Walkie Talkie?

kevertje
Topic Starter
Berichten: 48

Walkie Talkie?

#1 , 07 dec 2017 14:48

Ik ga jaarlijks met vrienden op verlof en dan rijden we met 2 wagens richting zuiden. Omdat niet iedereen op hetzelfde moment eens moet plassen, honger krijgt, of de benen eens wil strekken gebruiken we een walkie-talkie om kort met mekaar te communiceren. Dat is handiger en kost minder dan met gsm.
Maar nu vraag ik me af, mag dat eigenlijk wel volgens de verkeerswet? Of is dat gelijk aan bellen met een gsm en wordt het dan ook als dusdanig beboet?
Before you judge me, make sure you're perfect!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 07 dec 2017 14:50

Dat lijkt mij net hetzelfde als de gsm. Zolang u veilig stopt voor uw overleg met de walkie talkie, mag dit uiteraard.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 07 dec 2017 15:17

Daarvoor moet u nagaan of het gebruik ervan is toegelaten in de landen die u doorkruist.
Voor het gebruik van bepaalde zenders zijn immers een vergunning en examens vereist.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#4 , 07 dec 2017 16:58

in Belgie is het niet verboden om gebruik te maken van een "walkie talkie" en voor zover ik weet is dit ook niet in het buitenland verboden.

doch men kan welk in het buitenland gelijkaardige regels hebben zoals in Belgie dat men ten alle tijde de nodige rijbewegingen moet kunnen uitvoeren, men moet kunnen stoppen voor een te voorziene hindernis, . . .

laat de passagier dus maar communiceren met het andere voertuig

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 07 dec 2017 17:34

in Belgie is het niet verboden om gebruik te maken van een "walkie talkie" en voor zover ik weet is dit ook niet in het buitenland verboden.

doch men kan welk in het buitenland gelijkaardige regels hebben zoals in Belgie dat men ten alle tijde de nodige rijbewegingen moet kunnen uitvoeren, men moet kunnen stoppen voor een te voorziene hindernis, . . .

laat de passagier dus maar communiceren met het andere voertuig
Neen zo simpel is het niet. Enkel bepaalde types mogen in België.
Mogelijk mogen die types dan weer niet in alle andere landen.

http://www.bipt.be/nl/consumenten/radio ... vergunning
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#6 , 07 dec 2017 20:56

in Belgie is het niet verboden om gebruik te maken van een "walkie talkie" en voor zover ik weet is dit ook niet in het buitenland verboden.

doch men kan welk in het buitenland gelijkaardige regels hebben zoals in Belgie dat men ten alle tijde de nodige rijbewegingen moet kunnen uitvoeren, men moet kunnen stoppen voor een te voorziene hindernis, . . .

laat de passagier dus maar communiceren met het andere voertuig
Neen zo simpel is het niet. Enkel bepaalde types mogen in België.
Mogelijk mogen die types dan weer niet in alle andere landen.

http://www.bipt.be/nl/consumenten/radio ... vergunning

ik denk niet dat walkie talkies voor kinderen verboden zijn in belgie en europa :mrgreen:

ik bedoelde dan ook niet professionele toestellen, dat weet ik maar al te goed dat die aan regels zijn gebonden en ik denk niet dat de topic starter zoveel geld daar voor gaat uitgeven :oops:

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 07 dec 2017 21:05

Oei, uit oog verloren dat gisteren St Niklaas op zijn ezel heeft gereden!
Die walkie talkies zijn gehomologeerd door de heilige man zelf, dus dat is geen probleem. :idea:
Maar of die speeltjes sterk genoeg signaal neerzetten om door twee kooien van Faraday heen te communiceren met dan
nog veel ander bewegend blik ertussen blijft evenwel de vraag. :?:
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 08 dec 2017 08:55

Maar of die speeltjes sterk genoeg signaal neerzetten om door twee kooien van Faraday heen te communiceren met dan
nog veel ander bewegend blik ertussen blijft evenwel de vraag. :?:
Dacht ik ook al. Tevens is dat bereik van die kindertoestellen maar zeer beperkt.

kevertje
Topic Starter
Berichten: 48

#9 , 08 dec 2017 11:10

Het zijn Lidl walkietalkies (ken het merk niet zo uit het hoofd). Helemaal geen professionele dingen dus, maar ze werken wel goed hoor tussen de 2 auto's. We rijden wel vlak achter mekaar.
Passagier laten opnemen of inspreken is geen optie in mijn geval want ik zit alleen in de auto.
Before you judge me, make sure you're perfect!

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 08 dec 2017 12:37

Dan kan je beboet worden voor bellen achter het stuur.

Milo72
Berichten: 1016

#11 , 08 dec 2017 14:13

Er is geen "verbod op bellen achter het stuur"
In de wegcode staat:
8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.
Gebruiken, dus niet louter bellen. En zeer specifiek "die hij in de hand houdt".

Dat betekent dat je op basis van dat artikel NIET beboet kan worden
- als je een telefoon gebruikt die in een houder aan/op het dashboard zit
- als je met 1 hand je gsm bedient die op je schoot of op de passagierszetel ligt.
- als je passagier je gsm tegen je oor houdt
- als je een walkie-talkie gebruikt.

Je kan WEL eventueel beboet worden op basis van het artikel ervoor
8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.
Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#12 , 08 dec 2017 14:20

Dan kan je beboet worden voor bellen achter het stuur.

gebaseerd op welk artikel?

wegcode spreekt bij mijn weten alleen van het gebruik van een GSM en niet van een walkie talkie.

dan zou men iedere brandweerman/ambulancier/politie agent/civiele bescherming/ . . ., kunnen verbaliseren als de chauffeur gebruik maakt van hun zenders :shock:


wat niet weg neemt dat men de gewone bestuurder niet zou kunnen verbaliseren als deze bijvoorbeeld zijn voertuig niet deftig meer onder controle heeft tijdens het rijden en het gebruik van een walkie talkie

Jabbe
Berichten: 586

#13 , 08 dec 2017 15:42

Het gebruik van WTs is OK als je niet te ver uit elkaar rijdt. Maar als er eentje moet stoppen of uit het zicht van de ander ergens afslaat en je elkaar weer moet opzoeken, kan het wat lastiger zijn om verbinding te hebben.

Er zijn tegenwoordig veel alternatieven, vooral via je smartphone waarmee je dan nog eens handenvrij kan bellen.
Chatsim, Wi-Fi Talkie FREE,....

Nog een goeie is Zello met zijn PTT (Push-To-Talk) functie, veel handiger dan Skype of Messenger, zowel op wifi als op mobiel netwerk (aan laag tarief, weinig bandbreedte nodig).

U gaat naar het zuiden, dan is het handig om te weten dat:
FRANKRIJK
Mobiele telefoon
- Bestuurders mogen hun mobiele telefoon niet gebruiken zonder handsfree set.
- Mag alleen worden gebruikt in combinatie met een bluetooth handsfree set
- Mag niet worden gebruikt met hoofdtelefoon (noch voor gesprekken, noch voor muziek).

SPANJE
Mobiele telefoon
- Het gebruik van mobiele telefoons en andere communicatiemiddelen onder het rijden is verboden.
- Alleen hands-freetelefoons en -apparaten (bluetooth) zijn toegestaan tijdens het rijden. Het gebruik van kop- en oortelefoons is niet toegestaan.

GRIEKENLAND
Mobiele telefoon
- Niet toegestaan achter het stuur zonder handsfree set
- Toegestaan achter het stuur bij gebruik van een handsfree set

Meer: zie op de Europese Commissie website Going abroad of via de Going abroad App voor je smartphone.

Ik vraag me af hoe het eigenlijk zit met de CB's bij truckers bvb.
Wie ze nog gebruikt (en dat zijn er misschien niet veel meer), mogen ze nog al rijdende breaken met de mic in de hand, of is dat helemaal verleden tijd?

De wegcode stelt enkel:
8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 08 dec 2017 15:46

Of om het even anders te stellen: https://www.youtube.com/watch?v=GXVun4p3JkA&t=1m31s ;)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jabbe
Berichten: 586

#15 , 08 dec 2017 16:35

Kalfsragout :lol:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”