C1 verkeersbord klein straatje

lucilius
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

C1 verkeersbord klein straatje

#1 , 09 dec 2017 09:55

Hallo ,

ik heb een vraag over een C1 verkeersbord: rechts van de weg staat een (klein, volgens mij verkeerd formaat zelfs) C1 verkeersbord.
Het bord staat nogal slecht geplaatst , valt niet echt op.
Vroeger stond er echter op het einde van de straat rechts nog zo'n bord: dus aan het uiteinde van de straat (waar een voetpad is) kan je als voetgangers bestuurders altijd erop wijzen dat ze daar niet mochten rijden.
Dat kan je nu niet meer of moeilijker.
Moet er eigenlijk geen herhaling van het C1 bord gebeuren ?
(vroeger hing in die straat effectief een tweede bord, maar is ooit eens verwijderd met werken en nooit terug geplaatst)

Het tweede probleem is dat er in die straat een aantal garages zijn: wat als je daar dan parkeert en naar de "verkeerde" kant draait (wat dus niet mag omdat er in het begin van de straat een C1 borst staat, maar niet aan het uiteinde) ?
Ben je dan eigenlijk in fout?


Ik vraag mij dus af wat als je als voetvanger effectief omver gereden wordt aan het uiteinde van de straat ? Dan zit je toch met een conflict situatie ?
+ mensen die uit de garage komen, kunnen (denk ik) wettelijk gewoon naar de "verkeerde" kant rijden want er staat geen C1 bord meer aan het uiteinde van de straat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 09 dec 2017 11:17

Is dit een enkel richting straat, dan moet aan begin van de straat een verkeersbord F19 staan.
Een C1 verkeersbord moet enkel herhaald worden aan een volgend kruispunt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

lucilius
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 dec 2017 12:47

Is dit een enkel richting straat, dan moet aan begin van de straat een verkeersbord F19 staan.
Een C1 verkeersbord moet enkel herhaald worden aan een volgend kruispunt.
Wat bedoel je met volgend kruispunt?
(de straat komt uit op een andere, twee richtingsstraat. Is dat dan een kruispunt? of wat is een kruispunt volgens de wet?

En de straat is een eenrichtings straat ja.

Aan 1 kant ("ingang 1") van de straat staat een F19 bord (rechts als je in de straat gaat).
Aan de andere kant ("ingang 2") van de straat staat een C1 verkeersbord met daaronder een uitgezonderd fietsers bord aan de rechterkant.

In het midden van de straat: een paar garages die dus eigenlijk de verkeerde kant op kunnen draaien omdat er aan de "achterkant" van de straat geen C1 bord meer staat.

Reclame

P-Stone
Berichten: 280

#4 , 09 dec 2017 12:53

...Vroeger stond er echter op het einde van de straat rechts nog zo'n bord: dus aan het uiteinde van de straat (waar een voetpad is) kan je als voetgangers bestuurders altijd erop wijzen dat ze daar niet mochten rijden.
Dat kan je nu niet meer of moeilijker....
In plaats van de overtreder te wijzen op het rode verbodsbord C1 (dat er dus niet meer staat), kan je de overtreder wijzen op het blauwe bord "Eénrichtingsstraat" F19.

lucilius
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 dec 2017 13:19

...Vroeger stond er echter op het einde van de straat rechts nog zo'n bord: dus aan het uiteinde van de straat (waar een voetpad is) kan je als voetgangers bestuurders altijd erop wijzen dat ze daar niet mochten rijden.
Dat kan je nu niet meer of moeilijker....
In plaats van de overtreder te wijzen op het rode verbodsbord C1 (dat er dus niet meer staat), kan je de overtreder wijzen op het blauwe bord "Eénrichtingsstraat" F19.
Ik snap je redenering en meestal zijn de mensen die in de verkeerde richting rijden effectief idioten die het C1 bord negeren (of niet gezien hebben want het is nogal klein) aan de ingang, maar wat met mensen die daar hun garage hebben? Juridisch zit je daar toch met een probleem?

(en ja: ik weet dat je juridisch dan ook kan zeggen dat ze dit moeten weten omdat ze er een garage hebben en de situatie zouden moeten kennen, maar toch, het rammelt toch omdat je aan het uiteinde geen enkel bord hebt dat je erop wijst dat je niet in 1 bepaalde richting mag rijden).

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 09 dec 2017 13:48

Ik snap je redenering en meestal zijn de mensen die in de verkeerde richting rijden effectief idioten die het C1 bord negeren (of niet gezien hebben want het is nogal klein) aan de ingang, maar wat met mensen die daar hun garage hebben? Juridisch zit je daar toch met een probleem?
Ofwel zijn ze het C1 bord of het F19 bord voorbij gereden om in de garage te rijden.
Dan weet je toch dat het een eenrichtingsstraat is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 dec 2017 14:56

Hoe zijn ze ooit in de garage geraakt zonder dit bord te passeren, als het een één richtingsstaat is ????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 19 dec 2017 01:49

ik heb een vraag over een C1 verkeersbord: rechts van de weg staat een (klein, volgens mij verkeerd formaat zelfs) C1 verkeersbord.
Het bord staat nogal slecht geplaatst , valt niet echt op.
minimum is 40cm
Normaal 60

Indien slecht zichtbaar, wordt op KP waar je die straat kan indraaien dan een C31 (verbod af te slaan) geplaatst of D1 / D3 met de wel toegelaten richtingen)

Vroeger stond er echter op het einde van de straat rechts nog zo'n bord:
Die staan er vaak ... maar zijn verboden !

Geen enkel verkeersbord [C1]wordt geplaatst op het einde van het wegvak of weggedeelte met verboden richting behoudens in de in dit reglement bepaalde gevallen.

Er zijn geen dergelijke gevallen bepaald.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”