parkeerkaart voor gehandicapten

gdb1943
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

parkeerkaart voor gehandicapten

#1 , 16 dec 2017 09:18

een wagen parkeert reglementair op een gehandicaptenparkeerplaats met een kaart voor een autistisch kind en de persoon in kwestie, regelmatig rijden ofwel de vader of de moeder alleen weg en omen uiteraard alleen terug.
Ik stel mij vragen of dit wel volgens de wetgeving is

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 dec 2017 09:30

Beste

De parkeerkaart is ten persoonlijke titel. Dit betekent dat de parkeerkaart enkel mag worden gebruikt indien deze persoon vervoerd wordt.

De bepaling vindt u terug in artikel 5 van het Ministerieel besluit betreffende de parkeerkaart voor mensen met een handicap (BS 21.05.1999).

Groeten
Student Master of Laws - afstudeerrichting "Sociaal recht"

Geen allesweter, wel een passie voor het arbeidsrecht. Shoot!

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 16 dec 2017 09:33

Je mag ze ook gebruiken als de persoon er niet bij is doch de verplaatsing ten behoeve van die persoon is. Bv naar de apotheek gaan. Het is duidelijk dat hier veel misbruiken zijn ...

Reclame

lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 dec 2017 09:38

Ik denk het niet. Het ministerieel besluit is duidelijk. Ook op de website van de FOD Sociale Zekerheid staat dat de kaart slechts mag worden gebruikt indien de persoon met de beperking zelf het voertuig bestuurt of wordt vervoerd.
Student Master of Laws - afstudeerrichting "Sociaal recht"

Geen allesweter, wel een passie voor het arbeidsrecht. Shoot!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 dec 2017 09:45

Hoeveel misbruiken zijn er hier niet van?

Parkeren met een kaart aan de ingang van een supermarkt en ze lopen er 2 uur in de winkel, maar parkeren 20 meter van de ingang dit is net te ver, zelfde op de openbare markten en op jaarbeurzen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#6 , 16 dec 2017 09:48

Klopt! In de samenleving gebeurt het voortdurend dat de wetgeving iets voorschrijft, maar de begunstigde misbruik maakt. Indien de politie niet tussenkomt, lijkt het alsof het toegestaan is. Niet dus.
Student Master of Laws - afstudeerrichting "Sociaal recht"

Geen allesweter, wel een passie voor het arbeidsrecht. Shoot!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 19 dec 2017 02:07

Artikel 27bis. Parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap

De parkeerplaatsen gesignaleerd zoals voorzien in artikel 70.2.1.3°c) zijn voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door de personen met een handicap die houder zijn van de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3. of van het door artikel 27.4.1. hiermee gelijkgestelde document.


Het voertuig moet dus gebruikt worden door de rechthebbende ... als bestuurder of passagier.

Milo72
Berichten: 1016

#8 , 21 dec 2017 14:36

het eerste probleem hiermee is dat tijdens het parkeren niemand gebruik maakt van het voertuig ...
het tweede is bvb dit:
Als ik mijn bejaarde en gehandicapte oma met haar wagen naar de kaartnamiddag breng, mag ik mij op een gehandicapten-plaats parkeren als ik ook op die kaartnamiddag blijf ?
En wat als ik na een kwartiertje terug naar huis ga, dan rijd ik alleen (zonder oma) weg van die parkeerplaats, ben ik dan in overtreding ?
En als ik een half uur voor ' t einde van de kaartmiddag terugkom, mag ik me dan op die parkeerplaats parkeren ?

Het lijkt me dan ook heel simpel waarom de ordediensten ENKEL controleren of het voertuig een blauwe kaart heeft liggen...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

WP002
Berichten: 1479

#9 , 21 dec 2017 14:42

En wat als ik na een kwartiertje terug naar huis ga, dan rijd ik alleen (zonder oma) weg van die parkeerplaats, ben ik dan in overtreding ?
En als ik een half uur voor ' t einde van de kaartmiddag terugkom, mag ik me dan op die parkeerplaats parkeren ?
Halen en brengen is toegestaan. De gehandicapte persoon moet minstens ofwel bij de heenrit, ofwel bij de terugrit, in de wagen zitten.

LeenW
Berichten: 12816

#10 , 21 dec 2017 15:06

Een beetje frustrerend dat bij de fiscale voordelen (vrijstelling btw, vrijstelling verkeersbelasting) voor de wagen van een mindervalide er wel een bepaling is dat de wagen gebruikt mag worden voor boodschappen voor de persoon in kwestie, ook al is die zelf niet aanwezig. Dit schept verwarring, al is de regelgeving op zich wel logisch.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”