25

In de wegcode staat duidelijk dat het achterlicht rood moet zijn.
Aangezien rood geen blauw is en blauw geen rood lijkt het antwoord me toch niet zo moeilijk te zijn.... :shock: :shock: :shock:
Tenzij men kleurenblind is :lol: .
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#10 , 18 dec 2017 23:37

antwerpse politie gebruikt oa fietsen met blauw knipperlicht . . .

is verboden voor alle voertuigen buiten de prioritaire

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 18 dec 2017 23:39

Tja zoals @asperger heeft geschreven een fiets heeft enkel rood licht achteraan en geen blauw.
Zowel gebanaliseerde of niet-gebanaliseerde ( wil zeggen geen en wel duidelijk herkenbaregestreepte dienstvoertuigen) hebben achteraan ook blauwe lichten.
Ofwel ingebouwd lichten aan achterlichten of in de hoofdsteunen en tegenwoordig ook langs de zijkanten ...ook ziekenwagens dringend vervoer hebben die al.
Ik ken nochtans meerdere zaken waar de lichten in beslag werden genomen en afzonderlijk Pv werd opgesteld wegens uitgeven van. Bij weigeren om lichten onmiddellijk te verwijderen werd voertuig in beslag genomen. Bestaat ook de mogelijkheid dat er ook een vervolging wordt ingesteld door openbaar ministerie wegens zich uitgeven voor...en dan zijn we in correctionele straffen aanbelangd.
Zelfs een getunde wagen met blauw licht onderaan en een bromfiets die hetzelfde had gedaan onderaan ...
De lichten zijn niet voorzien dus bij wagens zo wie zo herkeuring anders immobilisatie en dag daarna naar keuring indien 's avonds aangetroffen.

in het kort
wegcode is politierechtbank.
andere feiten zijn sowieso correctionele rechtbank.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 dec 2017 09:36

Op geen enkel moment wordt over fietsen gepraat,
Zoals reeds gezegd vallen fietsen weldegelijk onder de voertuigen.
maar zolang ik nergens duidelijk terug kan vinden dat dit verboden is behoud ik het knipperende blauwe licht achteraan mijn fiets. In ieder geval tot een agent mij hierover waarschuwt en/of ik beboet wordt (ik hou jullie op de hoogte!).
Da's uw goed recht...
Dan is de volgende vraag: kan ik die boete betwisten?
Je kan een boete altijd betwisten, maar of je veel kans maakt om die betwisting te winnen, daar heb ik serieuze vraagtekens bij.
Ik vind dat daar voldoende twijfel voor is
Persoonlijk denk ik daar anders over, en jammer genoeg zal het uiteindelijk een rechter zijn die beslist, niet jij of ik.
maar hoor graag jullie deskundige mening :)
Als je echt een professionele mening wenst, zal je toch een advocaat moeten betalen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Milo72
Berichten: 1016

#13 , 21 dec 2017 14:25

Er wordt wel een limiet meegegeven over welke voertuigen er mee mogen rijden.
Maar, dat limiet gaat over lichten vooraan of op het dak, het zegt niets over de achterkant van een voertuig.
Ik denk dat je het een beetje fout interpreteert

Wie mag met een blauw knipperlicht rijden ? Voertuigen van politie, brandweer, enz mogen een blauw zwaailicht hebben vooraan of op het dak.

Dit stelt dat ENKEL deze voertuigen een blauw knipperlicht mogen hebben, meer specifiek vooraan of op het dak.

Voertuigen die daar niet toe horen (zoals jouw fiets) mogen geen blauw knipperlicht hebben. Niet vooraan, niet achteraan en zeker niet op het dak.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 28 dec 2017 18:33

Ik weet dat ik hierbij een beetje advocaat van de duivel speel :twisted: maar zolang ik nergens duidelijk terug kan vinden dat dit verboden is behoud ik het knipperende blauwe licht achteraan mijn fiets. In ieder geval tot een agent mij hierover waarschuwt en/of ik beboet wordt
Alle niet-toegelaten lichten, zijn verboden ... :wink:

Artikel 29. Gebruik van de lichten : algemene regel

Het is verboden andere lichten te gebruiken dan die welke in dit reglement of in de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen voorgeschreven of voorzien zijn.



Blauwe knipperlichten kan u met de verkeerde (juiste, eigenlijk) vaststeller en parketmagistraat een veroordeling opleveren voor aanmatiging openbaar ambt

Er zijn veroordelingen hiervoor door een blauw zwaailichtkapje over een rol WC-papier hé ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”